۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به آخرین وضعیت بازار متانول چین

۱۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲
کد خبر: 291650
نگاهی به آخرین وضعیت بازار متانول چین

قیمت متانول در هفته‌ای که گذشت با افزایش روبه رو شد که این افزایش از تاثیر عوامل همچون کاهش ارزش یوان، جنگ تجاری چین و عوامل بنیادی دیگری ناشی شده است.

اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛ قیمت متانول در بورس کالای ژنگژو در استان هِنان چین ظرف هفته‌های اخیر شاهد رشد بوده به صورتی که در هفته فعلی قیمت هر تن متانول برای تحویل در ماه سپتامبر به بیش از 3295 یوان در هر تن رسیده است که بیشترین نرخ از دسامبر سال 2017 می‌باشد.

به برخی از عوامل اقتصاد کلان که در رشد اخیر قیمت‌های متانول در چین اثرگذار بوده‌اند، اشاره می‌کنیم:

  • کاهش ارزش یوان چین

برابری یوان در مقابل دلار آمریکا در بازارهای فراساحلی چین در ماه جاری تا 6.91 نیز تضعیف شده است. کاهش ارزش یوان بر روی قیمت محموله‌های وارداتی متانول چین اثرگذار است. همین امر باعث شده تا قیمت متانول در بازارهای داخلی چین نیز همگام با رشد قیمت محصولات وارداتی شاهد افزایش باشد.

  • جنگ تجاری چین و آمریکا

پنجشنبه هفته گذشته مقامات دولت ایالات متحده تهدید به اعمال تعرفه 25 درصدی بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین نمودند. در روز جمعه چین اعلام کرد که با اعمال تعرفه بر روی 60 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی با تعرفه 5 تا 25 درصدی، اقدام آمریکا را تلافی خواهد نمود. تعرفه 25 درصدی بر روی 2493 قلم کالا از جمله گاز طبیعی مایع، دانه قهوه، محصولات کشاورزی، ماشین آلات فرآوری فلزات و همچین محصولات شیمیایی و پتروشیمی همچون متانول اعمال خواهد شد.

در صورت عملیاتی شدن تعرفه 25 درصدی چین بر روی کالاهای صادراتی ایالات متحده، آن بخش از متانول وارداتی از ایالات متحده شاهد افزایش قیمت خواهد بود. هر چند در اینجا نباید باید به نکته‌ای اشاره کرد و آن محدود بودن واردات متانول چین از آمریکا می‌باشد. ظرف 2 سال گذشته میلادی، به صورت میانگین ایالات متحده تنها تامین‌کننده 2 درصد از تقاضای متانول چین بوده است.

  • عوامل بنیادین

میزان موجودی‌های متانول در انبارهای مناطق ساحلی چین ظرف ماه‌های اخیر عمدتا پایین بوده است (266،600 تن در استان شرقی ژیانگژو) که دلایلی چند را برای این امر می‌توان برشمرد. نرخ CFR محموله‌های وارداتی چین در هفته‌های اخیر عمدتا بالاتر از قیمت متانول تولید داخلی چین بوده است زیرا حجم واردات متانول چین تحت تاثیر برنامه‌های تعمیر و نگهداری در واحدهای تولید متانول خارجی همچون ایران، با کاهش مواجه شده بوده است. برای مثال پتروشیمی زاگرس واحد 1.65 میلیون تنی خود را در اواخر ماه جولای به دلایل فنی تعطیل کرده بود و راه اندازی هفته گذشته نیز یک روز بیشتر به طول نینجامیده بوده است.

 همچنین به دلیل اختلاف قیمتی نسبتا بالای بین متانول CFR چین و متانول جنوب شرقی اسیا، بخشی از محموله‌های وارد شده به بازار چین، به منظور سود بردن از اسپرد قیمتی دو بازار، مجددا صادر می‌شدند. بنا به گزارشی که نشریه پلاتس در آخرین شماره هفته‌نامه خود در روز شنبه این هفته داده بود، قیمت هر تن متانول به نرخ CFR جنوب شرقی آسیا معادل با 439 دلار بوده است که 42 دلار بیشتر از قیمت CFR چین می‌باشد.

در صنایع پایین دستی مصرف‌کننده متانول نیز شاهد سودآوری مناسبی بودیم که باعث افزایش حاشیه سود تولیدکننده‌ها و در نتیجه افزایش تقاضای آن‌ها برای متانول بودیم. برای مثال صنعت متانول به اولفین که در ماه‌های آوریل و می شاهد زیان بوده است، در دو ماه ژوئن و جولای شاهد بازگشت به سودآوری و ثبت سطح نزدیک به 500 یوان در هر تن سود برای تولیدات خود بوده است. رشد قیمت در صنایع پایین‌دستی به راحتی می‌تواند که منجر به افزایش قیمت خوراک متانول نیز بشود.

با این حال برخی کارشناسان در تداوم و پایداری این روند دچار تردید هستند. برای مثال انتظار می‌رود که بانک مرکزی چین اقدامات بیشتری را برای حمایت و تثبیت ارزش یوان در بازارهای داخلی و فراساحلی انجام دهد که این امر می‌تواند منجر به کاهش نوسانات قیمت متانول ناشی از تغییرات ارزی شود. همچنین انتظار می‌رود که برخی از واحدهای تولید متانول با پایان دوره تعمیر و نگهداری خود مجددا وارد مدار شوند که افزایش عرضه آن‌ها می‌تواند قیمت متانول را تحت تاثیر قرار دهد.