۰ نفر

در همایش بزرگ ناشران اوراق بهادار صورت گرفت؛

معرفی دو سامانه زیرساختی «سجام» و «دانا»/ سازمان بورس و سمات برای ناشران چه کردند؟

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۸
کد خبر: 285332
معرفی دو سامانه زیرساختی «سجام» و «دانا»/ سازمان بورس و سمات برای ناشران چه کردند؟

همایش بزرگ ناشران اوراق بهادار امروز در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد و گزارش عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در رابطه با ناشران ارائه شد٬ دو سامانه «سجام» و «دانا» معرفی شدند و اشکالات گزارش دهی ناشران و نحوه صحیح انجام آن به اطلاع حاضران رسید.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ همایش بزرگ ناشران اوراق بهادار امروز در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. در این همایش٬ گزارش عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در رابطه با ناشران ارائه شد٬ دو سامانه «سجام» و «دانا» معرفی شدند و اشکالات گزارش دهی ناشران و نحوه صحیح انجام آن به اطلاع حاضران رسید.

حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در این همایش به ارائه گزارش عملکرد سازمان بورس درخصوص ناشران پرداخت. به گفته او از زمستان سال گذشته بازنگری‌هایی در توقف و بازگشایی نمادها انجام شد که به دنبال آن اصلاح دستورالعمل های افشا، پذیرش و معاملات صورت گرفت و نتیجه این اصلاحات در شش ماه گذشته موفقیت آمیز بوده است. امیری در ادامه گفت: تعداد نمادهای متوقف از ۸۵ نماد در دی ماه ۹۶ به ۲۰ نماد در حال حاضر رسیده که از میان آنها ۱۰ نماد به مدت طولانی متوقف بوده اند که شاخص مناسبی است اما باید به حداقل ممکن برسد. او همچنین اظهار داشت: فرم های «الف» و «ب» برای ناشران ایجاد شد که با تکمیل آن توسط ناشر٬ سیستم تشخیص می دهد که نمادها بازگشایی یا متوقف شوند.

امیری با اشاره به انجام یک سری اقدامات مقرراتی از سوی سازمان بورس تحت عنوان اقدامات پیشگیرانه گفت: سامانه پیامکی ناشران به عنوان یکی از اقدامات مقرراتی و پیشگیرانه از سوی سازمان بورس طراحی شد که به عنوان یک سیستم هشداری، موجب کاهش تخلفات انضباطی مانند تاخیر در ارسال اطلاعات می‌شود.

او درخصوص بازگشایی نمادها به صورت تحت احتیاط گفت: بازگشایی نمادها به صورت تحت احتیاط، ظرفیتی است که می تواند تسهیلگر بازگشایی نمادها باشد اما امیدواریم با افشای اطلاعات به موقع و مناسب از سوی شرکت‌ها، مجبور به بازگشایی نمادها به صورت تحت احتیاط نباشیم.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لزوم کاهش مدت زمان انجام فرآیند افزایش سرمایه گفت: سامانه‌ای به منظور کاهش مدت زمان افزایش سرمایه شرکت‌ها طراحی شده است که با اعلام مراحل و موارد و نکات مربوط به هر مرحله، این فرآیند را کوتاه می کند. او همچنین اظهار داشت که دستورالعمل حاکمیت شرکتی طراحی شده و آماده ارائه به شورای عالی بورس است؛ این طرح با تکلیف مسئولیت‌هایی به ناشران می تواند تحولاتی ایجاد کند.

امیری در ادامه به اقدامات زیرساختی شرکت سپرده گذاری مرکزی اشاره کرد و گفت: سمات اقدامات قابل توجهی در بخش زیرساختی بازار سرمایه انجام داده است؛ ازجمله سامانه سجام که موجب افزایش شفافیت و کاهش تخلفات و مبارزه با پولشویی می‌شود و شناسایی خوبی از مشتریان بازار سرمایه به دست می‌دهد. برگزاری مجامع الکترونیک پروژه دیگری است که امیدواریم از سال آینده اجرایی شود. توزیع یکپارچه سود اقدام دیگری است که با انجام آن از کانال سمات، مساله اختلافات و شکایات در این حوزه کاهش می یابد و به پرداخت سودها نظم داده می‌شود.

سعید محمدعلیزاده، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس نیز در این نشست به توضیح اجمالی گزارش تفسیری مدیریت، گزارش ماهانه شرکت‌ها و افشای اطلاعات بااهمیت و ایرادات اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده پرداخت و روند ارائه صحیح اطلاعات را برای ناشران توضیح داد.

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در همایش امروز دو سامانه دانا و سجام را معرفی کرد. به گفته او٬ سامانه دانا (درگاه الکترونیک ناشران) به عنوان میز کار برای ناشران بازار سرمایه٬ تنها درگاه ارتباطی سمات به عنوان مسئول ارائه خدمات پایه و زیرساختی بازار سرمایه به ناشران خواهد بود. قرار است تمام مکتوبات و مراسلات سمات و شرکت ها از طریق این سامانه انجام شود.

او ادامه داد: «سجام» سامانه ای است که با یک بار ثبت نام در آن می توان به تمام خدمات بازار سرمایه دسترسی داشت. با راه اندازی سجام، برای اولین بار در کشور شناسایی مشتری به صورت الکترونیک فراهم شد. با ثبت نام در سجام٬ شناسایی خوبی از فعالان حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد. همچنین با اعلام شماره حساب سهامداران در این سامانه٬ وجوه مربوط به او از این طریق و به همان شماره حساب واریز می شود. به گفته او٬ کسانی که در سجام ثبت نام نکنند، از دیدگاه مقرراتی شناسایی نشده‌اند. ضمن آنکه خدمات جدید نیز از طریق همین سامانه ارائه خواهد شد.