۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

شاخص کانال 111 هزار واحد را پس گرفت/ بازار مثبت اما کم حجم

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵
کد خبر: 284216
شاخص کانال 111 هزار واحد را پس گرفت/ بازار مثبت اما کم حجم

با گذشت دو ساعت از آغاز معاملات بورس تهران پس از یک روز شاهد بازگشت شاخص از کانال نزولی و افزایش 250 واحدی آن هستیم. این در حالی است که صبح امروز بازار ثانویه ارز در سامانه نیما آغاز به کار کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ دادوستدهای بازار سهام در حالی پیگیری می‌شود که اخبار خوشایندی از دنیای سیاست و همچنین بازارهای موازی به گوش می رسد. در این راستا امروز بازار ثانویه ارز که از هفته‌ها پیش صبحت شروع به کار آن در بین فعالان اقتصادی بود، آغاز به کار کرد.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که با انجام معاملات مربوط به ۲۰ درصد درآمدهای ارزی صادرات غیر نفتی و اختصاص ارز آن به واردات کالاهای مصرفی، در سامانه نیما به طور خودکار اطلاعات مربوط به نرخ توافق شده مبادله ارز در سامانه اطلاعات بانک مرکزی موسوم به سنا قابل دسترس خواهد بود. گفتنی است در این بازار قرار است شرکت‌های وارداتی از شرکت‌های صادراتی ارز را به نرخ توافقی خریداری کنند. به نظر می‌رسد با ادامه روند کاری این بازار در روزهای آتی شاهد بازگشت آرامش به بازار ارز و سکه باشیم که می‌تواند کمک بزرگی به ورود نقدینگی به بورس کند.

از این رو امروز تا کنون شاخص کل با افزایش 250 واحدی خود را به کانال 111 هزار واحد رساند. از سوی دیگر اما شاخص هم‌وزن به جهت کم اقبالی به گروه خودرو تا این لحظه ریزش 10 واحدی را تجربه کرده است. آیفکس نیز همچون شاخص کل با افزایش 4 واحدی در محدوده یک هزار و 243 واحد در نوسان است.

مجموعا روز جاری تا این لحظه 450 میلیون ورقه بهادار به ارزش 230 میلیارد تومان در بورسی و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان تنها 90 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

اما در بین صنایع بورسی گروه فلزات اساسی، شیمیایی و کانه های فلزی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین اما نمادهای «فارس»، «فولاد» و «وامید» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشته اند. همچنین امروز شاهد رفت و برگشت «فولاد» به گردونه معاملات به دلیل تعدیل مثبت بودیم که سبب افزایش قیمت 2 درصدی این نماد در زمان بازگشایی شد. از سوی دیگر اما معاملات منفی «تاپیکو»، «کگل» و «خساپا» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کرده‌اند.