۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه های تالار شیشه ای گزارش می دهد؛

ادامه روند صعودی بورس/ کاهش حجم معاملات به دلیل توقف نمادها

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۱
کد خبر: 279550
ادامه روند صعودی بورس/ کاهش حجم معاملات به دلیل توقف نمادها

در دوساعت ابتدایی معاملات روز جاری بورس تهران شاهد ورود شاخص کل به کانال 105 واحدی (افزایش یک درصدی) هستیم. این در حالی است که در ابتدای صبح با افزایش فشار عرضه از سوی حقوقی‌ها اغلب نمادهای مطرح برای دقایقی نقطه صفر تابلو را تجربه کردند و نماگر اصلی بازار هم با افت 35 واحدی مواجه شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در پنجمین روز رالی صعودی شاخص‌های بازار سهام، نماگر اصلی با رشد 980 واحدی برای اولین بار در اتفاع 105 هزار و 509 واحد قرار گرفته است. این در حالیست که شاخص هم وزن  تنها با افزایش 4 واحدی به زحمت خود را به رقم 18 هزار و 353 واحد رسانده است. در ادامه اقبال گسترده سرمایه گذاران به بازار سهام و در کانون توجه قرار گرفتن نمادهای بزرگ گروه معدنی-فلزی و همچنین گروه سرمایه گذاری، فعلا سهام کوچکتر بازار به حاشیه رانده شده اند. اما تجربیات سال های گذشته نشان می دهد رشدهای شارپی بازار همواره با جهش قیمت سهام گروه فلزی-معدنی آغاز شده و سپس این افزایش به گروه پتروشیمی و پالایشی و نهایتا سهام کوچکتر بازار رسیده است.

همچنین گفتنی است در بازار امروز تاکنون رکوردشکنی های قیمتی «فولاد»، «تاپیکو» و «کچاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر دماسنج بازار اعمال کرده اند.

اما بازار امروز تا کنون دستخوش دو تحول جدید شده که واکنش آن در حجم و ارزش معاملات خود را نشان می دهد. نخست اینکه در ابتدای بازار حقوقی‌ها دست به ماشه شدند و تا حد توان سهام را از پرتفوی خود به حقیقی ها واگذار کردند. حاصل این واگذاری ها در دو ساعت ابتدایی بازار رقمی بالغ بر 10 میلیارد تومان بود که بیشترین آن در نماد «کنور» و «وامید» اتفاق افتاد.

اما نکته دیگر بازار امروز توقف اغلب نمادهای مهم و شاخص ساز بازار به دلیل افزایش قیمت بیش از 20 درصدی در پنج روز کاری بود. در بین این نمادها نام «ومعادن»، «وغدیر» و «کگل» به چشم می خورد. همچنین گفتنی است روز جاری علاوه بر گروه فلزی، نمادهای گروه سرمایه گذاری، محصولات شیمیایی و شرکت های چند رشته ای با اقبال پُرحجم حقیقی ها قرار گرفتند. از این رو تاکنون گروه کانه های فلزی، فلزات اساسی، رایانه و شیمیایی پُرارزشترین گروه های معاملاتی بودند.

همچنین تا این لحظه بیش از یک میلیارد ورقه بهادار به ارزش 300 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 260 به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

در فرابورس هم آیفکس رشد 6.9 واحدی را تجربه کرده و به ارتفاع یک هزار و208 واحدی رسیده است. در این بازار نیز تاکنون 400 میلیون ورقه بهادار به ارزش 150 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 100 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در فرابورس اما پیشتازی بازار به دست نفتی‌ها و پتروشیمی‌ها است. از این رو تا کنون بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای «زاگرس»، «هرمز» و «شرانل» بر آیفکس داشته اند.