۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۸توقف٬ ۷بازگشایی و یک تعلیقی در معاملات امروز/ «سپ» مهر توقف خورد

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۲۰
کد خبر: 278151
۸توقف٬ ۷بازگشایی و یک تعلیقی در معاملات امروز/ «سپ» مهر توقف خورد

امروز سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظران بورس تهران و فرابورس ایران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد. از اتفاقات مهم امروز توقف «سپ» در پنجمین روز پس از عرضه بود. «ذوب» هم خبر از تهاتر بدهی با سازمان امور مالیاتی داد.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ امروز سه شنبه ۲۲ خرداد 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی٬ نوسان شدید قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز هشت نماد متوقف شدند. امروز یک نماد هم تعلیق شد. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، هفت نماد کشف قیمت شدند. از خبرهای مهم امروز توقف «سپ» در پنجمین روز پس از عرضه اولیه به دلیل نوسان شدید قیمت بود. امروز نماد «ذوب» هم به خاطر اعلام خبر تهاتر بدهی با سازمان امور مالیاتی متوقف شد. خبر دیگر اینکه بیمه کوثر درمورد نقل و انتقال دارایی های ثابت شرکت شفاف سازی کرد.

بورس:

    «سپ» و توقف به خاطر نوسان ۲۰ درصدی: نماد شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، به منظور اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درباره علل آن متوقف شد و قرار است فردا بازگشایی شود.

•    «دزهراوی» در انتظار بازگشایی: داروسازی ‌زهراوی (دزهراوی) که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی افزایش زیان از ۴۵.۶ میلیارد تومان به ۶۰.۴ میلیارد تومان به دلیل افزایش بهای تمام شده ناشی از افزایش نرخ ارز بانک مرکزی و شناسایی کامل تخفیفات و جوایز فروش٬ متوقف شده بود، امروز آماده انجام معامله شد اما بازگشایی نشد.

•    «کمنگنز» به بازار بازگشت: نماد شرکت معادن‌ منگنز ایران (کمنگنز) که به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، دیروز متوقف شده بود امروز توانست در قیمت 602 تومان و 1 ریال به چرخه معاملات بازگردد٬ در آخرین معامله قیمت 564 تومان و 4 ریال را تجربه کرد و توانست در قیمت پایانی 592 تومان (0.35 درصد منفی) روز خود را به پایان ببرد.

•    «شنفت» مایوس از بازگشایی: نفت پارس (شنفت) که در سال مالی گذشته ۸۵ تومان و ۶ ریال برای هر سهم سود ساخته بود در مجمع ۷۵ تومان از این مقدار را بین سهامداران خود تقسیم کرد. این نماد امروز بازگشایی نشد.

•    بازگشت سبز «شکربن»: کربن ایران (شکربن) نیز که برای هر سهم مبلغ ۹۲ تومان و ۴ ریال سود محقق کرده بود توانست در مجمع ۶۴ تومان از این مقدار را در میان سهامدارانش تقسیم کند. شکربن که در 479 تومان و6 ریال شروع به معامله کرد٬ توانست بالاترین قیمت روز را در رقم 478 تومن و7 ریال تجربه کند و در قیمت 485 تومان و 8 ریال قیمت پایانی (11.78 درصد مثبت) به انتظار فردا برود.

•    «خشرق» در انتظار بازار: الکتریک خودرو شرق (خشرق) در مجمع فوق العاده افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی به ارزش ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلون تومان را از محل آورده نقدی تصویب کرد و در مجمع سالانه توانست از سود یک تومان و دو ریالی ساخته شده مبلغ یک تومان را تقسیم کند. این نماد امروز بازگشایی نشد.

•    «ددام» بدون سود: داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام) بازگشایی نشد. این نماد که سال مالی گذشته را با ۴۴ تومان و ۷ ریال زیان برای هر سهم به پایان رسانده بود٬ نتوانست در مجمع هیچ سودی میان سهامداران تقسیم کند.

•    «خریخت» همچنان متوقف: صنایع ریخته گری ایران (خریخت) که بازگشایی نشد نیز همچون دیگر سهم بازگشایی نشده در امروز به دلیل شناسایی زیان ۱۹ تومان و ۴ ریالی به ازای هر سهم موفق به پرداخت هیچ سودی به سهام داران خود نشد.

•    سبزپوشی «فلوله»: لوله و ماشین سازی ایران (فلوله) که بعد از بازگشایی در قیمت 507 تومان بازگشایی شد توانست در قیمت پایانی به بیشترین مقدار روزانه خود یعنی 513 تومان و 8  ریال (6.35 درصد مثبت) دست یابد. این شرکت که سال مالی گذشته را با ۱۴ تومان و ۴ ریال سود به ازای هر سهم به اتمام رسانده بود هیچ سودی میان سهامداران تقسیم نکرد و در مجمع فوق العاده دو موضوع مقرر شد: 1- موضوع فعالیت آزمایشگاهی آزمون به موضوع فعالیت شرکت در اساسنامه اضافه شود؛ 2- مجمع فوق العاده با سیاست پیشنهادی هیات مدیره درخصوص اصلاح ساختار مالی شرکت و تامین هزینه جابه جایی کارخانه از تپه سفید به شمس آباد از محل منابع حاصل از فروش دارایی های مازاد و کم بازده موافقت و درخصوص تسریع در فروش زمین کارخانه تپه سفید تاکید کرد.

•    «تپمپی» همچنان متوقف: صنایع پمپ سازی ایران «تپمپی» در مجمع فوق العاده ۱۸ درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان هفت میلیارد تومان مصوب کرد. این نماد امروز بازگشایی نشد.

•    «ونیروح» بازگشایی نشد: امروز قرار بود نماد حق تقدم شرکت سرمایه کذاری نیرو (ونیروح) برای عرضه تعداد یک میلیارد و 562 میلیون و 783 هزار و 406 حق تقدم استفاده نشده آماده معامله شود اما این نماد امروز بازگشایی نشد.

فرابورس:

•    تغییر قیمت بیش از ۲۰ درصد «سبزوا» را متوقف کرد: نماد شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا) به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد در پنج روز معاملاتی متوالی متوقف شد.

•    بهمن لیزینگ و بازگشایی مثبت: نماد شرکت بهمن لیزینگ (ولبهمن) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی، امروز در قیمت اولیه 165 تومان و 5 ریال بازگشایی شد و در حالی که در قیمت 165 تومان آخرین معامله خود را ثبت کرد٬ توانست با قیمت پایانی 165 تومان و 4 ریال (4.88 درصد مثبت) به انتظار فردا بنشیند.

•    «پخش» تعلیق شد: نماد شرکت پخش البرز (پخش) با توجه به عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت تعلیق شد.

•    «ویتانا» به مجمع رفت: شرکت ویتانا (ویتانا) برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ ۲۴ خرداد ۹۷ در پایان معاملات امروز متوقف شد.

•    «حریل» در راه مجمع: نماد شرکت ریل پرداز سیر (حریل) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در تاریخ ۲۴ خرداد ۹۷ در پایان معاملات امروز متوقف شد.

•    تهاتر بدهی «ذوب» با سازمان امور مالیاتی: نماد شرکت ذوب آهن اصفهان (ذوب) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. موضوع این اطلاعات تهاتر مبلغ 132.2 میلیارد تومان بدهی ذوب آهن با سازمان امور مالیاتی بوده است. طبق اعلام ناظر بازار٬ توقف این نماد برای رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات منتشر شده حداکثر برای دو روز کاری دیگر تداوم می یابد.

•    توقف «کوثر»: نماد بیمه کوثر (کوثر) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این شفاف سازی مربوط به  نقل و انتقال دارایی های ثابت شرکت در تاریخ ۱۹ خرداد بوده است. دارایی های انتقالی سه باب ساختمان شرکت (الوند- آریا- وزرا) بوده که خالص ارزش دفتری آنها بالغ بر ۳۳.۸ میلیارد تومان و مبلغ فروش برابر با ۵۱.۴ میلیارد تومان بوده است. این دارایی ها به صورت معاوضه با ساختمان نوساز در بزرگراه رسالت با ارزش 50 میلیارد تومان به اشخاص حقیقی منتقل شده است.

•    اطلاعات با اهمیت «تشتاد» را متوقف کرد: نماد شرکت صنایع تولیدی اشتاد ایران (تشتاد) ‌به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی اعلام خبر بهره برداری از پروژه خط ریخته گری BMD  متوقف شد. شرکت اعلام کرده که این پروژه که از تیرماه 94 شروع شده تا کنون5.4 میلیارد تومان هزینه داشته و اکنون به مرحله بهره برداری رسیده و در حال حاضر شرکت در حال بررسی و عقد قرارداد فروش است. میزان تولید روزانه یک هزار قطعه است. طبق اعلام شرکت اثرات سود و زیانی این خط چندان با اهمیت نیست و پس از انعقاد قرارداد این اثرات اعلام خواهد شد.

•    معاملات امروز در نماد شرکت پتروشیمی مارون (مارون) مورد تأیید قرار نگرفت.

جدول پیام ناظر ۲۲.۳.۹۷