۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش 531 واحدی شاخص بورس/ آهنگ ورود نقدینگی به بورس نواخته شد؟

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۶
کد خبر: 278124
افزایش 531 واحدی شاخص بورس/ آهنگ ورود نقدینگی به بورس نواخته شد؟

در جریان معاملات امروز بورس تهران، شاخص کل توانست مجددا کانال 96 هزار واحد را پس بگیرد. سوخت اصلی این شتاب را معاملات مثبت گروه فلزی و غذایی تامین کردند. همچنین رشد ارزش معاملات خرد به میزان 260 میلیارد تومان قابل توجه بود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از دوروز افت شاخص و برگشت به کانال 95 هزار واحد، امروز اما در جریان معاملات مثبت در اکثر گروه‌ها شاهد خروج شاخص از روند نزولی و بازپس گیری کانال 96 هزار واحد هستیم. اما نکته قابل توجه بازار امروز دادوستدهای پُرحجم گروه فلزی،غذایی و همچنین تشکیل صف خرید در اغلب نمادهای این گروه است.

خروج از روند فرسایشی گروه خودرو

گروه خودرویی نیز به دلیل شایعات در خصوص افزایش نرخ های جدید خودروهای داخلی، شاهد خروج نمادهای این گروه از روند فرسایشی نزولی هستیم. اما هنوز قدرت تقاضای قابل توجهی در این گروه به چشم نمی‌خورد و نمادها در محدوده های مثبت ضعیف قرار دارند. در سوی دیگر بازار گروه خودرویی با رشد قیمت در اکثر نماد ها جلب نظر می کرد. شرایط به وجود آمده در بازار خودرو که از افزایش قیمت دلار در ماه های پایانی سال گذشته و ماه های ابتدایی سال جاری نشات می‌گیرد.

علاوه بر این، افزایش نرخ ارز موجب شده است تا شرکت‌های قطعه‌ساز فشار مالی سنگینی را متحمل شوند. به دنبال عامل یاد شده شرکت‌های خودروساز دست به درخواست افزایش نرخ شده‌اند تا مقداری از زیان موجود را کنترل کرده و از افزایش آن در گزارشات آتی جلوگیری کنند. مسائل مطروحه آشفتگی قیمت خودرو را در بازار آزاد به ارمغان آورده است. خودروهای پیش فروش شده که حتی در زمان ارز 3200 تومانی ساخته شده اند اکنون با نرخ های جدید در حال محاسبه‌اند.

 از طرفی هم با نزدیک شدن به موعد مشخص شده از سوی آمریکا برای اجرای تحریم ها علیه ایران، کمپانی‌های خارجی طرف قرارداد با ایران، یک به یک در حال تعلیق قراردادهای خود بوده و صنعت خودروسازی داخل را با چالش های مهمی روبه رو کرده‌اند.

 با توجه به شرایط فعلی که قیمت های خودروهای داخلی در بازار آزاد سر به فلک کشیده و شرکت های خودروساز نیز از تحویل خودروهای فروخته شده سر باز می‌زنند. شاید عدم همکاری کمپانی های خارجی بهانه‌ای شده برای خودرو سازان داخلی تا با استفاده از آن نرخ های فروش خود را افزایش دهند.

پالایشی ها همچنان در حاشیه

این موضوع در گروه پالایشی ها به نحوه دیگری به چشم می خورد. اغلب نمادهای مطرح گروه در محدوده های مثبت یک درصدی قیمتی معامله می شوند اما خبری از معاملات پُرحجم و هیجانی نیست. به نظر می رسد هر دو طرف عرضه و تقاضا منتظر شنیدن اخبار جدیدی برای تصمیم‌گیری هستند.

و اما پیشتازی مجدد فلزی‌ها

گروه فلزات اساسی به جهت اقبال به «ذوب» کمی با هیجان بیشتر معاملاتش پیگیری شد. خبر تاثیرگذار امروز ذوب آهن اصفهان تهاتر بدهی ۱۳۲.۲ میلیارد تومانی این شرکت به سازمان امور مالیاتی بود. در دی ماه سال ۹۵ ، بیش از ۱۳۲.۲ میلیارد تومان توسط سازمان امور مالیاتی از حساب‌های ذوب آهن و سازمان تامین اجتماعی و سازمان خصوصی سازی (سهامداران اصلی ذوب آهن) برداشت و به حساب خزانه واریز شد .پس از آن تاریخ ، بدهی‌های قطعی شرکت ذوب در سال ۹۴ به مبلغ۴۰۹.۴ میلیارد تومان تسویه و با مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت تهاتر شد ، اما در زمان تسویه و تهاتر به دلیل واریز مبالغ به حساب رابط خزانه این مبالغ لحاظ نشد .

در نهایت کل اصل بدهی‌های عوارض ارزش افزوده و عوارض آلایندگی سنوات ۹۱ تا ۹۶ به مبلغ ۱۱۷.۱ و ۱۵.۱ میلیارد تومان مربوط به قسمتی از جرائم دیرکرد با مبلغ برداشت شده تهاتر و مقرر شد مابقی جرائم متعلق به مبلغ ۵۷.۱ میلیارد تومان بخشوده و کلیه چک های برگشتی سازمان امور مالیاتی کشور عودت داده شود .

همچنین گفتنی است میزان زیان انباشته گزارش شده در ترازنامه سال 96 شرکت ذوب آهن 2 هزار و 2 میلیارد تومان است که با این تهاتر قسمتی از زیان انباشته کاهش خواهد یافت. از این رو امروز با ارزشترین معاملات بورس و فرابروس به «ذوب» با مبلغ 18.2 میلیارد تومان اختصاص داشت.

همانطور که شاهد بودیم امروز در طی معاملات بازار بورس اوراق بهادار، گروه‌های فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی سبزپوش شدند. با توجه به رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و همچنین افزایش قیمت دلار در بازار های غیررسمی موجب شد تا نماد های این دو گروه با صفوف خرید پی در پی رو به رو شوند. دیروز  در بورس کالا محصولات فولادی به ویژه ورق سرد (تولیدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان) با حجم زیادی از تقاضا مواجه شدند به طوری که درخواست های خرید چند برابر مقادیر همیشگی بود. به نظر می‌رسد با توجه به دلایل ذکر شده خریداران محصولات فولادی نسبت به جهت گیری قیمت‌ها در آینده موضع گرفته اند. رفتار معامله‌گران دربورس کالا از انتظار رشد قیمت ها در روزهای آتی حکایت دارد. به تبع معاملات فیزیکی معاملات سهام شرکت های حاضر در این دو گروه با نوسانات مثبت دنبال می شوند.

در این گروه فلز آلومینیوم را داریم که چندی پیش با تحریم شرکت روسال روسیه توسط آمریکا در بازارهای جهانی چالش کمبود عرضه به وجود آمد. شرکت مذکور که مهمترین تامین کننده آلومینیوم در آسیای شرقی به حساب می آید که به طور کل، اجرای این تحریم موجب بروز کاهش عرضه آلومینیوم در بازار های جهانی به ویژه در کشورهای کره جنوبی و ژاپن شد.

همین امر دلیلی شد تا قیمت جهانی آلومینیوم با شیب سرسام آوری افزایش یابد. رشد قیمت آلومینیوم باعث تشویق تولید کنندگان کوچک و بزرگ در سطح جهان به ویژه در کشور چین شد تا با افزایش میزان تولیدات خود مقدار زیادی از این محصولات را به سمت بازارهای متقاضی روانه کنند. گفتنی است که صادرات آلومینیوم چین در ماه مِی، به 485 هزار تن رسید که بیشترین مقدار طی 3 سال و نیم اخیر بود. حال که مدتی از تعلیق تحریم‌های شرکت روسال می گذرد این شرکت با تمام ظرفیت در حال تولید بوده و در کنار آن حجم وسیعی از محصولات موجود در انبار خود را صادر می‌کند.

این موضوع پریمیوم اوج گرفته آلومینیوم را که تا سطح 160 دلار پیشروی کرده بود را به جایگاه اولیه خود در سال جاری میلادی بازگرداند و اصلاح قیمت‌ها را به همراه داشت. اما امروز با توجه به رشد میزان عرضه شاهد رشد قیمت آلومینیوم هستیم که شاید بتوان گفت اکنون اثر ورود و خروج شرکت گردن کلفت روسی در بازار های جهانی تعدیل شده و این فلز نیز همگام با دیگر فلزات با رشد مواجه شده است.

اوج رقابت «فخوز» در بورس کالا  

دیگر خبر با اهمیت گروه فلزی که سبب پرتقاضا شدن نمادهای گروه شد، افزایش رقابت در سقف قیمتی فولاد خوزستان در بورس کالا بود. قیمت پایه هر کیلو شمش بلوم فولاد خوزستان 2370 تومان بود که با رعایت سقف رقابت 10 درصدی 2574 تومان معامله شد که نسبت به آخرین معامله این محصول «فخوز» رشد 5 درصدی را نشان می دهد.

از این رو در بورس نیز شاهد اقبال حقیقی ها به نمادهای «فولاد»، «فخوز»  و «ارفع» بودیم و حقیقی ها در نمادهای فولادی بالغ بر 10 میلیارد تومان خرید داشتند.

آمار و ارقام معاملات امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری شاخص کل با رشد 531 واحدی (معادل 0.55 درصد) خود را به کانال 96 هزارواحد رساند و در ارتفاع 96 هزار و 378 واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن نیز با شیبی معادل شاخص کل و به میزان 103 واحد (رشد 0.59 درصدی) به پله 17 هزار و 550 واحد رسید.

در این بین یک میلیارد و 107 میلیون ورقه بهادار به ارزش 246 میلیارد تومان در 72 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 191 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. گفتنی است میانگین حجم و ارزش معاملات خرد در یک ماه گذشته 130 تا 140 میلیارد تومان بود که رقم فوق نشان دهنده رشد 40 درصدی و ورود نقدینگی جدید به بورس است.

همچنین امروز خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار در مسیر حقوقی به حقیقی بود. این جابه ‌جایی‌ رقمی معادل 12.5میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌‌گران حقیقی منتقل کرد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌‌گران حقیقی به نماد معاملاتی «فولاد»، «وبانک» و «فاراک» اختصاص داشت. به این ترتیب امروز  حدود 27 میلیون سهم «فولاد» به ارزش 4.6 میلیارد تومان به نفع معامله‌گران حقیقی بازار منتقل شد. پس از «فولاد»، بیشترین خالص خرید حقیقی‌‌ها در نماد معاملاتی «وبانک» شکل گرفت. به این ترتیب 19.5میلیون سهم «وبانک» به ارزش 4.1 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. همچنین 130 میلیون سهم از «فاراک» نیز به ارزش 3.8 میلیارد تومان در پرتفوی حقیقی ها نشست.

در آن سوی بازار اما بیشترین تحرک حقوقی‌ها در نماد معاملاتی «ذوب»، «چکاپا» و «آپ» دیده شد. به این ترتیب طی معاملات روز جاری، افزون بر 133میلیون سهم «ذوب» از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل 3.3 میلیارد تومان داشت. «چکاپا» نیز امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از 1.6 میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها بود. در «آپ» هم حدود 2میلیون سهم به ارزش 1.2  میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی منتقل شد.  

ترین های بورسی

در بین گروه‌های حاضر در بازار سهام امروز خبری از گروه خودرو و شیمیایی در بین پُرارزش ترین گروه های معاملاتی نبود و سه گروه فلزات اساسی، رایانه و کانه های فلزی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. همانطور که گفته شد در بازار امروز فلزی ها پیشتاز سبزپوشی بودند از این رو «فولاد»، «فخوز»، «فملی» و «کگل» هرکدام به ترتیب 165، 75، 72 و 70 واحد شاخص را تقویت کردند. از سوی دیگر معاملات منفی «وامید»، «فارس» و «همراه» از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم رشد پُرشتابی را تجربه کرد و با افزایش 8.3 واحدی به رقم یک هزار و 116 واحد رسید. در این بازار نیز 419 میلیون ورقه بهادار به ارزش 250میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 70 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی، معاملات مثبت «ذوب»، «زاگرس» و «هرمز» تلاش کردند شاخص فرابورس را افزایش دهند اما معاملات منفی «بساما» و«دماوند» مجموعا 0.7 واحد شاخص فرابورس را منفی کردند.