۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

11توقف٬ 11 بازگشایی و یک تعلیقی در معاملات امروز/ طرح دعوی سهامدار عمده از «وامید»/ تعدیل منفی سنگین در «شیراز»

۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 277642
11توقف٬ 11 بازگشایی و یک  تعلیقی در معاملات امروز/ طرح دعوی سهامدار عمده از «وامید»/ تعدیل منفی سنگین در «شیراز»

امروز یکشنبه 20 خرداد ۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظران بورس تهران و فرابورس ایران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ امروز یکشنبه 20 خرداد 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی‌ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز 11 نماد متوقف شدند که یک نماد همین امروز به معاملات برگشت. یک نماد هم تعلیق شد. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، 11 نماد کشف قیمت شدند. از خبرهای مهم امروز توقف «وامید» به دلیل طرح دعوی بانک سپه به عنوان سهامدار عمده نزد هیات داوری بازار اوراق بهادار به دلیل تاخیر در پرداخت سود بوده است. همچنین «شیراز» امروز خبر از تعدیل منفی سنگین به خاطر تغییر نرخ ارز نسبت به پیش بینی داد. «کوثر» نیز خبر از تهاتر املاک داد. رویداد مهم دیگر اینکه ناظر بازار فرابورس اعلام کرد ۹۱.۴۸ درصد ازسهام کنترلی «فسلیر4» روز چهارشنبه 30 خرداد به صورت یکجا عرضه می شود.

بورس:

•    شکایت سهامدار عمده از «وامید»: نماد شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. سهامدار عمده شرکت یعنی بانک سپه بابت تاخیر در پرداخت سود سال های ۹۲ تا ۹۵ مطالبه خسارت کرده است. این بانک نزد هیات داوری بازار اوراق بهادار طرح دعوی کرده است. خسارت تاخیر تادیه به مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان و کلیه هزینه های داوری و... مورد استدعای این بانک است. این نماد امروز در قیمت 217 تومان و 7 ریال بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 209 تومان و 8 ریال و قیمت پایانی 215 تومان و یک ریال (یک درصد منفی) بود.

•    «سدور» و نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد: نماد معاملاتی سیمان درود (سدور) به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد متوقف شد. این نماد به منظور اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درخصوص علل این تغییرات قیمت متوقف شد. این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.

•    «خودرو» منفی معامله شد: نماد شرکت ایران‌ خودرو (خودرو) که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تعدیل منفی 51 درصدی متوقف شده بود، امروز در قیمت 237 تومان و 8 ریال بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 228 تومان و 6 ریال و قیمت پایانی 232 تومان و 5 ریال (2.68 درصد منفی) بود.

•    تعدیل منفی سنگین در «شیراز»: نماد شرکت پتروشیمی‌ شیراز (شیراز) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تعدیل منفی متوقف شد. سود خالص پیش بینی شده شرکت حدود ۲۳ میلیارد تومان بود که به زیانی بالغ بر ۱۴۵.۱ میلیارد تومان تبدیل شده است. این تعدیل منفی به خاطر تغییر نرخ ارز نسبت به پیش بینی بوده است. این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.

•    توقف چند نماد برای مجمع: نماد شرکت های فنرسازی خاور (خفنر) برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی و عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه-اصلاح اساسنامه، سیمان هگمتان (سهگمت) برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره، گروه دارویی سبحان (دسبحا) و رینگ سازی مشهد (خرینگ) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی در پایان معاملات امروز متوقف شدند.

•    بازگشایی «شپنا» بعد از فسخ قرارداد: شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) که روز گذشته به دلیل اعلام فسخ قرارداد 9070میلیارد تومانی پروژه تصفیه نفت کوره (EURP) با شرکت دایلم کره جنوبی متوقف شده بود، امروز در قیمت 400 تومان بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 390 تومان و قیمت پایانی 392 تومان (4.1 درصد منفی) بود.

•    «غپینو» و «آپ» با برگزاری مجمع بازگشایی شدند: نماد شرکت های پارس مینو (غپینو) و آسان پرداخت پرشین (آپ) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه آماده بازگشایی شدند. «غپینو» به ازای هر سهم ۱۹ تومان و ۶ ریال سود شناسایی کرده بود که از این مبلغ ۱۰ تومان آن بین سهامداران تقسیم شد. این نماد در قیمت 270 تومان بازگشایی شد و در قیمت 255 تومان و 5 ریال به عنوان آخرین معامله و 254 تومان و 8 ریال به عنوان قیمت پایانی معاملات خود را به پایان رساند. «آپ» نیز ۵۹ تومان از سود ۱۲۷ تومان و ۶ ریالی خود به ازای هر سهم را میان سهامداران تقسیم کرد. این نماد در قیمت 1721 تومان و دو ریال بازگشایی شد و در قیمت 1724 تومان و 9 ریال به معاملات خود پایان داد، قیمت پایانی این سهم 1721 تومان و 7 ریال بود.

•    شفاف سازی «ولملت» درباره مزایده: نماد شرکت واسپاری ملت (ولملت) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی نتایج برگزاری مزایده متوقف شد. این مزایده مربوط به فروش سهام بوده است. طبق اعلام شرکت٬ در راستای فروش ۱۶۲ میلیون و ۲۴۰ هزار سهم شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق (سهامی خاص)، با وجود اتمام زمان مزایده و گذشت بیش از دو هفته از تاریخ فوق و عدم وجود متقاضی مزایده نتیجه ای نداشته است. بنابراین مقرر شد دوباره نسبت به انتشار آگهی اقدام شود. این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.

فرابورس:

•    «غشوکو» به معاملات برگشت: نماد شرکت شوکو پارس (غشوکو) که برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شده بود، امروز در قیمت 410 تومان بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 421 تومان و یک ریال و قیمت پایانی 420 تومان و ۴ ریال (0.02 درصد منفی) بود. در مجمع «غشوکو» 3 تومان به ازای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم 5 تومان و 2 ریال بود.

•    «دبالک» تعلیق شد: نماد شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) تعلیق شد. این نماد به دلیل رعایت نکردن الزامات دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان درخصوص عدم ارائه صورت مالی و گزارش تفسیری سالانه حسابرسی نشده تعلیق شد.

•    تهاتر املاک «کوثر»: بیمه کوثر(کوثر) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. بیمه کوثر به دلیل کاهش هزینه های جاری و تسریع روند خدمت رسانی به بیمه گذاران اقدام به تهاتر سه ساختمان فعلی شرکت با خریداران ملک های فعلی و ساختمان نوساز در بزرگراه رسالت با ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال می کند. این نماد که قرار بود امروز بازگشایی شود، برای رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات منتشر شده حداکثر برای دو روز کاری دیگر تداوم می یابد.

•    عرضه یکجای سهام کنترلی «فسلیر4»: میزان ۹۱.۴۸ درصد (نود و یک ممیز چهل و هشت صدم درصد) سهام کنترلی شرکت سولیران (سهامی عام) در نماد معاملاتی «فسلیر4» با قیمت پایه کل ۱۰۸ میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۶۶۵ تومان، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد از طریق بازار پایه فرابورس ایران عرضه می شود.

جدول پیام ناظر 13970320