۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه های تالار شیشه ای گزارش می دهد؛

تغییر رنگ شاخص در یک چشم به هم زدن/ بازگشت دو نماد اصلی بازار را منفی کرد

۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 277575
تغییر رنگ شاخص در یک چشم به هم زدن/ بازگشت دو نماد اصلی بازار را منفی کرد

در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز بازار سهام، شاخص با بازگشایی دو نماد «شپنا» و «خودرو» از محدوده های مثبت خارج شد. حجم و ارزش معاملات خرد اما نسبت به روز گذشته تا این لحظه افزایش 50 درصدی نشان می دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بازار دومین روز کاری خود را نیز متعدل و مثبت آغاز کرد و نماگر کل تا ساعتی پیش در محدوده‌های مثبت قرار داشت. اما این روند طولی نکشید و بازگشایی دو لیدر بورسی، معادلات شاخص را بر هم زد.

نماد شرکت پالایش نفت اصفهان که روز گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص فسخ قراردادهای مهم متوقف شده بود، امروز در قیمت 400 تومان بازگشایی شد و اکنون در محدوده 392 تومان و یک ریال (4 درصد منفی) معامله می شود.

از سوی دیگر همچنین نماد «خودرو» که در هفته گذشته به دلیل تعدیل منفی 50 درصدی متوقف شده بود امروز با قیمت 237 تومان و 8 ریال بازگشایی شد و اکنون در محدوده 230 تومان (3.73 درصد منفی) معامله می‌شود.

از این رو بازگشایی این دو نماد مجموعا 100 واحد شاخص را عقب کشیدند. البته گفتنی است معاملات منفی «فولاد» نیز 80 واحد تاثیر منفی بر نماگر اصلی بازار تحمیل کرد.

در مجموع تاکنون شاخص با عقبگرد 63 واحدی در محدوده 96 هزار و 9 واحد نوسان می کند. شاخص هم وزن اما تقریبا به اندازه روز گذشته صعود کرد و با افزایش 56 واحدی در پله 17 هزار و 443 واحد قرار دارد. در این بین تا کنون 526 میلیون ورقه بهادار به ارزش 137 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 119 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشته است. همچنین در بین نمادهای مثبت نیز، معاملات قابل توجه «جم»، «اخابر» و «تاپیکو» بیشترین سهم را در تقویت شاخص داشتند.

در خصوص نماد تازه وارد «سپ» نیز در آغاز معاملات امروز و در دومین روز کاری، صف خرید این نماد عرضه شد اما مجددا صف خرید جدیدی شکل گرفت و اکنون نیز با صف خرید 24 میلیونی همراه است.

اما در فرابورس نیز شاهد تحرکات شاخص در محدوده های منفی هستیم و تا کنون با عقبگرد 1.3 واحدی به پله یک هزار و 106 واحد بازگشته است. در این بازار نیز تا کنون 311 میلیون ورقه بهادار به ارزش 84 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 35 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

نکته قابل توجه معاملات امروز فرابورس تعدیل منفی نماد «شراز» در عین صف خرید بود. شرکت پتروشیمی شیراز با تعدیل بیش از 700 درصدی سود سال 96 خود را به زیان 284ریال زیان تبدیل کرد. شرکت دلیل اصلی این تعدیل منفی را تغییر نرخ ارز نسبت به پیش بینی اعلام کرد.

اما در مجموع گروه اکثرا متعادل شیمیایی دادوستدهای پرتقاضا و مثبت نمادهای «شدوص»، «وپترو»، «خراسان» و «کرماشا» دنبال می شوند و از سوی دیگر گروه پالایشگاهی و روانکارها در سایه ادامه ابهامات همچنان دادوستدهای کم رمق و فرسایشی را تجربه می کنند.