۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تلاش بی‌ثمر شاخص بورس برای ورود به کانال 96هزار واحدی/ از سرگیری عرضه‌های اولیه پس از سه ماه

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 276240
تلاش بی‌ثمر شاخص بورس برای ورود به کانال 96هزار واحدی/ از سرگیری عرضه‌های اولیه پس از سه ماه

شاخص بورس تهران امروز با رشد 47 واحدی (معادل 0.05 درصد) در آستانه ورود به کانال 96هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، معاملات بازار سهام امروز در حالی آغاز شد که به دلیل تعطیلات طولانی پیش رو، تعطیلی بازارهای جهانی و همچنین عرضه اولیه 117 میلیارد تومانی سامان پرداخت کیش انتظار میرفت بازاری کم رمق در پیش باشد. بر این اساس امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی (بدون در نظر گرفتن ارز معامله «سپ») به زحمت به 98.3 میلیارد تومان رسید.

افزایش خوشبینی ها در گروه های وابسته به صنعت ساخت و ساز

انتظار برای بی رمقی بازار امروز کافی بود تا فعالان بازار به نمادهای قندی توجه بیشتری نشان دهند. باور عمومی در بازار سهام بر این مبناست که گروه قند و شکر ضریب بتای منفی دارد (بر خلاف جهت بازار حرکت میکند). در نتیجه انتظار برای تعمیق رکود بازار باعث شد از همان ابتدای معاملات برخی فعالان بازار سهام در نمادهای قندی در مقام خریدار ظاهر شده و باعث رشد قیمت در این نمادها شوند. بر این اساس صرفنظر از گروههای تک نمادی از جمله صنایع چوبی (با دو نماد کوچک «چفیبر» و «چنوپا») و انتشار و چاپ (با تک نماد «چافست»)، امروز بیشترین بازدهی برای گروه قند و شکر رقم خورد. این گروه امروز برای سهامداران خود به طور متوسط بازدهی 1.8 درصدی به ارمغان آورد.

پس از گروه قندی، این گروه های وابسته به صنعت ساخت و ساز بودند که بیشترین بازدهی را در میان سایر گروه ها به خود اختصاص دادند. گروه های کاشی و سرامیک، سیمان و انبوه سازی امروز نه تنها بازدهی قابل توجهی را ثبت کردند، بلکه بخش قابل توجهی از ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص دادند. به نظر میرسد با افزایش میانگین قیمت ملک، خوشبینی ها به گروههای وابسته به ساخت و ساز افزایش یافته است. فعالان بازار امیدوارند شرکتهای ساختمانی با فروش پروژه های خود نه تنها سود محقق کنند بلکه برای آغاز پروژه های جدید نقدینگی تازه نفس تأمین کنند. همین موضوع می تواند منجر به رونق گیری صنایع وابسته از جمله کاشی و سرامیک  و سیمان شود. اما باید توجه داشت که در سالهای گذشته دولت به عنوان بزرگترین کارفرما در صنعت ساخت و ساز به مشکل تأمین بودجه عمرانی مواجه بوده است و ادامه این وضع می‎تواند خوشبینی به صنعت ساختمان را کمرنگ کند.

دلیل دیگری که باعث شده است فعالان بازار توجه بیشتری به گروه های وابسته به صنعت ساخت و ساز نشان دهند، افت قابل توجه قیمت سهام شرکتهای این گروه در سالهای اخیر است. شاخص های گروه های انبوه سازی، سیمان و کاشی و سرامیک در چهار سال گذشته تقریبا 50 درصد از ارتفاع خود را از دست داده اند. به عبارت دقیق تر خریدارن فعلی سهام این شرکتها را نصف قیمت سال 92 خریداری میکنند. بنابراین به لحاظ ذهنی نیز به نظر میرسد فعالان بازار میتوانند تصور داشته باشند که سهام شرکتهای وابسته در صنعت ساخت و ساز در محدوده ارزانی قرار دارد.

رقص «فولاد» در قله تاریخی

طی معاملات امروز در بازار سهام اگرچه ارزش معاملات چندان بالا نبود و بزرگان بازار بیشتر در محدوده های منفی معامله میشدند، اما سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان همچنان پرتقاضا معامله شد. از این رو بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل امروز توسط «فولاد» رقم خورد. این نماد این روزها در حالی در مرکز توجه فعالان بازار قرار دارد که با لحاظ بازده نقدی و افزایش های سرمایه، فولاد مبارکه هیچگاه در چنین قیمت هایی معامله نشده بود. اگرچه به نظر میرسد هنوز راه برای رشد «فولاد» ادامه دارد اما نباید فراموش کرد که حالا تمام سهامداران فولاد مبارکه در محدوده سوددهی قرار دارند. به عبارت ساده تر همه دارندگان سهام فولاد مبارکه در سود هستند.

پالایشی ها و آوار اخبار منفی

امروز گروه پالایشی معاملات کم رمقی را تجربه کرد. از طرفی خبر افزایش تولید نفت روسیه که باعث ایجاد فشار منفی بر قیمت جهانی می شود بورس بازان را برای خرید سهام پالایشی بی علاقه کرد و از طرف دیگر خبر فسخ قرارداد 2میلیارد دلاری پالایشگاه اصفهان با شریک کره ای معاملات پالایشی ها را به رکود کشاند.

اولین عرضه اولیه سال با ورود «سپ»

همچنین امروز برای اولین بار در سال 97، بازار سرمایه پذیرای یک عرضه اولیه بود. بر این اساس امروز 180 میلیون سهم از سهام شرکت پرداخت سامان کیش به عنوان سومین غول شرکت های پرداخت الکترونیک به بازار عرضه شد. قیمت هر سهم این شرکت در عدد 650 تومان کشف شد و به هر کد معاملاتی 1878 سهم تعلق گرفت. همچنین در این عرضه اولیه 109هزار کد معاملاتی به عنوان خریدار حضور داشتند. این آمار نشان از کاهش قابل توجه تعداد شرکت کنددگان در عرضه اولیه است. به نظر میرسد عرضه های کم بازده نمادهای «شوینده» و «تبرک» باعث افت تمایل فعالان بازار به شرکت در عرضه های اولیه شده باشد.