۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۱۵توقف و ۶بازگشایی در معاملات امروز

۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 275989
۱۵توقف و ۶بازگشایی در معاملات امروز

امروز شنبه ۱۲خرداد ۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظران بورس تهران و فرابورس ایران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز شنبه ۱۲ خرداد 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی٬ نوسان قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز ۱۵ نماد متوقف شدند که دو نماد همین امروز به معاملات برگشتند. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، شش نماد کشف قیمت شدند. از خبرهای مهم امروز تعدیل مثبت در «ولساپا» و «فولاژ» بود. «شپارس» هم به دنبال چند شرکت تولیدکننده مواد شوینده دیگر که پیشتر افزایش نرخ را اعلام کرده بودند٬ خبر از افزایش قیمت محصولات داد. «خرینگ» کاهش زیان اعلام کرد. «حفارس» خبر از تغییر سهامدار عمده داد. خبر دیگر اینکه روز شنبه آینده فرابورس میزبان عرضه عمده سهام غیرمدیریتی «بساما» خواهد بود.

بورس:

  • انحلال یک شرکت زیرمجموعه «فاراک»: نماد شرکت ماشین‌ سازی‌ اراک (فاراک) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی  تغییرات با اهمیت در عملکرد شرکت های تحت کنترل متوقف شد. در تاریخ ۲۱ بهمن ۹۶ مجمع عمومی فوق العاده درخصوص انحلال شرکت پترو زریوار کردستان سهامی خاص (از شرکت های زیر مجموعه ماشین سازی اراک که 98 درصد از سهام شرکت فوق را دارا است) تشکیل شد و پس از بحث و بررسی موضوع انحلال شرکت فوق، مقرر شد که این شرکت منحل شود. از عمده دلایل انحلال، عدم قابلیت تحقق و تضمین استمرار قیمت برآوردی خوراک پالایشگاه از کشور عراق (به میزان ۶۰ درصد قیمت FOB خلیج فارس) که مبنای تهیه F S اولیه پروژه و تأسیس شرکت مزبور است. لازم به ذکر است که آثار مالی ناشی از انحلال در صورت های مالی میاندوره ای شش ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ منعکس شده است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • تعدیل سنواتی در «ولساپا»: شرکت لیزینگ رایان‌ سایپا (ولساپا) خبر از تعدیل مثبت ۲۵ درصدی داد و نماد آن متوقف شد. سود خالص پیش بینی شده آن از حدود ۱۵۱.۲ میلیارد تومان به حدود ۱۸۹ میلیارد تومان افزایش یافته است که به دلیل اصلاح ثبت مالیات سنواتی از سود و زیان جاری به تعدیلات سنواتی به مبلغ حدود ۳۸ میلیارد تومان بوده است. شرکت خبر از تعدیل سنواتی (مالیات بر درآمد سنوات قبل) به مبلغ حدود ۳۸ میلیارد تومان داده است که درصد آن نسبت به سود انباشته ابتداری دوره ۲۱ درصد است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • «غمارگ» رفت و برگشت: نماد شرکت مارگارین‌ (غمارگ) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. روغن خام (تصفیه نشده) در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده که کلیه شرکت های روغنی بابت خرید و فروش روغن خام مبالغی به‌عنوان ارزش افزوده به اداره دارایی پرداخت کرده اند. طی بخشنامه شماره 4913/26/د مورخ 14/11/1392 روغن‌های خام نباتی از تاریخ بخشنامه سال 1392 از شمول مالیات بر ارزش افزوده خارج شده است. با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته توسط شرکت‌های تولیدکننده روغن نباتی و قند و شکر به استناد رأی شماره ۱۰۲۲ مورخ ۱۲ دی ۹۶ دیوان عدالت اداری تاریخ بخشنامه فوق تغییر و از اول مهر ماه سال ۱۳۸۷ روغن خام معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده است که دریافت مبلغ پرداختی منوط به احراز شرایط تعیین شده توسط اداره دارایی بوده که قطعاً تحقق آن نیز زمان بر و طبق دستورالعمل‌های دارایی در صورت صحت احراز مدارک و مستندات اعم از ارائه اظهارنامه سنوات قبل که مبالغ در آن لحاظ شده باشد، برگ سبز گمرکی، گواهی پرداخت و سایر موارد وجه پرداختی قابلیت وصول را خواهد داشت که در این خصوص چنانچه نواقصی به جهت ارائه مدارک و مستندات باشد اداره دارایی می تواند از قبول آن خودداری کند ضمن آنکه از مبلغ شناسایی شده به‌عنوان درآمد ۲۲.۵ درصد مالیات کسر خواهد شد. بنابراین با توجه به بررسی‌های صورت گرفته شرکت مارگارین حدوداً بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد ریال بابت سنوات مزبور به اداره دارایی پرداخت نموده و از آنجا که مورد فوق به‌عنوان درآمد احتمالی بوده و در حال حاضر نمی‌توان اطمینان از صحت بازگشت و میزان آن حاصل کند بنا به اظهارات شفاهی بازرس قانونی بر مبنای رعایت اصل احتیاط و محافظه کاری و اینکه میزان دقیق مبلغ آن به‌عنوان درآمد قطعی جهت این شرکت مشخص نیست. بنا به مصلحت که سهامداران دچار ضرر و زیان از مورد فوق نشوند٬ این شرکت در شرایط حاضر از ثبت و شناسایی مبلغ فوق خودداری می‌نماید و ضمن پیگیری مکرر و تکمیل مستندات لازم در نظر دارد در صورت احراز و اطمینان از تحقق مورد مزبور متعاقباً مراتب را به انتشار عموم برساند. این نماد در قیمت ۱۵۴ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۵۲ تومان و قیمت پایانی ۱۵۱ تومان و ۴ ریال (۰.۱۳ درصد مثبت) بود.
  • افزایش قیمت یک تولیدکننده شوینده دیگر: نماد شرکت بین‌ المللی‌ محصولات‌ پارس ‌(شپارس) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت خبر از دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات از انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران داده است. نرخ قبلی محصولات حدود ۱۱۹۲۵ تومان بوده و نرخ جدید حدود ۱۳۷۱۴ تومان است. مجوز صادرشده برای افزایش قیمت انواع مایعات به میزان ۱۵ درصد است و نرخ های فروش قبلی و جدید براساس متوسط نرخ مصرف کننده مایعات این شرکت محاسبه شده است. مجوز افزایش قیمت از تاریخ اول تیر ماه ۹۷ اجرایی می شود. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • کاهش زیان در «خرینگ»: شرکت رینگ‌سازی‌ مشهد (خرینگ) خبر از کاهش زیان داد و نماد آن متوقف شد. زیان پیش بینی شده شرکت از حدود ۸.۷ میلیارد تومان به حدود ۲.۸ میلیارد تومان کاهش یافته است. تعدیل درآمد زیان پیشنهادی هر سهم مربوط به افزایش نرخ فروش محصولات ساپکو و همچنین کاهش در هزینه های مالی به دلیل عدم دریافت تسهیلات مورد نیاز پیش بینی شده با توجه به خروج نیروهای مستعفی ناشی از مشاغل سخت و زیان آور بوده که باعث کاهش در هزینه های جذب نشده تولید شده است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • سهامدار عمده «حفارس» تغییر کرد: نماد شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس (حفارس) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تغییر سهامدار عمده متوقف شد. سازمان خصوصی سازی به وکالت از شرکت احیاگستر هرمز ۷۸.۳۷ درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس معادل ۲۷۳ میلیون و ۵۲۸ هزار سهم را به ارزش ۶۷.۳ میلیارد تومان (به قیمت پایه هر سهم ۲۴۶ تومان) به شرکت تعاونی ایثارگری خدمات حمل و نقل گردشگری و اتومبیل کرایه شهرآرا فروخته است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • «ونوین» بازگشایی نشد: نماد شرکت بانک اقتصاد نوین (ونوین) بعد از افشای اطلاعات با اهمیت آماده انجام معامله شد اما بازگشایی نشد. شرکت پیشتر نتایج برگزاری مزایده  بر ای فروش سهام را منتشر کرده بود. در راستای اجرای مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر٬ آگهی فروش سهام شرکت های سرمایه گذاری اقتصاد نوین٬ شرکت مدیریت سرمایه اقتصاد نوین٬ شرکت شیمی بافت و کارگزاری اقتصاد نوین در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۶ منتشر شد اما با وجود گذشت بیش از دو ماه از تاریخ فوق و عدم وجود متقاضی٬ مزایده نتیجه ای نداشته است. بنابراین مقرر شد مجددا نسبت به انتشار آگهی اقدام شود.
  • تعدیل مثبت در «فولاژ»: نماد شرکت فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) به دلیل اعلام تعدیل مثبت متوقف شد. شرکت خبر از تعدیل مثبت ۲۷ درصدی داده است. سود خالص پیش بینی شده شرکت از حدود ۹۱.۶ میلیارد تومان به حدود ۱۱۶.۶ میلیارد تومان افزایش یافته است. این تعدیل مثبت به دلیل افزایش درآمدهای غیرعملیاتی ناشی از سود سهام شرکت آهن غدیر ایرانیان بوده است. باتوجه به تقسیم سود در مجمع آن شرکت٬ درآمد های حاصل از سرمایه گذاری از ۳۰ میلیارد تومان به ۵۵ میلیارد تومان افزایش یافت. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • «کلوند» با برگزاری مجمع به معاملات برگشت: نماد شرکت های همکاران سیستم (سیستم)، گروه صنعتی بوتان (لبوتان)، داروسازی اکسیر (دلر)، صنایع کاشی و سرامیک الوند (کلوند)، کارت اعتباری ایران کیش (رکیش) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، کارخانجات تولیدی شهید قندی (بکام) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی٬ آماده انجام معامله شدند. در مجمع «سیستم» ۴۵ تومان برای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۸۰ تومان و یک ریال بود. در مجمع «لبوتان» یک تومان و دو ریال برای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۱۱ تومان و ۹ ریال بود. در مجمع «دلر» ۴۶ تومان برای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۶۴ تومان بود. در مجمع «کلوند» ۱۱ تومان برای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۲۰ تومان و ۸ ریال بود. در مجمع «رکیش» ۴۵ تومان برای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۵۳ تومان و ۴ ریال بود. «کلوند» امروز در قیمت ۳۲۶ تومان و ۸ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۳۳۸ تومان و قیمت پایانی ۳۲۲ تومان و ۸ ریال (۱.۲ درصد منفی) بود. سایر نمادها بازگشایی نشدند.
  • «خگستر» بازگشایی نشد: نماد شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) پس از افشای اطلاعات با اهمیت٬ آماده انجام معامله شد اما بازگشایی نشد. این شرکت خبر از فروش املاک مازاد داده بود؛ شرکت مزایده ای برای فروش املاک مازاد در تاریخ ۷ خرداد ۹۷ برگزار کرده بود که به دنبال آن کلیه املاک مورد مزایده به قیمت کارشناسی به فروش رسید و مبلغ مورد توافق ۱۶ میلیارد تومان بود. روز چهارشنبه نماد «خگستر» با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده٬ حداکثر به مدت دو روز کاری متوقف شد. روز پنجشنبه سازمان بورس خطاب به مدیرعامل این شرکت در رابطه با اطلاعیه واگذاری املاک مازاد نامه ای منتشر کرد. بر این اساس٬ مطابق آگهی مزایده منتشر شده در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۹۷ ٬ قیمت پایه واگذاری مبلغ ۱۷.۸ میلیارد تومان اعلام شد اما مطابق اطلاعیه نتایج برگزاری مزایده٬ واگذاری املاک مذکور با قیمت ۱۶ میلیارد تومان توافق شده است که دلایل واگذاری املاک با قیمت پایین تر از قیمت پایه مزایده برای این سازمان مشخص نیست. طبق دستور سازمان٬ شرکت باید قیمت کارشناسی املاک مذکور و صورتجلسه گشایش پاکات به همراه دلایل توجیهی شرکت درباره واگذاری املاک مذکور با قیمت پایین تر از قیمت پایه مزایده را در اسرع وقت تهیه و به سازمان ارسال کند.
  • بازگشایی «وبملت» با انتشار جزئیات تعدیل مثبت: نماد شرکت بانک ملت (وبملت) پس از افشای اطلاعات با اهمیت٬ آماده انجام معامله شد. این نماد در قیمت ۹۹ تومان و ۹ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۹۶ تومان و قیمت پایانی ۹۷ تومان و یک ریال (۷ درصد مثبت) بود. شرکت خبر از تعدیل مثبت ۴۰.۵ درصدی داده بود که توقف آن به دلیل عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت ادامه یافت. شرکت در این رابطه شفاف سازی کرده است. درخصوص ارائه محاسبات مربوط به شناسایی مبلغ حدود ۴۹۱۶ میلیارد تومان درآمد مبادلات ارزی٬ شرکت اعلام کرده که خالص سود (زیان) مبادلات و معاملات ارزی سال ۹۶ شامل سود (زیان) تسعیر حساب های ارزی بانک در سال ۹۶ به مبلغ حدود ۴۸۳۸ میلیارد تومان و سود (زیان) خرید و فروش ارزی (ناشی از معاملات ارزی) به مبلغ ۷۷.۹ میلیارد تومان است. تغییرات نرخ ارز قابل دسترس پس از تاریخ ترازنامه به عنوان رویداد تعدیلی در تهیه صورت های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ محسوب شده که از این بابت مبلغ حدود ۱۱۵۷.۶ میلیارد تومان سود تسعیر (با اعمال نرخ های مرجع رسمی بانک مرکزی به تاریخ ۳۱ فروردین ۹۷) شناسایی شده است. در این خصوص با توجه به مفاد رای مذکور٬ تمام بدهی های ارزی و دارایی های ارزی به استثنای دارایی هایی که احتمال مطالباتی بودن درمورد آنها متصور بوده و یا به نحوی مورد ایراد حسابرس مستقل و بانک مرکزی است٬ به نرخ مرجع بانک مرکزی در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۷ مورد تسعیر قرار گرفته است. همچنین تسعیر حساب های ارزی بانک قبل از اجرای رای شماره ۹۹ کمیته فنی به شرح فوق٬ با نرخ های ارز مرجع رسمی بانک مرکزی برای تاریخ ۲۸ اسفند ۹۶ در دفاتر بانک صورت گرفته است.
  • «وکار» پشت در ماند: نماد شرکت بانک کارآفرین (وکار) با توجه به رفع تعلیق٬ آماده انجام معامله شد اما بازگشایی نشد.

فرابورس:

  • افشای یک قرارداد در «تشتاد»: نماد شرکت صنایع تولیدی اشتاد ایران (تشتاد) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت ‌متوقف شد. این شفاف سازی مربوط به انعقاد قرارداد خط جدید ماشینکاری سرسیلندر بوده است. این قرارداد در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۹۷ منعقد شده است. با توجه به بررسی مدیریتی صورت گرفته٬ از آنجا که حاشیه سود فروش این محصول در سال جاری قابل توجه نیست٬ لذا برآورد می شود فروش محصولات حاصل از این خط موجب افزایش بااهمیتی در روند سودآوری شرکت نشود که اثرات آن در اطلاعات دوره های میانی آتی ارائه می شود. این نماد قرار بود امروز بازگشایی شود اما این اتفاق نیفتاد.
  • «ثالوند» رفت و برگشت: نماد شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت خبر از شروع پروژه مسکونی الوند از اراضی شرکت واقع در کوی الهیه داده است. این نماد امروز در قیمت ۲۱۲ تومان و ۶ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۲۲۳ تومان و ۲ ریال و قیمت پایانی ۲۲۲ تومان و ۹ ریال (۱۰ درصد مثبت) بود.
  • توقف «شپاس» با انتشار اطلاعات واقعی سال ۹۶: نماد شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) به دلیل ارائه اطلاعات واقعی سالی مالی ۱۳۹۶ متوقف شد. در گزارش اطلاعات و صورت های مالی تلفیقی ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ (حسابرسی نشده) سود خالص هر سهم ۲۶ تومان و ۷ ریال اعلام شده است. سود هر سهم پس از کسر مالیات٬ ۳۷ تومان و ۵ ریال پیش بینی شده بود که در عملکرد واقعی کاهش یافته است.
  • «زگلدشت» با برگزاری مجمع به معاملات برگشت: نماد شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۳۸ تومان و ۵ ریال برای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۴۷ تومان و ۷ ریال)، امروز در قیمت ۴۲۳ تومان و ۹ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۴۰۲ تومان و ۸ ریال و قیمت پایانی ۴۰۵ تومان و ۵ ریال (۵ درصد مثبت) بود.
  • مزایده «کایتا» برگزار نشد: نماد شرکت ایتالران‌ (کایتا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی اعلام نتیجه برگزاری مزایده متوقف شد. شرکت زمین های کارخانه را به فروش گذاشته بود و درتاریخ پنجم خرداد ۹۷ مزایده فروش زمین های کارخانه را برای نوبت دوم آگهی کرد اما با توجه به عدم دریافت پیشنهاد قیمت مزایده برگزار نشد. این نماد تا ساعت ۱۰ روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.
  • عرضه عمده سهام غیرمدیریتی «بساما»: میزان ۳.۷۴۹ درصد (سه ممیز هفتصد و چهل و نه هزارم درصد) سهام غیر مدیریتی شرکت بیمه سامان (سهامی عام) در نماد معاملاتی «بساما4» با قیمت پایه کل ۲۵ میلیارد و ۳۰۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، روز شنبه ۱۹ خرداد ۹۷ از طریق بازار اول فرابورس ایران عرضه می شود.WhatsApp Image 2018-06-02 at 04.34.56