۰ نفر

در نشست خبری امروز فرابورس مطرح شد

حذف بروکراسی عرضه سهام با سامانه مذاکره ادغام و تملیک/ به دنبال واگذاری برخی از شرکت‌های کوچک و زیان‌ده شستا هستیم

۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 274972
حذف بروکراسی عرضه سهام با سامانه مذاکره ادغام و تملیک/ به دنبال واگذاری برخی از شرکت‌های کوچک و زیان‌ده شستا هستیم

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: بنابر دستور وزیر اقتصاد با استفاده از سامانه "مذاکره ادغام و تملیک" بوروکراسی فرآیند عرضه سهام در فرابورس حذف می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سامانه «مذاکره ادغام و تملیک» به تازگی در بازار سوم فرابورس ایران راه‌اندازی شده و اطلاعات 64 شرکت اعم از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت، بنیاد تعاون ناجا، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و بانک سپه برای واگذاری سهام روی این سامانه قرار گرفته است.

در همین رابطه به مناسبت سامانه «مذاکره ادغام و تملیک» با هدف واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و خصوصی، نشستی با حضور امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران و مرتضی لطفی مدیر عامل شرکت شستا در فرابورس ایران برگزار شد.

امیر هامونی، در این نشست گفت:  اکنون شاخص فرابورس به عدد ۱۱۰۷ رسیده و در هفته های اخیر  آیفکس ۳ و نیم درصد رشد داشته است. از ابتدای سال تاکنون نیز ۷۳۰۰ میلیارد تومان معامله داشته ایم و ۲ درصد رشد ارزش معاملات را نسبت به سال گذشته شاهد بوده ایم.

مدیرعامل فرابورس ایران به راه اندازی سامانه « مذاکره ادغام و تملیک» اشاره کرد و افزود: سامانه مذاکره ادغام و تملیک، بوروکراسی ندارد و به ارتقای شفافیت کمک خواهد کرد. بنابر  دستور وزیر اقتصاد با استفاده از این سامانه بوروکراسی فرآیند عرضه سهام در فرابورس حذف می شود.

وی با تاکید بر اینکه  در این سامانه اهلیت خریداران بسیار مهم و حیاتی است، تصریح کرد:  خریدارانی که سابقه محکومیت مالی و فساد اقتصادی یا بدهی معوق دارند، اجازه ورود به شرکت ها را نخواهند یافت.

هامونی به شرکت های ثبت شده در این سامانه اشاره کرد و گفت: بنیاد تعاون ناجا ۲۱ شرکت را وارد سامانه مذاکره ادغام و تملیک کرده و تاکنون ۵ شرکت آن وارد قرارداد شده اند.

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص بازار سوم فرابورس که بستر سامانه مذاکره ادغام و تملیک است، گفت: بازار سوم، بازار عرضه های عمده و یکجای شرکت ها است و سهامداران خرد در این بازار حضور ندارند؛ لذا خریداران از مشاوره های حقوقی، مالی و اقتصادی بهره مند خواهند شد.

وی افزود: قرار است سامانه مذاکره ادغام و تملیک به نحوی توسعه یابد که در نهایت تحت عنوان یک تابلوی مستقل عمل کند.

در ادامه این نشست، مرتضی لطفی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با تاکید بر اینکه  اطلاعات 38 شرکت زیرمجموعه  شستا برای واگذاری سهام روی این سامانه قرار داده است، اظهارداشت: برنامه ریزی کرده ایم  در حدود ۹۵ شرکت کم بازده ، زیان ده و کوچک مقیاس را  تا پایان  سال ۹۷ خارج کنیم.

وی با اشاره به اینکه  درآمد حاصل از فروش بنگاه های تامین اجتماعی در توسعه طرح های بزرگ به کار گرفته خواهد شد، گفت: تا سقف ۴۰ درصد به طرح های پتروشیمی و آزادراهی که توجیه اقتصادی دارند، ورود و در آن مشارکت خواهیم کرد.

مدیر عامل شستا خاطرنشان کرد: اراده شستا بر  این است تا  به جای عرضه کاغذی از طریق فرابورس اقدام و اعتماد خریدار را بیش از گذشته جلب کنیم. درحال حاضر بین ۷ تا ۱۰ درصد ارزش بازار سرمایه در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است و برنامه ای هم برای عرضه های خارج از فرابورس نداریم.