۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۱۵توقف و ۷بازگشایی در معاملات امروز/ بانک ملت تعدیل مثبت داد

۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 274775
۱۵توقف و ۷بازگشایی در معاملات امروز/ بانک ملت تعدیل مثبت داد

امروز دوشنبه هفتم خرداد ۱۳۹۷، مهم‌ترین پیام‌های ناظران بورس تهران و فرابورس ایران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز دوشنبه هفتم خرداد 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی٬ نوسان شدید قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز ۱۵ نماد متوقف شدند. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، هفت نماد کشف قیمت شدند. از خبرهای مهم امروز اینکه «وبملت» خبر از افزایش سرمایه ۴۰.۵ درصدی داد. «وبهمن» هم اعلام کرد که هفت درصد از سهام سیمان غرب را خریده است.

بورس:

  • توقف «قثابت» برای افزایش سرمایه یک شرکت فرعی: نماد شرکت قند ثابت‌ خراسان‌ (قثابت) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی افشای مصوبات هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه شرکت فرعی متوقف شد. شرکت اعلام کرده که در نظر دارد این اهداف را قبل از اتمام سال مالی محقق کند: افزایش سرمایه شرکت کشاورزی و باغات فریمان تا سقف شش میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده٬ آورده غیرنقدی و واگذاری بخشی از سرمایه گذاری در سهام سایر شرکت ها که به منظور تحقق و پیاده سازی طرح های توسعه شرکت فرعی از جمله طرح های گلخانه ای در سطح وسیع٬ احیای باغات میوه و توسعه آن و اجرای طرح های گردشگری انجام می شود. به منظور حصول هدف مورد اشاره٬ شرکت در نظر دارد بخشی از سرمایه گذاری در سهام شرکت فرآورده های غذایی و قند تربت جام را به شرکت کشاورزی و باغات فریمان واگذار کند. آثار سودآوری این عملیات افشا خواهد شد. با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط شرکت کارخانه های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان٬ نماد معاملاتی حداکثر به مدت دو روز کاری متوقف می شود. ناشر موظف به رفع ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده است.
  • تعدیل مثبت در «وبملت»: نماد شرکت بانک ملت (وبملت) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تعدیل مثبت متوقف شد. شرکت خبر از تعدیل مثبت ۴۰.۵ درصدی داده است. سود خالص پیش بینی شده شرکت از حدود ۶۸۹ میلیارد تومان به حدود ۹۶۸ میلیارد تومان افزایش یافته است. این تعدیل مثبت عمدتا ناشی از اجرای مفاد نامه پاسخ به پرسش های فنی شماره ۹۹ مورخ ۱۰ اردیبهشت ۹۷ کمیته فنی سازمان حسابرسی درخصوص تغییرات نرخ ارز در اواخر سال ۹۶ در بازار آزاد ارز است که در نهایت منجر به اعلام نرخ یکسان ارز در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۹۷ توسط بانک مرکزی شد. توضیح اینکه تغییرات نرخ ارز قابل دسترس پس از تاریخ ترازنامه به عنوان رویداد تعدیلی در تهیه صورت های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ محسوب شده و از این بابت مبلغ ۱۱۵۷.۶ میلیارد تومان سود تسعیر شناسایی شده است که این موضوع در یادداشت شماره ۱-۵۵ صورت های مالی افشا شده است. این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.
  • توقف «غسالم» ادامه دارد: توقف نماد شرکت ‌سالمین‌ (غسالم) با توجه به عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت ادامه می یابد. شرکت روز گذشته خبر از بهره برداری از برند شیرین عسل در سالمین داده بود و نماد آن متوقف شده بود. طبق توافق انجام شده با شرکت شیرین عسل٬ مقرر شد شرکت سالمین در تولیدات خود از برند شیرین استفاده کرده و در ازای آن درصدی به عنوان حق الامتیاز به شرکت شیرین عسل پرداخت کند. با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، نماد معاملاتی حداکثر به مدت دو روز کاری متوقف می شود. ناشر موظف به رفع ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده  است.
  • نوسان قیمتی «دسبحان» را از معاملات باز داشت: نماد شرکت سبحان دارو (دسبحان) با توجه به تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، برای اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درباره علل آن متوقف شد. این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.
  • «ثاخت» بازگشایی شد: نماد شرکت بین ‌المللی ‌توسعه ‌ساختمان (ثاخت) که اطلاعات با اهمیت منتشر کرده بود٬ امروز در قیمت ۷۹ تومان و ۴ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۷۷ تومان و ۷ ریال و قیمت پایانی ۷۸ تومان و ۶ ریال بود. نماد این شرکت روز گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت درباره اتمام تعهدات قبلی متوقف شده بود. این تعهدات به مبلغ ۵۴.۳ میلیارد تومان مربوط به تسویه تسهیلات بانک خاورمیانه توسط شرکت سرمایه گذاری غدیر (سهامدار عمده) بوده که در مقابل آن طبق مذاکرات اولیه انجام شده بخشی از سهام شرکت آریا عمران پارس به آن شرکت واگذار می شود.
  • توقف چند نماد برای مجمع: نماد شرکت های داروسازی اکسیر (دلر)، کارخانجات تولیدی شهید قندی (بکام)، صنایع کاشی و سرامیک الوند (کلوند)، موتورسازان تراکتورسازی ایران (خموتور)، ریخته گری تراکتورسازی ایران (ختراک) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی، لوله و ماشین سازی ایران (فلوله) برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی و عمومی فوق العاده در پایان معاملات امروز متوقف شدند.
  • «خساپا» بازگشایی شد٬ «سصوفی» و «دزهراوی» جا ماندند: نماد شرکت های کارخانجات سیمان صوفیان (سصوفی) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۱۴ تومان برای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۱۹ تومان و ۹ ریال)، داروسازی زهراوی (دزهراوی) و شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا (خساپا) با توجه به رفع تعلیق نماد معاملاتی٬ امروز آماده انجام معامله شدند. «خساپا» در قیمت ۷۵ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۷۵ تومان و ۷ ریال و قیمت پایانی ۷۵ تومان و ۶ ریال (۶.۴۴ درصد منفی) بود. «سصوفی» و «دزهراوی» امروز بازگشایی نشدند.
  • «وبهمن» ۷ درصد از سهام سیمان غرب را خرید: نماد شرکت سرمایه ‌گذاری‌ بهمن ‌(وبهمن) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تحصیل سهام متوقف شد. شرکت در تاریخ ۶ خرداد ماه ۹۷  میزان ۷.۱۵ درصد از سهام شرکت صنایع سیمان غرب را به صورت نقدی به قیمت هر سهم ۲۶۵ تومان و در مجموع حدود ۵.۷ میلیارد تومان را خریداری کرده است. علاوه بر شرکت سرمایه گذاری بهمن، شرکت های فرعی شامل گروه مالی ایرانیان ۴.۹ درصد٬ داد و ستد آریا ۰.۱۷ درصد و اعتبار آفرین ۰.۱۵ درصد از سهام شرکت سیمان غرب که مجموعا ۱۲.۳۷ درصد از سهام کل شرکت است را جمعا به مبلغ حدود ۱۰ میلیارد تومان (۲۶۵ تومان و یک ریال به ازای هر سهم) تحصیل کرده اند. موضوع فعالیت شرکت عبارت است از ایجاد و بهره برداری از کارخانجات سیمان و هر نوع خرید وسایل و تاسیسات و مواد و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه و فروش انواع محصولات آن و ایجاد صنایع وابسته به مصالح ساختمانی به خصوص مربوط به سیمان و هر نوع فعالیت مجاز بازرگانی مربوط به موضوع شرکت و سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت های دیگر و انجام خدمات آزمایشگاهی. این نماد روز معاملاتی بعد بصورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود.

فرابورس:

  • توقف «شزنگ» برای نوسان قیمت: نماد شرکت تجهیز نیروی‌ زنگان‌ (شزنگ) به دلیل نوسان قیمت بیش از ۴۰ درصد در پنج روز معاملاتی متوالی متوقف شد.
  • توقف «گپارس» به خاطر نوسان قیمت: نماد شرکت امور رفاهی کارگزاران پارس (گپارس) به دلیل نوسان قیمت بیش از ۴۰ درصد در پنج روز معاملاتی متوالی متوقف شد.
  • توقف «دتولید» برای مجمع: نماد شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید)، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷ ٬ در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • «اوان» معامله شد: نماد شرکت مبین وان کیش (اوان) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۸۰ تومان برای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۸۸ تومان و ۷ ریال)، امروز در قیمت ۸۹۲ تومان و یک ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۹۱۹ تومان و قیمت پایانی ۹۱۳ تومان و ۶ ریال (۸.۲۸ درصد مثبت) بود.
  • توقف «پلوله» برای مجمع: نماد شرکت گاز لوله (پلوله)، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در تاریخ ۹ خرداد ۹۷ در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • «حاریا» بازگشایی شد: نماد شرکت کشتیرانی آریا (حاریا) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و فوق العاده (این دو مجمع به حد نصاب قانونی نرسیدند)٬ امروز در قیمت ۱۴۸ تومان و ۸ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۴۶ تومان و قیمت پایانی ۱۴۵ تومان و ۷ ریال (۶ درصد مثبت) بود.
  • پذیره نویسی حق تقدم استفاده نشده «ثپردیسح»: تعداد ۳۷ میلیون و ۲۱ هزار و ۷۶۱ حق تقدم استفاده نشده شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (سهامی عام) در نماد «ثپردیسح»، امروز آماده معامله شد و ۱۸ تومان قیمت خورد٬ قیمت آخرین معامله و پایانی نیز همین رقم (۱۲.۵ درصد مثبت) بود.
  • «بایکا» به معاملات برگشت: نماد شرکت کارخانجات کابل سازی ایران (بایکا) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود (زیان خالص هر سهم: ۱۶۷ تومان و ۲ ریال)٬ امروز در دقایق پایانی بازار در قیمت ۶۵۵ تومان و ۸ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله همین رقم و قیمت پایانی ۶۵۵ تومان و ۶ ریال بود.
  • گشایش «غویتا» در تابلو پایه ج بازار پایه: نماد شرکت ویتانا (غویتا) روز چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷ در تابلو پایه ج بازار پایه فرابورس ایران گشایش می یابد. در این خصوص توجه به موارد زیر ضروری است: ۱)معاملات نمادهای درج شده در تابلوی پایه ج ، صرفا در روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه هر هفته قابل انجام است.۲)محدودیت حجمی (حداکثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش) در نماد معاملاتی مذکور به میزان ۵۰ هزار سهم تعیین می شود. همچنین خواهشمند است نسبت به تعیین کارگزار ناظر برای مشتریان خود در سامانه معاملاتی در نماد «ذغویتا»، دراسرع وقت اقدام کنید.
  • پذیره نویسی حق تقدم استفاده نشده «ارفعح»: تعداد ۲۷ میلیون و ۷۰ هزار و ۵۷۱ حق تقدم استفاده نشده شرکت آهن و فولاد ارفع (سهامی عام) در نماد «ارفعح» امروز آماده انجام معامله شد اما بازگشایی نشد.

WhatsApp Image 2018-05-27 at 06.58.08