۰ نفر

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس مطرح کرد

مزیت‌های چندگانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سهامداران

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴
کد خبر: 274160
مزیت‌های چندگانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سهامداران

صندوق های سرمایه گذاری در تمام دنیا مکانیسمی برای تازه واردهای بازار سرمایه به شمار می رود. سرمایه گذاران در این صندوق ها با تقلیل ریسک ها، امکان سودآوری خود را افزایش می دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مزیت های سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری بیان کرد: این صندوق ها مزیت های بسیاری دارند. در مکانیسم فعالیت این صندوق ها وجوه از سرمایه گذاران جمع‌آوری شده و با توجه به پذیرش ریسک مورد قبول، تلاش می‌شود بیشترین بازدهی ممکن نصیب سرمایه‌گذاران شود.

وی در ادامه بیان کرد: انباشته‌شدن سرمایه در این صندوق ها نیز مزیت‌های متعددی نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی  دارد، که از آن جمله می توان به کاهش هزینه سرمایه گذاری اشاره کرد.

معتمد در این زمینه توضیح داد: با انباشت سرمایه، هزینه به‌کارگیری نیروهای متخصص، گردآوری و تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه اوراق بهادار بین همه سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود و سرانه هزینه هر سرمایه‌گذ‌ار کاهش می‌یابد. همچنین صندوق از جانب سرمایه‌گذاران، کلیه حقوق اجرایی از قبیل دریافت سود کوپن اوراق بهادار را انجام می‌دهد و در نتیجه سرانه هزینه هر سرمایه‌گذ‌ار برای انجام سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد.

وی دیگر مزیت سرمایه گذاری تجمیعی را این چنین بیان کرد: صندوق های سرمایه گذاری امکان سرمایه‌گذاری مناسب و متنوع‌تر دارایی‌ها را فراهم می کنند و در نتیجه ریسک سرمایه‌گذ‌اری را کاهش می دهند. همچنین مدیریت سبد دارایی های این  صندوق ها  توسط اشخاص حقوقی مشخص که دارای تخصص مربوط به حوزه صندوق است، انجام می پذیرد که ریسک این سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت مستمر را دیگر مزیت صندوق های سرمایه گذاری دانست و گفت: صندوق ها دارای ارکان نظارتی بوده و به صورت مستمر توسط ارکان مذکور مورد رسیدگی قرار می گیرد. علاوه بر این بازدیدها و رسیدگی های دوره ای نیز از طرف سازمان بر عملکرد صندوق انجام می شود.

وی افزود: به علاوه موضوعات فعالیتی که صندوق مجاز به سرمایه گذاری در آن ها است از قبل تعیین شده است، به همین سبب سرمایه گذار اطمینان دارد که منابع سرمایه گذاری وی صرفا در موضوعاتی سرمایه گذاری می شود که اعلام شده است.

معتمد مزیت هفتم این نوع از سرمایه گذاری را معافیت از مالیات این معاملات دانست و گفت: صدور و ابطال و همچنین خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوقها و درآمد کسب شده از آن، معاف از مالیات است. همچنین قیمتی که سرمایه گذار تمایل به سرمایه گذاری در صندوق دارد یا متمایل به خروج از سرمایه گذاری از صندوق است، مشخص بوده و سرمایه گذار متناسب با آن می تواند اقدام کند.

گسترش فعالیت صندوق های سرمایه گذاری

وی آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه گسترش صندوق های سرمایه گذاری را اینچنین تشریح کرد: در حال حاضر مقررات مربوط به صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات، صندوق های سرمایه گذاری سهام اختصاصی، صندوق های سرمایه گذاری در واحدهای صندوق ها در دست تهیه و تدوین بوده و پس از تکمیل فرایند مربوطه ارائه خواهد شد.

 معتمد در پایان بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات موجود ارزش صندوق های سرمایه گذاری موجود در پایان اردیبهشت ماه جاری بالغ بر 153 هزار میلیارد تومان بوده و نزدیک به 2 میلیون و 300 هزار سرمایه گذار در این صندوق ها حضور دارند.