۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۱۷توقف و ۱۶بازگشایی در معاملات امروز/ تعدیل منفی در «ددام»/ «فایرا» و «هرمز» تعدیل مثبت دادند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۳۰
کد خبر: 272657
۱۷توقف و ۱۶بازگشایی در معاملات امروز/ تعدیل منفی در «ددام»/ «فایرا» و «هرمز» تعدیل مثبت دادند

امروز شنبه ۲۹اردیبهشت ۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظر بورس تهران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین- مروارید اسلامی؛ امروز شنبه 29 اردیبهشت 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی٬ نوسان شدید قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز 17 نماد متوقف شدند که یک نماد همین امروز به معاملات برگشت. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، 16 نماد کشف قیمت شدند. از اتفاقات مهم امروز تعدیل منفی در «ددام» و تعدیل مثبت در «فایرا» و «هرمز» بود. امروز نماد پنج شرکت که به دلیل نوسان شدید قیمت متوقف شده بود، بازگشایی شد و همه شرکت ها در اطلاعیه شفاف سازی اعلام کردند که اتفاق بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد آنها رخ نداده است. امروز شش نماد هم برای نوسان شدید قیمت متوقف شدند.

بورس:

  • توقف سه نماد به خاطر نوسان شدید قیمت: نماد شرکت های آلومراد (فمرادحمل و نقل بین المللی خلیج فارس (حفارس) و سایپا دیزل ‌(خکاوه) به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، برای اطلاع رسانی مناسب شرکت ها به بازار درباره علل آن متوقف شدند. این نمادها روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شوند.
  • توقف «ددام» به خاطر تعدیل منفی: نماد شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام) به دلیل اعلام تعدیل منفی متوقف شد. زیان خالص پیش بینی شده شرکت از حدود 3.6 میلیارد تومان به 4.7 میلیارد تومان افزایش یافته است. این تعدیل منفی به دلیل افزایش بهای تمام شده مربوط به افزایش نرخ ارز و افزایش بهای مواد اولیه و بسته بندی خریدهای خارجی و داخلی نسبت به بودجه پیش بینی شده بوده است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود. 
  • توقف «فایرا» به خاطر تعدیل مثبت ۷۷ درصدی: نماد شرکت آلومینیوم ایران (فایرا) به دلیل اعلام تعدیل مثبت متوقف شد. شرکت خبر از تعدیل مثبت ۷۷ درصدی داده است. سود خالص پیش بینی شده شرکت از 35.3 میلیارد تومان به 62.6 میلیارد تومان افزایش یافته است. دلیل این تغییر در پیش بینی درآمد هر سهم، افزایش سود و زیان هر سهم به میزان 77 درصد است که ناشی از افزایش نرخ فلزات بورس لندن (LME) بوده است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • «خکار» به معاملات برگشت: نماد شرکت ایرکا پارت صنعت (خکار) که به دلیل اعلام انعقاد قرارداد 15.6 میلیارد تومانی متوقف شده بود، امروز در قیمت ۲۰۴ تومان بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 199 تومان و قیمت پایانی 199 تومان و 5 ریال (5 درصد مثبت) بود. این قراردادها مربوط به ۱-ساخت و فروش مجموعه ماژول واترپمپ 206 موتور TU3 و ۲-ساخت و فروش منیفولد پلاستیکی تیبا است. از مجموع مبلغ ریالی این دو قرارداد به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۶۲۳ میلیون تومان، مبلغ ۶ میلیارد تومان آن در سال ۹۷ و باقیمانده در سال ۹۸ محقق و به مجموع فروش شرکت اضافه می شود.
  • «وسینا» بازگشایی شد: نماد بانک سینا (وسینا) که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی اعلام نتایج برگزاری مزایده متوقف شده بود، امروز در قیمت ۹۳ تومان و ۵ ریال بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 92 تومان و 5 ریال و قیمت پایانی 93 تومان و یک ریال (0.2 درصد منفی) بود. مزایده یاد شده مربوط به فروش سهام شرکت توسعه اعتماد مبین (نوبت سوم) بود که در تاریخ ۱۸ اردیبهشت برگزار شد و به دلیل نبود متقاضی برای شرکت در مزایده، جلسه بازگشایی پاکت های مزایده برگزار نشد.
  • «برکت» به معاملات برگشت: نماد شرکت گروه دارویی برکت (برکت) که پیشتر خبر از بهره بردازی از یک شرکت زیرمجموعه داده بود، امروز در قیمت ۱۴۹ تومان (3.1 درصد مثبت) بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 147 تومان و 3 ریال و قیمت پایانی 146 تومان و 8 ریال (1.59 درصد مثبت) بود. شرکت خبر از بهره برداری از شرکت سل تک فارمد (سهامی خاص) بود که میزان مالکیت «برکت» در این شرکت ۷۰ درصد است. کارخانه سل تک فارمد، زیرمجموعه گروه دارویی برکت است که در حوزه سلول‌های بنیادی و طب ترمیم فعالیت دارد. «برکت» اعلام کرده که با توجه به فعالیت این شرکت در اولین سال پس از بهره برداری به نظر نمی رسد تاثیر عمده و با اهمیتی در عملکرد و سود هر سهم گروه دارویی برکت در سال 1397 داشته باشد.
  • «خرینگ» بازگشایی شد: نماد شرکت رینگ ‌سازی ‌مشهد (خرینگ) که به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت متوقف شده بود، امروز در قیمت ۱۳۸ تومان و ۳ ریال (4.9 درصد مثبت) بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 141 تومان و 9 ریال و قیمت پایانی 141 تومان و 8 ریال (7.59 درصد مثبت) بود. شرکت اعلام کرده که تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است.
  • بازگشایی چند نماد به سرانجام نرسید: نماد شرکت های فرآوری مواد معدنی ایران (فرآور)، چرخشگر (خچرخش) و سیمان ارومیه (ساروم) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و نماد شرکت دوده صنعتی پارس (شدوص) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، آماده انجام معامله شدند اما هیچیک از این نمادها امروز بازگشایی نشدند. در مجمع «فرآور» ۱۱۰ تومان به ازای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۲۱۹ تومان و ۵ ریال بود. در مجمع «خچرخش» ۳ ریال برای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۳ تومان و ۴ ریال بود. در مجمع  «ساروم» ۴۲ تومان به ازای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۴۶ تومان و ۹ ریال بود.
  • آسیا بازگشایی شد: نماد شرکت بیمه آسیا (آسیا) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضاء هیات مدیره، آماده انجام معامله شد و 149 تومان و 8 ریال قیمت خورد، قیمت آخرین معامله 149 تومان و 5 ریال و قیمت پایانی 145 تومان و 9 ریال (2.17 درصد مثبت) بود.
  • توقف چند نماد برای مجمع: نماد شرکت های مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید)، تولید مواد اولیه دارو پخش (دتماد)، تولید محور خودرو (خمحور) و سیمان بجنورد (سبجنو) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • توقف «دلقما» به خاطر نوسان قیمت: نماد شرکت دارویی‌ لقمان‌ (دلقما) با توجه به تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، به منظور اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درباره علل آن متوقف شد.

فرابورس:

  • «ثالوند» مدتی کوتاه متوقف شد: شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) امروز صورتجلسه مربوط به مشارکت در احداث بلوک۱ بام چالوس را منتشر کرد و نماد آن متوقف شد. این شرکت پیشتر خبر داده بود که در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۹۷ پروژه ای را آغاز کرده است. این پروژه مربوط به بلوک 1 بام چالوس است. پروژه در استان مازندران شهرستان چالوس و شامل یک بلوک مسکونی 18 طبقه با زیربنای کل 27560 مترمربع است. بهای تمام شده پروژه ۵۴.۵ میلیارد تومان و سهم شرکت ۱۰۰۳۸ متر مربع است. براساس قرارداد و توافق مشارکت منعقد شده قدرالسهم شرکت از فروش پروژه ۶۲.۷ درصد خواهد بود. برآورد فروش سهم این شرکت براساس قدرالسهم مورد اشاره ۶۵.۴ میلیارد تومان برآورد می شود. این نماد امروز در قیمت 210 تومان بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 218 تومان و 2 ریال و قیمت پایانی 216 تومان و 4 ریال (12.24 درصد مثبت) بود.
  • نوسان قیمت «ساینا» را از معاملات باز داشت: نماد شرکت صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد در پنج روز معاملاتی متوالی متوقف شد.
  • توقف دو نماد فرابورسی برای مجمع: نماد شرکت های گروه فن آوا (فن آوا) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم و آهن و فولاد ارفع (ارفع) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت، در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • «وثخوز» معامله شد: نماد شرکت سرمایه گذاری و توسعه خوزستان (وثخوز) پس از ارائه اطلاعات شفاف سازی درباره نوسان بیش از 40 درصدی قیمت سهم، امروز در قیمت ۶۶۹ تومان و ۳ ریال (نزدیک به ۱۰ درصو مثبت) بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 679 تومان و 8 ریال و قیمت پایانی 679 تومان و 7 ریال (11.7 درصد مثبت) بود. شرکت اعلام کرده که تا مقطع فعلی تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد آن رخ نداده و به نظر می رسد نوسان قیمت سهام در روزهای معاملاتی اخیر با توجه به پایین بودن حجم مبنای سهام این شرکت بوده که حتی با مبادله تعداد اندکی سهام توسط معامله گران جزئی نیز تغییرات قیمت سهم را در پی خواهد داشت و باعث بروز تغییرات قیمت سهم شده است.
  • «میهن» بازگشایی شد: نماد شرکت بیمه میهن (میهن) و حق تقدم آن (میهن) پس از ارائه اطلاعات شفاف سازی درباره نوسان بیش از 20 درصدی قیمت سهم، امروز آماده انجام معامله شدند. شرکت شفاف سازی کرده که تا مقطع فعلی تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد آن رخ نداده است و به نظر می رسد نوسان قیمت سهام در روزهای معاملاتی اخیر ناشی از عرضه و تقاضا در بازار سهام باشد. «میهن» در قیمت ۸۰ تومان و ۳ ریال (۴.۹ درصد مثبت) بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 84 تومان و 3 ریال و قیمت پایانی 83 تومان و 8 ریال (4.36 درصد مثبت) بود. «میهنح» در قیمت 5 تومان و 6 ریال بازگشایی شد و قیمت آخرین معامله و پایانی نیز همین رقم (3.45 درصد منفی) بود.
  • «پلاست» به معاملات برگشت: نماد شرکت کارخانجات تولیدی پلاستیران (پلاست) پس از ارائه اطلاعات شفاف سازی درباره نوسان بیش از 40 درصدی قیمت سهم، امروز در قیمت 310 تومان و 2 ریال بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 286 تومان و 5 ریال و قیمت پایانی 296 تومان و 7 ریال (13.9 درصد منفی) بود. شرکت اعلام کرده که تا مقطع فعلی تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد آن رخ نداده است.
  • «زگلدشت» بعد از طرح دعوی، معامله شد: نماد شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) پس از افشای اطلاعات با اهمیت، امروز در قیمت 390 تومان و 6 ریال بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 375 تومان و قیمت پایانی 380 تومان و 3 ریال (2.23 درصد مثبت) بود. این اطلاعات بااهمیت مربوط به طرح دعوی له شرکت بوده است. موضوع دعوی، استرداد لاشه چک شماره ۶۲۰۴۱ نزد شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان بوده است. طرف دعوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان است. با توجه به فروش محل دامداری سایق و تجهیزات موجود در آن در سال ۸۸ براساس مبایعه نامه شماره ۲۰۱۲۴ مورخ ۸ آذر ۸۸ به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان چک شماره ۶۲۰۴۱ به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان بابت پرداختی ثمنی از معامله به شرکت فوق الذکر تحویل شده و محل دامداری نیز تحویل شرکت شد که با توجه به انجام کلیه تکالیف شرکت گلدشت نمونه اصفهان و عدم استرداد چک، شرکت تقاضای استرداد چک مرقوم از طریق مراجعه قانونی کرده است. 
  • توقف «بهپاک» به خاطر نوسان قیمت: نماد شرکت صنعتی بهپاک (بهپاک) به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد در پنج روز معاملاتی متوالی متوقف شد.
  • «زاگرس» بازگشایی شد: نماد شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۷۴۰ تومان برای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۸۱۲ تومان و ۴ ریال)، امروز در قیمت ۲۹۴۴ تومان (3.87 درصد مثبت) بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 2888 تومان و قیمت پایانی 2897 تومان (1.6 درصد منفی) بود.
  • تعدیل مثبت ۶۸ درصدی در «هرمز»: نماد شرکت فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر ارائه عملکرد واقعی و تعدیل پیش بینی سال مالی ۹۶ متوقف شد. سود پیش بینی شده هر سهم پس از کسر مالیات براساس عملکرد شش ماهه، ۱۵ تومان بود. سود خالص هر سهم در صورت های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ (حسابرسی نشده)، با ۶۸ درصد افزایش، ۲۵ تومان و ۲ ریال اعلام شده است.
  • «شزنگ» معامله شد: نماد شرکت تجهیز نیروی ‌زنگان‌ (شزنگ) به دلیل نوسان قیمت بیش از ۴۰ درصد در پنج روز معاملاتی متوالی متوقف شده بود، امروز در قیمت ۷۳۳ تومان و ۴ ریال  (۹.۹۷ درصد مثبت) بازگشایی شد، قیمت آخرین معامله 756 تومان و 7 ریال و قیمت پایانی 770 تومان و 7 ریال (15.56 درصد مثبت) بود. شرکت اعلام کرده که تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است.

بورس