۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تداوم روند صعودی شاخص با پایان یافتن هیجانات منفی/تکلیف بورس بازان مشخص شد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۹
کد خبر: 270974
تداوم روند صعودی شاخص با پایان یافتن هیجانات منفی/تکلیف بورس بازان مشخص شد

معالات مثبت اولین روز هفته، سهامداران را به آینده روشن بازار سهام دلگرم کرد. از این رو شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات در بورس و فرابورس بودیم. تمام نماگرهای بازار نیز در محدوده های مثبت به کار پایان دادند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با خروج آمریکا از برجام و تعیین و تکلیف فعالان بازار سرمایه، برخلاف برخی پیش بینی ها از چهارشنبه گذشته شاهد خروج شاخص کل از کانال نزولی بودیم. در هفته گذشته با اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، سرمایه گذاران بورسی که دید چندانی نسبت به آینده پسا پسا برجام نداشتند، از بلاتکلیفی نجات پیدا کردند. چراکه قریب به  نه ماه بود که بورس بازان و سهامداران در پی افزایش ریسک های سیستماتیک، نسبت به اتخاذ تصمیم خرید و فروش مردد بودند.

اما سرانجام پس از کش و قوص های بسیار بورس با واقعیت جدید روبرو شد. واقعیتی که بیش از اصل موضوع، جو روانی حاصل از آن نفس بورس را تنگ کرده بود. به نظر می رسد سهامداران بورس تهران نیز همانند ترامپ ذوق زده بودند تا قبل از تاریخ 22اردیبهشت چوب حراج به سهام با ارزش خود بزنند. اما با خروج این سهامداران عجول، در دو روز کاری از خروج آمریکا از برجام گذشته، شاهد متعادل تر و منطقی تر شدن جو کلی معاملات بودیم.

 شاخص کل بورس در هفته تصمیم گیری ترامپ پس از افت و خیزهای زیاد نهایتا 80واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز در هفته گذشته با رشد 140 درصدی نسبت به هفته قبل به رقم یک هزار و 446 میلیارد تومان رسید.

باتوجه به مطالب ذکر شده باید گفت زمان آن رسیده است که سهامداران و سرمایه گذارانی که درجه ریسک گریزی بیشتری دارند به بازار با عینک خوشبینی نگاه کنند. چراکه با تکمیل شدن روند اصلاح قیمتی اکثر نمادهای بزرگ بازار و جذاب شدن محدوده قیمت های فعلی، اکثر کارشناسان روزهای خوشی را برای تالار شیشه ای متصورند.

در بازار امروز چه گذشت؟

همانطوری که گفته شد در ادامه روند صعودی که از چهارشنبه گذشته آغاز شده بود، شاخص کل امروز نیز با ثبت افزایش 220 واحدی ( رشد 21 درصدی) خود را به ارتفاع 93 هزار و 891 واحد رساند. شاخص هم وزن اما با رشد دو برابری نسبت به شاخص کل با رشد 8 1واحدی (افزایش 49 درصدی) به رقم 16 هزار و 578 واحد رسید.

همچنین در بازار امروز یک هزار و 62 ورقه بهادار به ارزش 221 میلیارد تومان در 44 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 120میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

در بررسی خرید و فروش های حقیقی های بازار نیز، این گروه روز جاری 23 میلیارد تومان از سهام خود را به حقوقی ها واگذار کردند. در این بین بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی در نمادهای «فولاد»، «شپنا» و «خودرو» اتفاق افتاد. اما از سویی دیگر حقوقی ها در نمادهای «قثابت»، «وبیمه» و «رانفور» بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شدند.

ترین های بورسی امروز

در بازار روز جاری سه گروه فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و گروه فرآورده های نفتی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل نیز «فخاس»، «کگل» و «جم» هرکدام به ترتیب 41، 30و 24 واحد دماسنج بازار را تقویت کردند. اما در سمت منفی های کم رنگ بازار نیز معاملات منفی «کچاد»، «فولاد» و «شپنا» جلوی رشد بیشتر شاخص را گرفتند.

اما از نکات جالب بازار امروز تشکیل صف خرید در اکثر نمادهای گروه انبوه سازی بود. به نظر می رسد اصلاح قیمتی در نمادهای این گروه به پایان رسیده و شاهد برگشت قیمت ها از سطوح حمایتی هستیم. به اعتقاد کارشناسان، افزایش نرخ ارز از یک سو و جذاب شدن قیمت ها از سوی دیگر سبب  افزایش اقبال سهامداران به گروه انبوه سازی شده است.

کوتاه از کدال

نماد شرکت آلومینیوم ایران امروز به علت نوسان قیمت بیش از 20درصدی متوقف شد و شرکت در گزارش شفاف سازی اعلام کرد از تاریخ گزارش گری قبلی تا کنون تغییر با اهمیتی در عملکرد شرکت رخ نداده است. اما در پیوست این گزارش به موضوع شمولیت شرکت در ماده 20قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر اشاره و یادآوری شده است بدهی های ارزی «فایرا» به بانک صنعت و معدن در حالی پیگیری است. به نظر می رسد در صورت تایید بانک صنعت و معدن در خصوص تسویه بدهکاری ارزی این شرکت تا حدی بتوان به آینده «فایرا» امیدوار شد.

در گروه محصولات غیر فلزی نیز «کاذر» امروز به دلیل تعدیل مثبت 25 درصدی از محل افزایش مبلغ فروش آجرهای نسوز کوره بلند به ذوب آهن متوقف شد. البته گفتنی است تمام نمادهای این گروه به جز «کسرام» در محدوده مثبت 4 درصد افزایش قیمت به کار خود پایان دادند.

نگاهی به فرابورس

آیفکس که تا میانه های بازار رشد مطلوبی را تجربه نکرده بود، در ساعات پایانی و با مثبت تر شدن جو روانی معاملات، 4 واحد رشد کرد و در ارتفاع یک هزار و 74 واحد به کار خود پایان داد. در این بازار نیز 237 میلیون ورقه بهادار به ارزش 194 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 41 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای شاخص سازی فرابورسی، معاملات مثبت «مارون»، «خراسان» و «خدیزل» مجموعا 4 واحد آیفکس را بالا برد اما از سویی دیگر «سرچشمه» و «وگردش» تا حدی از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

گفتنی است در پایان معاملات امروز بازار سهام اغلب نمادهای گروه خودرو در محدوده های منفی قیمتی قرار گرفتند. اما «خدیزل» تنها نماد این گروه و،د که در مثبت ۴٫۹۹ درصد با صف خرید بسته شد.