۰ نفر

رئیس امور سهام و مجامع فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

سود سال۹۷ «فولاد» بیش از سال قبل خواهد بود/ بهره‌برداری از طرح پنج میلیون تنی کنسانتره‌سازی سنگان در سال‌جاری

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۵
کد خبر: 268660
سود سال۹۷ «فولاد» بیش از سال قبل خواهد بود/ بهره‌برداری از طرح پنج میلیون تنی کنسانتره‌سازی سنگان در سال‌جاری

مرتضی شبانی٬ رئیس امور سهام و مجامع فولاد مبارکه اصفهان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین از عملکرد سال گذشته این مجموعه و برنامه‌های سال جاری گفت.

اقتصادآنلاین- مروارید اسلامی؛ شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 7500 میلیارد تومان سرمایه یکی از بزرگترین شرکت‌های بورسی به لحاظ سرمایه شناخته می شود. این شرکت فعال در زمینه تولید ورق‌های فولادی، بخش قابل توجهی از مصرف فولاد کشور را برای استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید می کند. شرکت فولاد مبارکه دارای هفت مجتمع صنعتی در اقصی نقاط کشور است. ارزش بازار سهم «فولاد» ۲۰.۶ هزار میلیارد تومان و نسبت قیمت به درآمد آن در روز سه شنبه هفته جاری ۴.۴۵ بوده است.

مرتضی شبانی، رئیس امور سهام و مجامع فولاد مبارکه اصفهان در رابطه با وضعیت سهم «فولاد» در بورس به اقتصادآنلاین گفت: فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۶ یکی از پربازده ترین سهام بورس بود به طوری که تقریبا ۱۰۴ درصد بازده قیمت و هفت درصد بازده نقدی داشت که در مجموع سال گذشته ۱۱۱ درصد بازده برای سهامداران حاصل شد. قیمت سهم در اوایل سال گذشته حدود ۱۴۰ تومان بود که در اواخر سال به ۲۸۷ تومان رسید. دلیل این بازده، رشد سودآوری شرکت بود به طوری که eps سال ۹۶ از ۲۷ تومان و ۷ ریال به ۶۸ تومان و شش ریال به ازای هر سهم رسید به این معنا که سود شرکت از حدود دو هزار میلیارد تومان به نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

او دلیل این رشد در سودآوری را چند عامل دانست: رشد قیمت‌های جهانی فولاد در سال گذشته یکی از عوامل موثر بر رشد سودآوری شرکت بود؛ به طوری که قیمت جهانی ورق خام از هر تن ۳۰۰ دلار به ۶۰۰ دلار رسید که به تبع آن قیمت در بازارهای داخلی نیز افزایش پیدا کرد. عامل موثر دیگر، بهره برداری از طرح‌های توسعه شرکت بود؛ اواسط سال گذشته از طرح گندله سازی سنگان در خراسان به ظرفیت پنج میلیون تن بهره برداری شد که بخشی از نیاز گندله شرکت را تامین می کند. در سال ۱۳۹۶ حدود یک میلیون تن گندله تولید شد و برنامه برای سال ۹۷ تولید چهار میلیون تن است و امیدواریم در سال آینده به ظرفیت کامل پنج میلیون تن برسیم.

شبانی ادامه داد: بهره برداری از طرح توسعه سبا یکی دیگر از عوامل رشد سودآوری شرکت بود. «سبا» یکی از واحدهای تولیدی فولاد مبارکه است. ظرفیت تولید این واحد از ۷۰۰ هزار تن ورق گرم به ۱.۵ میلیون تن افزایش یافت که این طرح سال گذشته افتتاح شد. طرح دیگر شرکت، ماشین ریخته گری ۵ است که در حال حاضر تختال تولید می کند و در سال ۹۶ حدود یک میلیون تن تختال تولیدی این ماشین را به فروش رساندیم.

او با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه هم از لحاظ مقدار تولید در سال گذشته افزایش داشته و هم از لحاظ قیمت، اظهار داشت که این موارد موجب جهش سودآوری شرکت و به تبع آن افزایش قیمت سهم «فولاد» شد.

به گفته او فولاد مبارکه در سال ۹۶ به لحاظ میانگین ارزش معاملات روزانه با میانگین ارزش روزانه ۶۱ میلیارد ریال رتبه نخست را در بین شرکت‌های بورسی کسب کرده است. به لحاظ حجم معاملات نیز میانگین روزانه این سهم ۲۷ میلیون سهم بود که رتبه سوم را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. شبانی با اشاره به بازده ۲۵ درصدی بورس در سال گذشته گفت: بازده سهم فولاد در سال گذشته چهار برابر بازده بورس و حدود ۱۱۰ درصد بود. سال گذشته شاخص بورس از ۷۷ هزار و ۴۸۵ واحد در ابتدای سال به ۹۶ هزار و ۲۸۹ واحد در انتهای سال رسید که ۱۸ هزار و ۸۰۰ واحد (معادل حدود ۲۴ درصد) رشد داشت که سه هزار و ۱۴۰ واحد آن را فولاد مبارکه ایجاد کرد؛ این رقم نشان دهنده تاثیر قابل توجه فولاد بر رشد شاخص است و این سهم چه در رشد و چه در نزول شاخص، یکی از موثرترین سهام است که در سال گذشته برآیند تاثیر فولاد بر شاخص مثبت بوده است.

رئیس امور سهام و مجامع «فولاد» با بیان اینکه شرکت در سال ۹۷ چشم انداز روشنی دارد، سود سال جاری را بیشتر از سال ۹۶ و بالای ۷۰ تومان به ازای هر سهم دانست و در رابطه با برنامه‌های سال جاری شرکت گفت: همانطور که اشاره شد، رسیدن به ظرفیت اسمی در گندله سازی سنگان یکی از برنامه‌هایی است که شرکت آن را دنبال می کند. طرح پنج میلیون تنی کنسانتره سازی سنگان هم امسال به بهره برداری می رسد.

او ادامه داد: یکی از دغدغه‌های شرکت موضوع تامین آب است. در این راستا طرح جمع آوری پساب فاضلاب شهرهای مجاور فولاد در حال انجام است که بخشی از نیاز آب شرکت را تامین می کند. این طرح پیشرفت ۸۳ درصدی داشته و تا پایان سال به ۱۰۰ درصد می رسد.

شبانی در ادامه درباره تاثیر تغییرات نرخ ارز بر شرکت توضیح داد: حدود ۸۰ درصد فروش شرکت داخلی و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد صادرات است. قیمت گذاری بخش داخل براساس قیمت میانگین شمش حوزه دریای خزر (CIS) ضربدر نرخ دلار مشخص می شود؛ البته منظور نرخ دلاری است که قبلا بانک مرکزی اعلام می کرد. در آخرین عرضه شرکت در بورس کالا، ۱۰ درصد افزایش نرخ داشتیم. با دلار ۴۲۰۰ تومان، کشف قیمت ورق گرم حدود ۲۷۵۰ تومان بود. اما این تغییرات تاثیر زیادی بر سودآوری ندارد و باعث افت سودآوری نمی شود چرا که بخشی از خرید شرکت به صورت ارزی است و با کاهش نرخ ارز، بهای تمام شده شرکت هم تا حدی کاهش می یابد.

او با اشاره به اینکه فولاد مبارکه تقریبا روند رشد پایداری برای سود خود داشته، ادامه داد: نسبت قیمت به درآمد این سهم نزدیک به ۴ بوده که نسبت کم ریسکی است.