۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخر هفته سبز رنگ بورسی/ خروج شاخص از کانال نزولی با حمایت حقوقی‌ها

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 268355
آخر هفته سبز رنگ بورسی/ خروج شاخص از کانال نزولی با حمایت حقوقی‌ها

شاخص کل در تلاش برای خروج از روند نزولی که از هفته پیش آغاز کرده بود، نهایتا موفق به صعود 25 پله ای شد. در این بین حجم و ارزش بازار تغییر چندانی نسبت به روزهای گذشته نداشت و مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس کمتر از 110 میلیارد تومان ثبت شد.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ در ادامه روند خرید و فروش هیجانی حقیقی ها در بازار سهام٬ روز جاری شاهد تغییر 180 درجه ای علامت نماگر بورس بودیم. شاخص کل که در پی ریزش های هفته گذشته کانال 94 هزار واحد را از دست داد٬ حال برای تثبیت در میانه های کانال 93 هزار واحد تلاش می کند.

معادلات سیاسی روزهای اخیر نقش تعیین کننده ای در سمت و سو و همچنین مقدار تغییر دماسنج بازار سرمایه دارد. از سویی دیگر جو روانی مثبت نزدیک شدن به فصل برگزاری مجامع شرکت های بورسی و فرابورسی، تا حدی توانسته بر فضای سنگین اخبار سیاسی غلبه کند.

از این رو دو عامل محرک بازار امروز٬ افزایش جهانی قیمت نفت و عقب نشینی ایالات متحده از مواضع قطعی درخصوص نقض برجام از سوی ایران بود. گفتنی است افزایش قیمت نفت تنها از جنبه روانی سبب رشد قیمت گروه فرآورده های نفتی می شود. چراکه مهمترین عامل تاثیرگذار در سودآوری سهام گروه پالایشی، افزایش نرخ کرک اسپرد بنزین است که با افزایش قیمت نفت رابطه چندان مستقیمی ندارد.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری، شاخص کل با افزایش 25 واحدی (رشد 0.03 درصدی) در ارتفاع 93 هزار و612 واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما برخلاف شاخص کل با 3.1 واحد کاهش (افت 0.02 درصدی) به پله 16 هزار و 610 واحد بازگشت.

در این میان 645 میلیون ورقه بهادار به ارزش 148 میلیارد تومان در 37 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 73 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

همچنین معاملات حقیقی ها امروز حاکی از خروج 23 میلیارد تومان نقدینگی و تغییر مالکیت به حقوقی ها بود. در این بین اقبال حقیقی ها بیشتر به نمادهای «فاراک»، «کگل» و «خگستر» بود. از سویی دیگر نمادهای «سرچشمه»، «امید» و «شبندر» مورد حمایت حقوقی ها قرار گرفته و از افت قیمت در امان ماندند.

 

ترین های بورسی

در میان گروه های صنعت، سه گروه فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و خودرو بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای بااهمیت بازار امروز نیز «آپ»، «شبندر» و «فولاد» هرکدام به ترتیب 23، 22 و 17 واحد شاخص را تقویت کردند. از سویی دیگر «رانفور»، «وصندوق» و «فخوز» بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بازار تحمیل کردند.

نیم نگاهی به گروه خودرو

در گروه خودرو از نیمه اسفند ماه سال گذشته تا اوایل هفته جاری شاهد اصلاح شاخص بودیم به طوری که در این دو ماه شاخص گروه خودرو حدود 18 درصد کاهش یافته اما در چند روز اخیر تغییر جهت داده و با رشد همراه شده است و اکنون در محدوده ۱۴.۶۹۳ واحد در حال نوسان است.

امروز همچنین در این گروه فشار تقاضا به چشم می خورد که یکی از علل آن گفته های اخیر وزیر صنعت مبنی بر ادامه طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل است. البته چنین صحبتی از شش ماه گذشته و پس از بروز معضلات شدید آلودگی هوا مطرح بوده که در اسفند ماه 96 به اوج خود رسید و توسط رئیس جمهور قالب دستوری به خود گرفت و قرار شد این طرح برای خودروهای سنگین از سال 97 شروع شود و تا پایان سال 99 به سرانجام برسد.

طبق هدف گذاری صورت گرفته در این طرح، سالانه 60 هزار خودرو سنگین تعویض خواهد شد اما آیا خودروسازان داخلی توان تولید این حجم از نیاز را دارند؟ براساس آمارهای منتشر شده از میزان تولیدات شرکت های یاد شده٬ در سال تنها 20 هزار دستگاه تولید می شود که از میزان مشخص شده در طرح فاصله قابل توجهی دارد. گفتنی است شرکت های سازنده خودروهای سنگین برای کلید زدن اجرای طرح مذکور سال گذشته اقدام به تحویل تعدادی از خودروها به جای خودروهای فرسوده سنگین با طرح سوئیچ به سوئیچ کردند اما به دلیل عدم تداوم در اجرا همچنان تعداد زیادی از وسایل در نوبت تعویض قرار دارند. امروز 250 دستگاه از محصولات شرکت سایپا دیزل در ازای خودروهای فرسوده تحویل مالکان شد.

علت دیگری که روند شاخص صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داد٬ افزایش نرخ برخی از خودروها بود که به همین منظور در روزهای آتی شورای رقابت نرخ های جدید را اعلام خواهد کرد و به نظر می رسد افزایش در تمامی محصولات محتمل است و خودروهای خارجی تولید داخل افزایش قیمت بیشتری خواهند داشت. عکس العمل این تصمیمات به خوبی در تحرکات امروز بازار و معاملات نمادهای خودرویی مشاهده می شد.

امروز نمادهای «ختراک» و «خشرق» از پرچم داران گروه خود بودند به طوری که صف خرید اندکی را به خود دیدند. شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران با فروش مبلغ حدود 13 میلیارد تومان قطعات چدنی در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 30 درصدی درآمدی را به ثبت رساند که البته افزایش میانگین 14 درصدی نرخ محصولات یکی از علل کسب درآمد بیشتر در کنار رشد 13 درصدی مقدار فروش است. گفتنی است که نماد ختراک از نیمه سال 95 تاکنون با افت قیمت همراه بوده و در حال حاضر در محدوده قیمتی 251 تومان قرار دارد. از سوی دیگر شرکت الکتریک خودرو شرق نیز در فروردین ماه موفق به فروش حدود 14 میلیارد تومان انواع دسته سیم خودرو شده است که نسبت به فروردین سال 96 اندکی رشد را نشان می دهد که حاصل افزایش در نرخ فروش محصولات است.

«خکاوه» دیگر نماد این گروه است که با توجه به مطالب گفته شده امروز با افزایش تقاضا و رشد قیمت همراه شد. پیشتر نیز با هر بار پررنگ شدن طرح یاد شده شاهد افزایش تمایل حقیقی ها برای خرید سهام شرکت سایپا دیزل و همچنین ایران خودرو دیزل بودیم. به نظر می رسد شرکت سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل با استمرار اجرای طرح و استفاده حداکثری از ظرفت تولید بتوانند زیان موجود در صورت های مالی خود را جبران کنند. امروز نماد «خکاوه» با رشد بیش از سه درصدی قیمت نسبت به دیروز در حدود 86 تومان معامله شد.

همچنین در معاملات امروز، حجم دادوستدهای نماد «خساپا» جلب توجه کرد که به نظر می رسد نتیجه انتقال سهام از کد حقیقی به کد حقوقی در قیمت 74 تومان بود. این اتفاق موجب جلب توجه بازار به این نماد شد که پس از دقایقی شرکت صورت مالی میان دوره ای شش ماهه تلفیقی خود را روانه بازار کرد که طبق آن٬ مجموعه متحمل زیان 114 ریالی شده است.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص فرابورس که در ابتدای معاملات به سبب عرضه سنگین حقوقی در نماد «مارون» در محدوده های منفی به سر می برد، در پایان به سبب افزایش تقاضا در این نماد با رشد 4.3 واحدی به رقم یک هزار و 57 واحد رسید.

در این بازار نیز 244 میلیون ورقه بهادار به ارزش 123 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 33 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. جالب ترین اتفاق امروز فرابورس بازگشت نماد بانک گردشگری به تابلوی معاملات پس از ۲۰ ماه غیبت بود. این در حالی است که «وگردش» از مرداد سال 95 متوقف بود که پس از رفع تعلیق و برگزاری مجمع سال مالی منتهی به 29 اسفند 95 و ارائه اطلاعات و با مجوز سازمان بورس امروز در قیمت 110 تومان بازگشایی شد.