۰ نفر

هیات وزیران مصوب کرد؛

عرضه گندم «نانوایان آزادپز» در بورس کالا

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 268099
عرضه گندم «نانوایان آزادپز» در بورس کالا

هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور مصوب کرد: گندم مورد نیاز صنف و صنعت و نانوایی های آزاد پز توسط دولت در سال جاری از طریق بورس کالای ایران با قیمت پایه 900 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بورس کالا؛ طبق تصویب نامه هیات وزیران که از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور خطاب به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی به امضا رسیده، مقرر شده عرضه گندم مورد نیاز صنف و صنعت و نانوایی های آزاد پز توسط دولت در سال ۱۳۹۷ از طریق بورس کالای ایران با قیمت پایه 900 تومان (9 هزار ریال) به ازای هر کیلوگرم صورت گیرد.

مصوبه چیست؟

در متن این مصوبه آمده است: هیئت وزیران در جلسه پنجم اردیبهشت به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۳۶) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات ملی دولت (۲) - مصوب ۱۳۹۳- موارد زیر را تصویب کرد؛

«شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران موظف است مطابق قانون «تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی» - مصوب ۱۳۶۸- نسبت به خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی از محل اعتبارات مصوب مربوط بر اساس زمان بندی پیش بینی شده در جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، اقدام کند».

همچنین طبق این مصوبه، وزارت جهاد کشاورزی موظف است نسبت به ثبت مشخصات کشاورزان گندم کار به همراه حداکثر مقدار محصول قابل عرضه توسط هر کشاورز در فصل برداشت که بر اساس سطح زیر کشت آنان و پیش بینی میزان تولید در هر منطقه استخراج شده و درج آن در سامانه خرید تضمینی اقدام کند.

۳۹00 میلیارد تومان تسهیلات بانک مرکزی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مکلف است از طریق بانک های عامل معادل ۳۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات مطابق جدول یادشده برای خرید گندم داخلی خط اعتباری در اختیار شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و خریداران بخش های خصوصی و تعاونی قرار دهد.

براساس این تصویب نامه، سازمان برنامه و بودجه کشور بازپرداخت اصل و سود تسهیلات اعطایی به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران جهت خرید تضمینی گندم را تضمین می کند. تضمین مذکور نانی مسئولیت بانک های عامل در وصول مطالباتشان نیست.

در تبصره آن نیز آمده است: «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران موظف است تسهیلات دریافتی را مطابق زمان بندی جدول یادشده بازپرداخت و وزارت جهاد کشاورزی انجام این تکلیف را پیگیری کند.»

قیمت پایه عرضه؛ 900 تومان

همچنین مقرر شد که عرضه گندم مورد نیاز صنف و صنعت و نانوایی های آزاد پز توسط دولت در سال جاری از طریق بورس کالای ایران با قیمت پایه 900 تومان به ازای هر کیلوگرم صورت گیرد.

در تبصره آن نیز آمده که قیمت فروش مستقیم گندم از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای مصارف موضوع این بند (خارج از بورس کالا)، با احتساب هزینه های تبعی مربوط تعیین می شود.

این گزارش می افزاید، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام تصویب نامه قیمت پیشنهادی این وزارتخانه برای خرید تضمینی محصولات زراعی، برگ سبز چای و .... برای سال ۱۳۹۷ و محصولات باغی برای سال ۱۳۹۶، تکلیف این وزارتخانه را برای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به ویژه برای محصول گندم ظرف حداکثر دو ماه اعلام کرده است.

بورس