۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقبگرد ۲۱۸واحدی شاخص کل در سایه فرار نقدینگی/کم محلی حقیقی ها به بزرگترهای بورسی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 268094
عقبگرد ۲۱۸واحدی شاخص کل در سایه فرار نقدینگی/کم محلی حقیقی ها به بزرگترهای بورسی

بعد از انتشار اخبار منفی در خصوص آینده برجام و همچنین نبود آینده ای روشن از وضعیت سودآوری شرکت های حاضر در تالار بورس، ضریب ریسک گریزی سهامداران افزایش یافته و همین امر سبب از تنزل ارزش معاملات سهام شده است. اما با نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت ها، فعالان بازار به بازگشت رونق دادوستدها و ورود نقدینگی امیدوارند.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ روزهای سرنوشت ساز اردیبهشت ماه برای بورس به کندی می گذرد و امیدواری ها برای خروج شاخص از کانال نزولی کم رنگ تر شده است.

از این رو در حالی که انتظار می رفت بعد از یک هفته ریزش شاخص های بورس، با آغاز معاملات نسبتا مثبت صبح امروز، بازار سهام با حداقل رشد روند متفاوتی را برای سهامداران رقم بزند اما در پایان روز جاری سهامداران با اعداد قرمز رنگ و منفی در تابلوهای معاملاتی روبرو شدند تا با نگرانی در انتظار آغاز معاملات در روزهای آینده باشند.

در ادامه امروز نیز شاخص کل بورس با 218 واحد افت در به 93 هزار و 586 واحد رسید تا این متغیر همچنان بعد از گذشت بیش از یک هفته در مدار نزولی باقی بماند.

نکته دیگر این روزهای بازار، طولانی شدن فاز اصلاح قیمتی نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون «فولاد» و «فارس» است که در صورت اتمام این دوره می توان انتظار روزهای بهتری برای بازار سرمایه به رهبری شرکت های بزرگ داشت.

از سویی دیگر اما به نظر می رسد با فرارسیدن فصل برگزاری مجامع سالیانه شرکت های حاضر در بازار سرمایه تا حدی از این روز های کسالت آور دور شده و بتوان به روند عادی معاملات بازگشت.

آمار و ارقام بازار امروز

بر اساس آمارهای معاملاتی بورس، روز جاری همه شاخص های بازار سهام به جز فرابورس همانند دو روز معاملاتی گذشته با ریزش مواجه شدند به طوری که شاخص هم وزن نیز که در ابتدای ساعت معاملاتی رشد 0.2 درصدی را تجربه کرده بود در نهایت با چهار واحد افت به رقم 16 هزار و 613 واحد بازگشت.

در این بین 577 میلیون ورقه بهادار به ارزش 185 میلیارد تومان در 38 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 76 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

همچنین در بررسی رفتار حقیقی ها، شاهد خروج 13 میلیارد تومانی این گروه از بورس و فرابورس بودیم. در این میان بیشتر واگذاری های این گروه در نمادهای «امید»، «وبصادر» و «فولاد» انجام شد. از سویی دیگر حقیقی ها امروز بیش از سه میلیارد تومان «آپ»، «غپاک» و «تاپیکو» خریدند.

ترین های بورسی

در بین گروههای صنعت حاضر در بورس، بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرو، فلزات اساسی و اداره بازارهای مالی اختصاص داشت. البته گفتنی است معاملات پُرحجم در نماد تازه بازگشایی شده «خاهن» تا حد زیادی در ارزش معاملات گروه خودرو موثر بود.

در بین نمادهای موثر نیز «جم»، «فولاد» و «فارس» هرکدام به ترتیب 79، 49 و 43 واحد شاخص را عقب کشید. اما در سوی مثبت های ضعیف، معاملات «آپ»، «خاهن» و «شتران» تاحدی از ریزش بیشتر نماگر بازار جلوگیری کردند.

همچنین در بین نمادهای با ارزش معاملاتی امروز، «امید»، «آپ» و «لسرما» بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند.

نیم نگاهی به پالایشی ها

در بازار منفی امروز گروه فرآورده های نفتی (به ویژه پالایشی ها) با اندکی رشد تقاضا مواجه بودند. در این گروه از اواخر سال 95 تا دی ماه سال 96 شاهد رشد 96 درصدی شاخص پالایشی ها بودیم که از آن تاریخ تاکنون در نوسانات خنثی به سر می برد و در حال حاضر با اندکی کاهش در محدوده 732/356 واحد قرار دارد.

بعد از تک نرخی شدن دلاراکثر فعالان بازار این طور متصور شدند که دیگر شرکت های پالایشی قادر به تحقق سود در سال پیش رو نخواهند بود اما موضوعی که در چنین شرکت هایی حائز اهمیت است فروش 80 درصدی محصولات این شرکت ها به شرکت پخش فرآورده های نفتی است که حاکی از اندک بودن درآمد ارزی آن ها است. از این رو مهم ترین مسئله در این بازار، کرک اسپرد (مابه التفاوت بین قیمت خرید خوراک و محصول پایانی یا همان کارمزد ) است. با این حساب اگر شرکت های پالایشی خوراک را با نرخ مبادله ای (4200 تومان) دریافت کرده  و در پایان محصولات خود را با همان نرخ مبادله ای (4200 تومان) به فروش برسانند از بابت ارزش افزوده ای که ایجاد کرده اند کارمزد (کرک اسپرد) دریافت می کنند و اینجاست که نرخ جهانی کرک اسپرد و میزان تولید و فروش شرکت های پالایشی تعیین کننده میزان درآمد و سود شرکت ها است. لازم به ذکر است که نرخ کرک اسپرد یک عدد است که نسبت مشخص و دقیقی از قیمت نفت ندارد.

«شپنا» یکی از نمادهای پیشرو این گروه که پس از لمس قیمت 500 تومان در اوایل دی ماه سال 96، با افت قیمت (حدود 17 درصد) رو به رو شده و اکنون با کمی افزایش در محدوده 431 تومان معامله می شود. این شرکت طبق گزارش نه ماهه توانسته 64 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده خود را محقق کند و از طرفی نیز شرکت سود 894 ریالی پیش بینی کرده بود که موفق به پوشش 72 درصدی آن شده است. همچنین دیگر نکته این گزارش کاهش هزینه ها است. از آنجایی که مقدار فروش  در تمام ماه های سال 96 تقریبا یکسان بوده و از طرف دیگر در سه ماهه آخر سال گذشته کرک اسپرد با افزایش همراه بود انتظار می رود شرکت پالایش نفت اصفهان گزارش 12 ماهه مناسبی را روانه بازار کند.

دیگر نماد مطرح این گروه «شبندر» است که در دی ماه سال گذشته قیمت تاریخی 759 تومان را به ثبت رساند و پس از نوسانات 4 ماهه اکنون، در حال نزدیک شدن به سقف تاریخی خود است.  با توجه به گزارش نه ماهه شرکت پالایش نفت بندرعباس شاهد تحقق 75 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده شرکت در سال 96 هستیم. همچنین با عملی کردن 89 تومان سود به ازای هر سهم توانسته 90 درصد از سود بودجه شده خود را پوشش دهد که علت اصلی افزایش سود، کاهش هزینه ها است. با این اوصاف (رشد کرک اسپرد و در نهایت رشد سود ) به نظر می رسد «شبندر» گزارش12 ماهه  بهتری نسبت به «شپنا» در بازار منتشر کند. میزان تولیدات شرکت مذکور در فروردین ماه امسال نه تنها بیشتر از مقدار تولیدات در مدت مشابه در سال 96 بوده بلکه از میانگین سال گذشته نیز فراتر رفته است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس امروز تنها شاخصی بود که از ریزش جان سالم به در برد و با رشد 1.2 واحدی خود را به ارتفاع یک هزار و 52 واحد رساند. در این بازار نیز 232 میلیون ورقه بهادار به ارزش 301 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 26 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای فرابورسی نیز «مارون»، «شاوان» و «میدکو» نقش بسزایی در مثبت نگه داشتن آیفکس داشتند. از سویی دیگر اما معاملات منفی «ذوب»، «شرانل» و «اپرداز» از رشد بیشتر نماگر فرابورس جلوگیری کردند.

نکته دیگر این روزهای بازار، طولانی شدن فاز اصلاح قیمتی نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون «فولاد» و «فارس» است که در صورت اتمام این دوره می توان انتظار روزهای بهتری برای بازار سرمایه به رهبری شرکت های بزرگ داشت.