۰ نفر

اقتصادآنلاین، عوامل کاهش قیمت سکه این روزها را بررسی می‌کند؛

فروکش تلاطمات سکه در مسیر بورس کالا

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۱۷
کد خبر: 266993
فروکش تلاطمات سکه در مسیر بورس کالا

نوسانات بازار آتی سکه به طور معمول تابعی از بازار نقدی است؛ اما در بررسی بازار روزهای اخیر، چنین تناسبی دیده نمی شود؛ به طوریکه بازار آتی نسبت به بازار نقدی افت بیشتری داشته است.

اقتصاد آنلاین_لیلی شهیر؛ با بررسی بازار سکه مشاهده می‌کنیم، امروز نیز مانند چند روز گذشته، فشار بر قیمت سکه نقدی ادامه داشت به طوریکه سکه امامی‌حول قیمت یک میلیون و 740 تومان در نوسان بود و نسبت به دیروز حدود 13 تومان (0.74 درصد) ارزش خود را از دست داد.  

در این شرایط به نظر می‌رسد، با نزدیک شدن به موعد تحویل سکه های پیش فروش شده از اواخر اردیبهشت ماه، احتمال تقاضای خرید هم به شدت کاهش پیدا کرده و بازار با فشار عرضه مواجه شود. به گفته مسوولان بانک مرکزی یک میلیون سکه در سررسیدهای یک ماهه پیش فروش شده است؛ در این شرایط، معامله‌گران باور دارند ورود بخشی از این سکه‌ها به بازار می‌تواند قیمت‌ها را با افت بیشتری هم مواجه کند.

به اعتقاد برخی کارشناسان، از طرفی دیگر زمزمه های باقی ماندن برجام و امید به این اتفاق نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر کاهش قیمت ها در این روزهای بازار است.

در این بین اما نکته قابل توجه، هم راستا نبودن تغییرات کنونی بازار اتی سکه و بازار نقدی است. اگر چه بازار نقدی نیز دارای کاهشی نه چندان زیاد در روزهای اخیر است اما روند کاهشی قیمت ها در معاملات اتی سکه بیشتر است؛ در حالیکه این دو بازار (نقدی و آتی) معمولا هم جهت و متناسب با یکدیگر نوسان می‌کنند.

 

بازار آتی و حباب قیمتی سکه

سرپرست معاملات آتی سکه «کارگزاری بانک ملی ایران» در بررسی بیشتر این موضوع و تلاطمات اخیر بازار اتی سکه به اقتصاد آنلاین گفت: به طور معمول نوسانات بازار آتی سکه تابعی از بازار نقدی آن و در یک راستاست و متناسب با اهرمی‌که از طریق وجه تضمین اولیه در بازار آتی وجود دارد نوسان می‌کند. با این وجود اما در بررسی بازار روزهای اخیر، چنین تناسبی دیده نمی‌شود؛ به طوریکه بازار آتی نسبت به بازار نقدی افت بیشتری داشته است.

فرشاد سرتیپی، وجود شایعه بستن بازار آتی را یکی از دلایل التهابات این بازار این روزها دانست و افزود: این موضوع بر بازار نقدی سکه نیز اثرات مطلوبی نداشته است و به خودی خود باعث ایجاد بی اعتمادی نسبت به بازارهای نوین مالی شده است.

این کارشناس بازار آتی سکه تصریح کرد: بازار آتی ابزار مالی مناسبی برای پوشش ریسک است. زیر قیمت نقدی معامله شدن، دو سررسید اردیبهشت و تیر ماه 97 در حال حاضر، نشان از چشم انداز و انتظارات نزولی فعالان بازار دارد. همچنین این موضوع نشان دهنده این است که بازار آتی، حباب موجود در سکه نقدی را قبول ندارد.

او افزود: به نظر می‌رسد، بانک مرکزی قصد دارد سیاست های خود را از طریق بورس کالا عملی کند و در این راستا با کنترل بازار آتی، بازار نقدی را از التهابات ایجاد شده در امان بدارد. همچنین به جای پیش فروش از طریق بانک، به کمک بازار آتی این کار را انجام دهد.

سرتیپی همچنین، ایجاد محدودیت در موقعیت ها، غیر فعال کردن کدهایی که در شش ماه اخیر معامله ای نداشتند، افزایش وجه تضمین اولیه و گذاشتن آزمون برای فرآیند کدگیری را اقداماتی برای کنترل رفتار معامله گران و به ویژه خریداران در این بازار عنوان کرد و گفت: به این ترتیب اما هنوز دست فروشندگان در بازار آتی سکه کاملا باز است.