۰ نفر

امروز به دنبال اطلاعیه بازار مشتقه بورس کالا اتفاق افتاد:

تغییر در مشخصات قرارداد آتی سکه طلا/ سیگنال منفی بازار آتی؟

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 265783
تغییر در مشخصات قرارداد آتی سکه طلا/ سیگنال منفی بازار آتی؟

براساس این اطلاعیه طبق مصوبه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا، بند 19 مشخصات قرارداد آتی سکه طلا تغییر کرد. براین اساس بر روی موقعیت‌های بازار معاملات آتی سکه محدودیت هایی اعمال می‌شود که باید دید سبب از سر گیری التهابات می‌شود یا بازار را کنترل می‌کند.

اقتصاد آنلاین_ لیلی شهیر؛ بر اساس این اطلاعیه محدودیت‌های موقعیت‌های باز خرید برای افراد حقیقی از 500 موقعیت باز به 200 موقعیت در هر نماد معاملاتی و در کل از 1000 به 400 موقعیت در تمامی نمادها تغییر کرد.

طبق این اطلاعیه کلیه مشتریان بازار آتی سکه طلا تا پایان جلسه معاملاتی روز سه شنبه مورخ چهارم اردیبهشت فرصت دارند تا موقعیت‌های مازاد خود را ببندند. در غیر این صورت کارگزاران مکلف به بستن موقعیت‌های تعهدی مازاد مشتریان خود تا پایان جلسه معاملاتی روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت هستند.

التهابات از سر گرفته می‌شود؟

گفتنی است، اقدام اخیر بازار مشتقه با نظرات مختلفی در بازار آتی سکه همراه بود. به اعتقاد برخی کارشناسان، محدودیت ایجاد شده در موقعیت‌های باز معاملات آتی سکه که برای کنترل نوسانات این بازار امروز اعلام شد، می‌تواند سبب از سرگیری التهاباتی شود که به تازگی فروکش کرده بود.

حسن رضایی پور، کارشناس بازارسرمایه، انجام این محدودیت‌ها را به بروز سیگنال منفی در بازار آتی سکه منجر دانست و گفت: این محدودیت در شرایطی در دست اجراست که بازار آتی سکه بعد از تلاطمات اخیر در روزهای آرامش نسبی خود به سر می‌برد.

او تاکید کرد: تجربه ثابت کرده است که هر زمان به بازار محدودیتی اعمال شود، اثر منفی بر معاملات خواهد داشت به طوریکه به التهاب دامن خواهد زد. به طور قطع برای بستن موقعیت‌ها، فشار فروش بیشتر خواهد بود و پیش بینی می‌شود به طور مقطعی قیمت‌ها کاهش پیدا کنند. ولی به دنبال این تغییرات، افزایش تعداد کدها را شاهد خواهیم بود و احتمالا التهابات این بازار دوباره از سر گرفته خواهد شد.       

به اعتقاد او اگر بانک مرکزی قصد کنترل بهتر این بازار را داشت، بهتر بود تا به راحتی سیستم پیش فروش سکه را از بانک ملی به بازار آتی سکه (با قیمت‌های شفافتر) منتقل کنند؛ یا اینکه حراج‌های بانک کارگشایی را از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی بازار آتی در بورس کالا انجام دهند.

این کارشناس بازار سرمایه و فعال حوزه کالا تصمیم اخیر بورس کالا برای ایجاد محدودیت در موقعیت‌های باز معاملات آتی سکه را غیرمنطقی قلمداد کرد و تصریح کرد: به نظر من کارکردهای بازار آتی به گونه ای است که با کمک آن می‌توانستیم به آرامش بیشتر بازار کمک کنیم اما گویا همه کارشناسان هنوز اطلاعات کافی در این حوزه ندارند.

رضایی پور گفت: با توجه به اعلام اخیر رییس سازمان بورس و اوراق بهادر مبنی بر انجام معاملات سکه کشور در بورس کالا اما عملکرد امروز بازار مشتقه به سینگال منفی به بازار القا کرد.

29