۰ نفر

مدیرعامل بورس کالا در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین تصریح کرد:

راه‌اندازی بورس ارز در گرو تصمیم سیاست‌گذاران/ توسعه بازار مشتقه در دست کار است

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 264837
راه‌اندازی بورس ارز در گرو تصمیم سیاست‌گذاران/ توسعه بازار مشتقه در دست کار است

سلطانی نژاد: بازار مشتقه ارزی از قطعات پازل اقتصادی کشور است که به آن نیاز داریم. ایجاد بورس ارز به رفع لطمات ناشی از التهابات ارزی به فعالان اقتصادی کمک زیادی می کند. راه اندازی این بازار در گرو تصمیم سیاست گذاران کشور است.

اقتصاد آنلاین _ لیلی شهیر ؛ امروز در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2018) مدیرعامل بورس کالای ایران مهمان غرفه سایت اقتصاد آنلاین بود. او در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین به پرسش هایی در خصوص شرایط ایجاد بازار مشتقه ارزی در بورس کالا، برنامه های آتی این شرکت در سال 97 و موضع این نهاد در قبال برخی اتفاقات اخیر پاسخ داد. به گفته او توسعه بازار مشتقه ارزی و پذیرش محصولات کشاورزی جدید در این بازار برخی از مهمترین برنامه های بورس کالا در سال جاری است.

 حامد سلطانی نژاد در پاسخ به این ابهام که دلیل بی توجهی به پیشنهاد بورس کالا در خصوص ایجاد بازار مشتقه چیست، گفت: جنس بورس کالا از نوع بدنه اجرایی است و این نهاد نقشی در سیاست گذاری ندارد. همچنین، نرخ ارز و نرخ تورم از مولفه های اصلی اقتصاد هستند و هرگونه تصمیم گیری در مورد این مولفه ها با تصمیم سیاست گذاران کشور انجام می شود؛ بنابراین بورس کالا خود به تنهایی نمی تواند به راه اندازی بورس ارز اقدام کند.  

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: حدود دو سال پیش، بنابر دستوری که از جانب سازمان و شورای عالی بورس برای راه اندازی بورس ارز به بورس کالا ابلاغ شد، این شرکت پلتفرم معاملاتی لازم را در این راستا آماده کرد. همچنین زیرساخت مقرراتی آن را به سازمان بورس و شورای بورس پیشنهاد کرد. در ادامه شورای بورس با راه اندازی بازار مشتقه ارزی موافقت کرد؛ البته این امر را به نظر بانک مرکزی منوط دانست.

بازار مشتقه ارزی؛ قطعه ای از پازل اقتصادی

سلطانی نژاد ایجاد بازار مشتقه را از منظر کارشناسی لازم دانست و تصریح کرد: بازار مشتقه ارزی از قطعات پازل اقتصادی کشور است که به آن نیاز داریم. در نظر داشته باشید، نرخ ارز در کانال دلار همواره با روند کاهشی مواجه است و از طرفی دیگر در مقابل ریال سیر صعودی دارد؛ در چنین شرایطی عده ای معتقدند نباید بازار مشتقه ارزی راه انداخت. اما باید گفت نرخ دلار در کشور ما همواره با التهاباتی مواجه است که در بیشتر مواقع با ازبین رفتن این التهابات، نوسان های ارزی هم فروکش می کنند. در نظر داشته باشید که ایجاد نوسانات ارزی لطمات جبران ناپذیری به فعالان اقصادی وارد می کند. از این رو ایجاد بازار مشتقه ارزی راه حل مناسبی برای کنترل چنین التهاباتی است. او افزود: بهتر بود مدت ها پیش این بازار راه اندازی می شد هرچند که هنوز هم دیر نشده است.

او در پاسخ به این پرسش مبنی بر انفعال بورس کالا در برخی اتفاقات به طور مثال در خصوص پیشنهاد اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قیمت گذاری برخی فلزات مس، فولاد و آلومینیوم تصریح کرد: همانطور که می دانید قیمت گذاری ارتباطی با ذات بورس کالا ندارد بلکه این بورس صرفا محلی برای کشف قیمت است.

سلطانی نژاد در خصوص مناقشه سندیکای لوله و پروفیل که به ایجاد رانت در این نهاد اشاره داشتند نیز گفت: سیاست رسانه ای بورس کالا این است که بر مسایل اساسی تمرکز کند و به مسایل حاشیه ای و جزیی بپردازد. البته عده ای به دنبال ایجاد رانت های قیمتی در بورس کالا هستند در حالیکه این بازار با رانت مشکل دارد.

اهم برنامه های سال 97

مدیرعامل بورس کالا در ادامه به برخی برنامه های این نهاد در سال جاری اشاره کرد و گفت: برنامه های شرکت برای سال جاری عموما در دو  حوزه کمی و کیفی است. اقدامات کمّی نیز بیشتر در حوزه کشاورزی متمرکز است. پذیرش محصولات جدید در بورس کالا از این دست اقدامات است.

او به برنامه مهم بعدی بورس کالا در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: توسعه بازار مشتقه با نقش پررنگ بازارگردان ها ازجمله این اقدامات است. اکنون بهترین بازار مشتقه موجود در خصوص سکه طلا است. در حال حاضر این معاملات (آتی سکه) ارزشی بیش از ارزش بازار فیزیکی در بورس کالا ایجاد کرده است. در چنین شرایطی بهتر است برای محصولات دیگر هم این بازار توسعه را توسعه داده و از این پتانسیل استفاده کنیم. حضور بازارگردان ها، صندوق های کالایی و تامین سرمایه ها کمک می کند که بازار نقدشونده شده و زنده تر عمل کند.

سلطانی نژاد در پایان خبر داد: قرار است سال جاری برای محصول زعفران نیز بازار آپشن ایجاد شود.