۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب‌نشینی شاخص به کانال ۹۵هزار واحد/ کم تحرکی سهامداران در هوای ابری بورس تهران

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 264452
عقب‌نشینی شاخص به کانال ۹۵هزار واحد/ کم تحرکی سهامداران در هوای ابری بورس تهران

تالار شیشه‌ای که هفته‌ای پر هیجان و متلاطم را پشت سر گذاشته بود، در اولین روز کاری هفته جدید نیز نتوانست به مدار صعودی بازگردد و به رغم حمایت کامل حقوقی‌ها، کانال 96 هزار واحد را از دست داد.

اقتصاد آنلاین- مریم علیزاده؛ هفته گذشته شاهد انتشار اخبار مهمی در حوزه اقتصاد کلان بودیم که تاثیرات بنیادی بر قیمت سهام بیشتر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه داشت. از جمله این اخبار تک نرخی شدن نرخ ارز بود که اثر متفاوتی را برای شرکت‌های صادارت محور به همراه داشت.

پس از متعادل شدن بازار ناگهان احتمال حمله آمریکا و متحدانش به سوریه قوت گرفت و همین موضوع سبب افت 600 واحدی شاخص در آخرین روز هفته شد. پس از فروکش کردن هیجانات هفته پیش، روز جاری و در ابتدای ساعت معاملاتی٬ بازار به صورت متعادل دنبال می‌شد اما با گذشت زمان و نبود خریدار قوی در بیشتر نمادها، شاهد ریزش شاخص تا کانال 95 هزار واحد بودیم.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری شاخص کل به افت 299 واحدی (کاهش 0.31 درصدی) به رقم 95 هزار و 987 واحد بازگشت. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش 85 واحد (افت 0.51 درصدی) به ارتفاع 16 هزار و 667 واحد رسید. همچنین 503 میلیون ورقه بهادار به ارزش 94 میلیارد تومان در 40 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 72 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. البته گفتنی است این رقم پایین ارزش معاملات به جز در اولین هفته کاری سال جدید، پایین ترین رقم از اول اسفند ماه گذشته محسوب می‌شود که می‌تواند نشانگر عدم قطعیت فضای تحلیل سهام در سال پیش رو باشد.

به اعتقاد برخی کارشناسان سال 97 سال عدم قطعیت در بورس است؛ روند غیر قابل پیش بینی نرخ دلار، ابهامات بازارهای جهانی (به خصوص پس از تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین) و همچنین نگرانی‌های غیر‌اقتصادی به ویژه در مورد برجام و تنش‌های سوریه مهمترین‌ دلایل این عدم قطعیت هستند. از این رو شاهد هستیم که این عوامل با گذشت 26 روز از سال جاری اثرات خود را نمایان کرده اند.

همچنین به نظر می‌رسد اثر این عوامل در اصلاح اخیر قیمتی سهام موجود در بورس تهران نیز دیده شده است. با این حال به همان اندازه که انتظار نزول شدید قیمت سهام در بورس تهران کاهش یافته است٬ به همین میزان نیز نمی‌توان از بازگشت بورس مطمئن بود. تنها چیزی که می‌توان با قطعیت گفت این است که عدم قطعیت‌ها موجب افزایش ضریب ریسک‌گریزی سهامداران شده و در نتیجه آن پیش‌بینی می‌شود روند کم‌رمقی بر معاملات سهام سیطره یابد.

ترین‌های بورسی

در ادامه معاملات امروز بورس، بیشتر نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار در سمت منفی‌ها نشستند تا جایی که «فارس»، «فملی» و «جم» هرکدام به ترتیب 60، 30 و 23 واحد شاخص را تضعیف کردند. اما در سمت مثبت‌های بورسی نمادهای «مبین»، «فخوز» و «همراه» هرکدام به ترتیب 21، 13 و 12 واحد از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

در گروه پُرارزش‌ترین نمادها نیز، «ذوب» معاملات چشمگیری داشت تا جایی که 7.5 میلیارد تومان از سهام این شرکت توسط حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در معاملات امروز دست به دست شد. البته گفتنی است دادوستدهای این سهم در محدوده منفی 4 درصد قیمت انجام می‌شد. با توجه به روند افزایشی تولید و نیز سودآوری مجموعه، شاید انتشار برخی شایعات مبنی بر تعدیل منفی در این نماد موجب تشکیل صف فروش در معاملات امروز «ذوب» باشد.

همچنین بررسی رفتار حقیقی‌ها در معاملات امروز نشانگر ادامه خروج این گروه به دنبال جذاب شدن بازار سکه است. در نتیجه روز جاری شاهد تغییر مالکیت 20 میلیارد تومانی حقیقی به حقوقی بودیم. در این بین بیشترین خرید حقیقی‌ها در نمادهای «مبین» و «ولملت» دیده شد اما از سویی دیگر این گروه به میزان 4 میلیارد تومان از سهام «وبصادر» و «کچاد» را از سبد خود فروختند.

آینده پر ابهام خودرویی‌ها

پس از برجام که صنعت خودروسازی با هجمه زیادی از شرکت‌های خودروسازی خارجی برای سرمایه گذاری در ایران مواجه شد اما امروز مشاهده می‌شود که این شوق خارجی‌ها به دلیل مسائل اقتصادی کشور فروکش کرده و تعدادی از آن شرکت‌ها پا پس کشیده اند و تفاهم نامه‌هایی که بین شرکت‌های داخلی و خارجی نوشته شده همچنان در همان وضعیت مانده و به عقد قرارداد منجر نشده است و حتی برخی قراردادها هم به مرحله اجرا نرسیده است.

در کنار سایه مسائل سیاسی که همچنان بر سر اقتصاد کشور سنگینی می‌کند، ناپایداری فضای کسب و کار که مشکلات و موانع زیادی را بر سر راه شرکای خارجی قرار می‌دهد٬ موجب شده تا انگیزه این شرکت‌ها برای توسعه فعالیت در شرکت‌های داخلی کمرنگ شود.

در این میان ناپایداری نرخ ارز یکی از معضلات موجود در این فعالیت است. این مساله تاثیر بسزایی در افزایش هزینه‌های تولید و بهای تمام شده خودروهای خارجی در ایران دارد زیرا بیشتر خودروهای خارجی جدیدی که اخیرا در کشور تولید می‌شود٬ از داخلی سازی اندکی برخوردارند از این رو نیاز به تامین قطعات از خارج کشور است که قیمت تمام شده آنها نیز از دو ناحیه تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اول نرخ ارز و دوم نرخ تعرفه واردات قطعه. با نوسانات (اغلب صعودی) قابل توجه نرخ ارز شرکت‌های داخلی و خارجی نمی توانند نرخ ثابتی را برای محصولات خود در طول یک سال مشخص کنند و برخلاف ادعای شرکت‌های مذکور مبنی بر عدم تغییر قیمت خودروها با  تغییرات نرخ ارز، همچنان شاهد افزایش قیمت خودروها با افزایش نرخ ارز هستیم. اما با قدمی که دولت در راستای تک نرخی کردن ارز برداشته و با فرض تداوم آن اتفاق بزرگی در راستای هموار کردن مسیر ورود سرمایه گذاران خارجی به خصوص برندهای خودروساز صورت خواهد گرفت. 

کوتاه از فرابورس

آیفکس تلاش کرد تا وارد فاز نزولی نشود و سرانجام با رشد 1.8 واحدی در ارتفاع یک هزار و 65 واحد آرام گرفت. در این بازار نیز 206 میلیون ورقه بهادار به ارزش 197 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 31 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار، «مارون» و «هرمز» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند. اما در سوی قرمزهای فرابورسی «زاگرس» همچنان روزهای سختی را به سر می‌برد و امروز نیز معاملات این نماد افت 2.3 واحدی را بر شاخص فرابورس تحمیل کرد. آینده این شرکت پتروشیمی که انتظار می‌رفت با افزایش نرخ دلار روزهای درخشانی را پیش رو داشته باشد، حال با تصمیم دولت به تثبیت نرخ ارز 4200 تومانی در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همچنین گفتنی است قیمت سهام این شرکت از سه شنبه هفته گذشته افت 10 درصدی قیمت را تجربه کرده است.