۰ نفر

اقتصادآنلاین از تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

پیگیری روند صعودی یکدست شاخص‌ها/ چهارشنبه‌سوری خودرویی‌ها در آخرین سه شنبه سال

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۰۳
کد خبر: 258224
پیگیری روند صعودی یکدست شاخص‌ها/ چهارشنبه‌سوری خودرویی‌ها در آخرین سه شنبه سال

با اتمام روند اصلاحی شاخص امروز نیز شاهد افزایش 119 واحدی دماسنج بورس بودیم. این طور به نظر می‌رسد که با نزدیک‌تر شدن به روزهای پایانی سال و آخرین فشارها از سوی حقیقی‌ها برای فروش سهام و افزایش نقدینگی، بازار نسبتا متعادل و البته کم حجمی را در آخرین سه شنبه سال پشت سر گذاشتیم.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ معاملات روز جاری بازار سرمایه در حالی انجام شد که حقیقی‌ها آخرین تلاش‌های خود برای فروش سهام و واگذاری به حقوقی‌ها را مضاعف کردند و این شد که به میزان 15 میلیارد تومان طی دادوستدهای امروز تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی داشتیم.

آمار و ارقام بازار امروز

شاخص بورس تهران آخرین سه‌شنبه سال را نسبتا آرام پشت سرگذاشت و با رشد 119 واحدی (افزایش 0.12 درصدی) به ارتفاع 96 هزار و 314 واحد رسید. در جریان معاملات امروز بورس، 851 میلیون ورقه بهادار به ارزش 207 میلیارد تومان در 58 هزار نوبت معامله شد. از این میزان تنها 112 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. شاخص هم‌وزن هم با افزایش 10 واحدی (رشد 0.06 درصدی) سبز رنگ به کار خود پایان داد و در ارتفاع 17 هزار و 165 واحد آرام گرفت.

ترین‎های امروز

با وجود جو آرام در اکثر گروه‌های بازار اما گروه خودرو به برپایی مراسم چهارشنبه سوری در معاملات خود به خصوص در دقایق پایانی پرداختند. از این رو در ابتدای ساعت معاملاتی همچنان کم رمقی در اکثر دادوستدهای این گروه به چشم می‌خورد اما با گذشت زمان شاهد دو دستگی در بین نمادهای گروه خودرو شدیم تا جایی که در پایان، نمادهای وابسته به «خودرو» در مثبت‌های بالا معاملاتشان را به پایان رساندند اما گروه دیگر برخی نمادها به رهبری «خساپا» در محدوده قرمز پُررنگ جا خوش کردند. در این گروه نمادهای «خکاوه» ، «خزامیا» و «خپارس» تقریبا بیشترین افت را تجربه کردند اما از سویی دیگر نمادهای «خودرو» و «ختوقا» و «خگستر» در مثبت 4 درصد معامله شدند.

این در حالی است که امروز با مراسم  تحویل 200 دستگاه خودروی تجاری به منظور نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور، با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل شرکت سایپادیزل رسما طرح کلید به کلید آغاز شد. اما به نظر می‌رسد منفی‌های امروز «خساپا» و زیرمجموعه‌هایش بیشتر به دلیل ابهامات پیش آمده در خصوص چگونگی اجرای قراردادهای طرح کلید به کلید در مجموعه سایپا دیزل باشد.

بعد از گروه خودرو، گروه فلزات اساسی و رایانه بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در گروه فلزات اساسی هم شاهد اقبال حقیقی‌ها به برخی نمادهای بزرگ این گروه از قبیل «فولاد» و «کگل» بودیم. همچنین در این گروه از بازارهای جهانی به گوش می‌رسد میزان تولید معادن مس شرکت‌‎های جهان طی 11 ماهه سال میلادی گذشته، 2.4 درصد کاهش یافت درحالی که تولید مس تصفیه شده افزایش بود. تازه‌ترین گزارش گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG) حاکیست؛ تولیدکنندگان معادن مس جهان از ابتدای ژانویه تا پایان نوامبر سال گذشته، 18 میلیون و 112 هزار و 900 تن ماده معدنی تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال 2016 میلادی، 18 میلیون و 558 هزار و 400 تن بوده است. کارشناسان بر این باورند با ادامه روند نزولی تولید مس و همچنین افزایش تقاضا از سوی کشورهای مصرف کننده، سال 2018 نیز شاهد جهش قیمتی فلز سرخ خواهیم بود.

اما در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص «فولاد»، «خودرو» و «کگل» هرکدام به ترتیب 56 ، 23 و 18 واحد شاخص را افزایش دادند این در حالی است که در سمت منفی‌های بازار نمادهای «همراه»، «شبریز» و «فایرا» هرکدام 15، 8 و 7 واحد از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

رفت و آمد نمادها

یکی از توقف‌های پر سر صدای امروز مربوط به نماد «کیسون» بود. نماد معاملاتی شرکت کیسون به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این شرکت در گزارش شفاف سازی که در کدال منتشر کرد، انعقاد موافقتنامه با شرکت توسعه انرژی غرب آسیا جهت احداث نیروگاه سیکل ترکیبی کرمانشاه با ظرفیت 550 مگاوات توسط کنسرسیوم کیسون  و شرکت CNCIC به مبلغ 314 میلیون یورو افشا نمود. گفتنی است این نماد پس از شفاف سازی در محدوده منفی 4 درصد بازگشای شد.

در گروه دارویی نیز نماد معاملاتی شرکت داروسازی امین پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه بازگشایی شد. گفتنی است در مجمع فوق سهامداران در خصوص تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی به صورت پودری، انواع نوشیدنی‌ها به اشکال مختلف و شکلات و همچنین تهیه، تولید و توزیع و صادرات فرآورده‌های طب سنتی و طبیعی تصمیم گیری کردند.

در گروه سرمایه گذاری‌ها هم نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان  پس از افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص واگذاری سهام این شرکت از سوی سهامدار عمده در محدوده مثبت 4 به گردونه معاملات بازگشت. صبح امروز نماد «وسبحان» به دلیل انتقال تعداد یک میلیارد و 180 میلیون سهم این شرکت متعلق به سازمان اقتصادی کوثر به شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و شرکت سرمایه گذاری پایا تدبیر پارسا متوقف شد. در این گروه همچنین نماد شرکت سرمایه‌گذاری کوه نور بعد از افزایش سرمایه 765 درصدی در محدوده مثبت 5.48 درصد بازگشایی شد. «ثنور» در مثبت 5.48 درصد بازگشایی شد در حالیکه پایانی در مثبت 3.58 درصد قرار دارد.

در پایان معاملات امروز هم نمادهای «امید»، «وبهمن» و «خپویش» به دلیل برگزاری مجمع و تصویب صوت‌های مالی و همچنین نماد «خپویش» به دلیل برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره و نماد «شبهرن» جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شدند.

پُررنگ‌های کدالی

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در نامه‌ای نسبت به تعدیل مثبت پیش‌آمده در سود این شرکت شفاف‌سازی کرد. در این گزارش شرکت اعلام داشته است تعدیل مثبت عمدتا مربوط به درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت‌های پتروشیمی بندرامام، پارس و نوری است، که ناشی از افزایش قیمت و تغییرات نرخ ارز است. گفتنی است سود خالص پیش‌بینی شده تلفیقی قبلی «فارس» چهار هزار و 439 میلیارد تومان اعلام شده بود که با تعدیل پیش‌آمده این رقم به پنج هزار و 526 میلیارد تومان افزایش یافت. نماد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس روز گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد.

در گروه رایانه نیز «رکیش» اقدام به انتشار صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به 30 آذر نمود. شرکت کارت اعتباری ایران کیش در این گزارش سود هر سهم خود را 382 ریال اعلام کرد. این در حالی است که سود هر سهم شرکت در مدت مشابه سال قبل 402 ریال بوده است. البته گفتنی است درآمدهای عملیاتی شرکت در مدت مذکور 24 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بررسی صورت‌های مالی سال‌های گذشته این شرکت نشان می‌دهد بخش قابل توجه درآمد «رکیش» در ماه‌های آخر سال اتفاق می‌افتد.

نگاهی به فرابورس

شاخص فرابورس اما سرخ رنگ به کار خود در آخرین سه شنبه سال پایان داد و با عقبگرد 4.1 واحدی به ارتفاع یک هزار و 78 واحد بازگشت. در این بازار نیز 193 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 286 میلیارد تومان داد وستد شد که از این میزان تنها 35 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. البته گفتنی است امروز در فرابورس شاهد پذیره نویسی اولین صکوک اجاره مبتنی بر سهام برای تامین مالی شستا به مبلغ 1000 میلیارد تومان و با سود 20 درصد کلید خورد که همین امر موجب افزایش ارزش بازار امروز فرابورس شد. گفتنی است شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی که برنامه تامین مالی 5 هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه را با انتشار صکوک در پیش دارد، امروز و فردا اقدام به پذیره نویسی اولین صکوک اجاره مبتنی بر سهام در بازار سرمایه به مبلغ 1000 میلیارد تومان و در فرابورس می‌کند. این اوراق یک ساله و با نرخ اجاره بهای 20 درصدی است که هر 6 ماه یک بار این اجاره بها توسط سپرده گذاری مرکزی واریز می‌شود. ضامن این اوراق، بانک رفاه کارگران و مسئول بازارگردانی و متعهد پذیره نویسی هم تامین سرمایه امین است.

اما در فرابورس امروز، نمادهای «میدکو»، «ارفع» و «دماوند» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس تحمیل کردند. همچنین گفتنی است بررسی رفتار حقیقی‌ها در فرابورس نشان می‌دهد اقبال این گروه همچون روزهای گذشته به نمادهای «چکاپا» و «زاگرس» بود. اما در فرابورس امروز حقیقی‌ها بیش از 3 میلیارد تومان سهام از حقوق‌ها خریدند.