۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رفت و برگشت‌های کسل‌کننده شاخص/ بازار بی‌توجه به سبز شدن نرخ کامودیتی‌ها

۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۳۲
کد خبر: 254801
رفت و برگشت‌های کسل‌کننده شاخص/ بازار بی‌توجه به سبز شدن نرخ کامودیتی‌ها

در سومین روز هفته جاری معاملات تالار شیشه‌ای همچنان از کم‌رمقی و خروج حقیقی‌ها حکایت می‌کند. برخلاف رشد نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی اما امروز شاهد ضعف تقاضا در گروه فلزات اساسی و البته حمایت حقوقی‌ها در این گروه بودیم.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جریان معاملات امروز تالار شیشه‌ای شاهد مثبت شدن ضعیف دماسنج بازار بودیم. شاخص در روزهای گذشته با رفت و برگشت‌های خسته‌کننده حکایت از روند سنتی معاملات در آخرین ماه سال دارد. البته باید به بحث عدم اقبال سهامداران به  نشستن در سمت تقاضای نمادها، ریسک سیاسی نشات گرفته از برجام را نیز اضافه کرد که این موضوع به ادامه روند خروج حقیقی‌ها در روزهای پایان سال دامن زده است. البته گفتنی است در این  مرحله بازار در حال واکنش نشان دادن به تصمیمات خلق‌الساعه بانک مرکزی در هفته گذشته است. در این بین رئیس بانک مرکزی با اشاره به استقبال افراد از بسته اوراق سپرده بانک با نرخ سود 20 درصد گفت: تا 3 اسفندماه، میزان استقبال مردم از گواهی پیش‌فروش سکه و گواهی سپرده ارزی بالا نبوده، ولی گواهی سپرده ریالی با استقبال مواجه شده است. بر این اساس رقم گواهی سپرده ریالی از 28 بهمن تا 3 اسفند 101 هزار میلیارد تومان بوده است. در حالی‌ که انتظار می‌رفت انتشار اوراق گواهی سپرده 20 درصدی، ورود منابع به بانک‌ها را به همراه داشته و موجب جذب بخشی از نقدینگی شود، ولی آنچه که اکنون در بانک‌ها مشاهده می‌شود اغلب به هجوم مشتریان برای بستن حساب‌های سپرده سالانه 15 درصد و تبدیل آن به اوراق گواهی 20 درصدی دارد، جریانی که به اذعان مدیران بانکی به ضرر بانک‌ها تمام خواهد شد.

از طرفی دیگر همچنین انتشار گواهی سپرده 20 درصد منجر به ابطال 9 هزار و پانصد میلیارد تومان از اوراق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شده است. این درحالی است که صندوق‌ها یکی از ارکان تاثیرگذار بازار سرمایه هستند که در کنار سرمایه‌گذاری در اوراق مختلف و حمایت از بازار بدهی در جذب نقدینگی و تزریق آن به بازار سرمایه نقش فعالی دارند. اما این فشار ابطال و خروج پول، آن‌ها را موقتا از چرخه‌های خرید  بازار حذف کرده‌است  و یا  کم‌رنگ  شده‌اند.

این در حالی است که با اذعان کارشناسان حوزه بانکی ارائه بسته سپرده 20 درصدی به شدت هزینه‌های مالی بانک‌ها را افزایش می‌دهد اما رئیس بانک مرکزی با اشاره به این موضوع اعلام کرده است با اتخاذ سیاست جدید از سوی بانک مرکزی سعی در کاهش این هزینه‌ها و کمک به سیستم بانکی دارد.

ترین‌های بازار

شاخص امروز تقریبا عقبگرد روز گذشته خود را جبران کرد و با رشد 18 واحدی ( افزایش 0.02 درصدی) به پله 98 هزار و 98 واحد بازگشت. در جریان معاملات روز جاری 997 میلیون ورقه بهادار به ارزش 332 میلیارد تومان داد و ستد شد که از این میزان تنها 117 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت. همچنین شاخص کل هم‌وزن هم با 5 واحد افزایش (رشد 0.03 درصدی) به عدد 17 هزار و 554 واحد رسید. گفتنی است در ادامه سریال واگذاری‌های پایان سال حقیقی‌ها، امروز نیز این گروه در بورس 8.3 میلیارد تومان سهم به حقوقی‌ها فروختند. این روند حاکی از حمایت تمام قد حقوقی‌ها در این روزهای دستپاچگی حقیقی‌ها برای فروش سهام خود دارد. این در حالی است که خبرهای بازارهای جهانی حکایت از رشد قیمت کامودیتی‌ها در پی کاهش ارزش دلار دارد.

در این بین بازارهای جهانی در هفته جاری آغاز خوبی داشتند و نفت  بالای 67 دلار باقی ماند. در فلزات اساسی، «روی» 3518 دلار و مس 7136 دلار معامله شد.  سرب هم 2550 دلار و آلومینیوم 2151 دلار دست به دست شد. ارائه گزارش‌های مناسب از اقتصادهای جهانی و همچنین روند افزایشی تقاضا برای مواد اولیه از سوی کشورهای مصرف کننده این امید را می‌دهد که با ادامه ثبات در بازارهای مالی شاهد سقوط نرخ‌ مواد اولیه در سال آینده نخواهیم بود.

در بازار امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرو، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی اختصاص داشت. همچنین نمادهای «فولاد»، «همراه» و «فملی» به ترتیب 63 ، 26 و 18 واحد شاخص را بالا بردند اما از سویی دیگر نمادهای «شپنا» و «پارسان» به ترتیب 18 و 16 واحد از افزایش بیشتر شاخص جلوگیری کردند. در مجموع روز جاری شاهد بازاری آرام و به دور از هیجان بودیم که معاملات همچون روزهای گذشته تحت تاثیر انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها با افزایش یا کاهش تقاضا روبه‌رو می‌شدند.

بانکی‌های خبرساز

در این گروه «وخاور» گزارش‌های 9 ماهه خود را در کدال منتشر کرد. باتوجه به گزارش ارائه شده باید گفت حال و روز این بانک نسبتا از سایرین بهتر است. این بانک در آذرماه  74 میلیارد تومان درآمد داشته و در دی ماه نیز این رقم 74 میلیارد تومان بود.  در بهمن ماه  76 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است این درحالی است که درآمد «وخاور» از ابتدای سال تا کنون برابر با 820 میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 میلیارد تومان افزایش داشته است.

در نماد دیگر این گروه سرانجام پس از حدود 2 سال توقف بانک دی خبری از مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده این شرکت جهت تصویب صورت‌های مالی سال 1395 آمد. مجمع این بانک در روز شنبه 19 اسفند در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

رفت و آمدهای نمادها

در جریان دادوستدهای امروز نمادهای «حپترو» پس از افشای اطلاعات، «شگل» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی 70 تومانی، «خکار» پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه بازگشایی شدند.

در ادامه بازگشایی‌های امروز نماد معاملاتی «کیمیا» که در روز گذشته و به منظور افشای مزایده خرید1400 تنی ماده معدنی متوقف شده بود با افزایش 4 درصدی قیمت به گردونه معاملات بازگشت.

خودرویی‌ها پر سرصدا

در این گروه نماد «خرینگ» با توجه به تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت سهام متوقف گردید. همچنین شرکت محورسازان ایران خودرو نیز در پی متوقف شدن به دلیل افزایش بیش از 20 درصد قیمت در 5 روز کاری اعلام داشت از تاریخ گزارشگری قبلی (صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت منتهی به 30 آذر 96) تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده و افزایش قیمت سهام در روزهای اخیر ناشی از عملکرد شرکت نبوده است.

قطار واگذاری‌ها به ایستگاه نظامی‌ رسید

در ادامه تحرکات نهادهای مالی برای خروج از بنگاه‌داری، باید منتظر شروع این‌گونه فعالیت‌ها در نهادهای نظامی نیز باشیم. در این رابطه خبرها حکایت از فراهم شدن شرایط لازم برای خروج نیروهای نظامی و صندوق‌های بازنشستگی از بخش معدن دارد. در این صورت حضور نظامی‌ها در حوزه معدن کمتر خواهد شد و بخش خصوصی واقعی نزدیک به صددرصد معادن کشور را به دست خواهد گرفت.

سردرگمی نرخ اوره در گزارشات پتروشیمی‌ها

«خراسان» گزارش بهمن خود را در کدال منتشر کرد و نکته  جالب محاسبه نرخ  اوره  بر اساس قیمت 1019تومان  است. این در حالی است که پتروشیمی کرمانشاه و شیراز این رقم را 612 تومان در گزارش ماهانه خود اعلام کرده‌اند! اما در مجموع خراسان گزارش نسبتا مساعدی از عملکرد خود ارائه داده است. این شرکت در بهمن‌ماه 51 میلیارد تومان فروش داشته است. همچنین فروش شرکت در دی‌ماه  71 میلیارد تومان و در 11 ماهه  مجموعا عدد 504 میلیارد تومان را گزارش کرده است. این در حالی است که شرکت در 9 ماهه منتهی به 30 آذر 69 ، 40 درصد افزایش مبلغ فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل دارد.

افزایش سرمایه «کبورس»

بورس کالا خبر از تصویب پیشنهاد افزایش 50 درصدی سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها داد. در این حالت سرمایه شرکت از 90 میلیارد تومان به 135 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم تقریبا درجا زد و نتوانست رشد قابل قبولی را گزارش کند. در این بازار 257 میلیون ورقه بهادار به ارزش 134 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 34 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در فرابورس نیز امروز شاهد فروش 1.3 میلیاردی سهام حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بودیم.

همچنین در گروه اسناد خزانه اسلامی که قرار بود «اخزا 613» با سررسید 16 دی 98 برای اولین در فرابورس عرضه گردد که به دلیل عدم کشف قیمت این عرضه انجام نپذیرفت.