۰ نفر

علی صحرایی از عدم تایید صلاحیت خریداران بلوک بیمه آسیا خبر داد؛

تکرار سرنوشت بلوک «البرز» برای «آسیا»

۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۴۵
کد خبر: 250361
تکرار سرنوشت بلوک «البرز» برای «آسیا»

طبق اطلاعیه مقرر بود که امروز بلوک 18.84 درصدی سهام بیمه آسیا شامل 433 میلیون و 397 هزار و 841 سهم توسط سازمان خصوصی سازی در بورس اوراق بهادار عرضه شود اما به دنبال عدم تایید صلاحیت خریداران، این معامله انجام نشد.

معامله بلوک 18.84 درصدی بلوک دولتی بیمه آسیا هم به دلیل عدم تایید صلاحیت خریداران از سوی بورس تهران به سرانجام نرسید. پس از صورت نگرفتن معامله بلوک ١٧.٣٤ درصدی سهام بیمه البرز شامل ٦٩٣ میلیون و ٦٦٦ هزار و ٧٧٧ سهم در بورس اوراق بهادار به دنبال عدم تایید صلاحیت خریداران در روز گذشته، امروز نیز معامله بلوک بیمه آسیا انجام نشد. علی صحرایی، معاون بازار بورس تهران دلایل عدم احراز شرایط از سوی سه خریدار بلوک بیمه البرز را عدم تمکن مالی، تاخیر در ارسال مدارک و عدم رعایت شرایط مالکیت مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرده بود. امروز نیز دو خریدار بلوک بیمه آسیا به دلیل عدم احراز شرایط، صلاحیت انجام معامله را از سوی بورس تهران دریافت نکردند.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا دولت تمایلی به واگذاری دارد؟ بلوک‌های دولتی که معامله آنها به سرانجام نمی‌رسد، این مساله را به ذهن متبادر می‌کند که شاید دولت فروشنده نیست!

دلایل عدم انجام معامله بلوک بیمه آسیا

قیمت پایه تعیین شده برای هر سهم بیمه آسیا برای این عرضه، قیمت تابلوی بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه 20 درصد به شرط آنکه از مبلغ 1920 ریال کمتر نباشد، و ارزش کل پایه این واگذاری 832 میلیارد و 123 میلیون و 854 هزار و 720 ریال اعلام شده بود. سپرده شرکت در واگذاری این میزان سهام که به وکالت از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار بود امروز در بورس اوراق بهادار عرضه شود، 24 میلیارد و 963 میلیون و 715هزار و 642ریال تعیین شده بود. بر این اساس قرار بود بلوک 18.84 درصدی سهام بیمه آسیا به صورت 30 درصد نقد و بقیه اقساط چهار سال روانه میز فروش بورس اوراق بهادار شود.

علی صحرایی، معاون بازار بورس تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درخصوص خریداران بلوک بیمه آسیا گفت: دو خریدار برای این بلوک اعلام آمادگی کرده بودند اما صلاحیت آنها از سوی بورس تهران تایید نشد.

او عدم ارائه صورت‌های مالی از سوی یکی از خریداران را جهت بررسی تمکن مالی و سایر شرایط، دلیل تایید نکردن صلاحیت آن دانست و علت عدم تایید صلاحیت خریدار دوم را محدودیت‌های حضور در صنعت بیمه عنوان کرد. صحرایی با بیان اینکه نمی‌توان اسامی خریداران رد صلاحیت‌شده را اعلام کرد، اظهار داشت که ممکن است این خریداران ایرادات مدارک را برطرف کنند و شاید خصوصی‌سازی دوباره بلوک را آگهی کند و از سوی این خریداران خریداری شود.