۰ نفر

یک کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین،

امیدواری بازار سرمایه به عملیاتی شدن اصلاح توقف نمادها/ توقف طولانی مدت نمادها از شفافیت می‌کاهد

۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 222991
امیدواری بازار سرمایه به عملیاتی شدن اصلاح توقف نمادها/ توقف طولانی مدت  نمادها از شفافیت می‌کاهد

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اثر بخش بودن دستورالعمل ابلاغی مبنی بر اصلاح نحوه توقف و بازگشایی نمادها از سوی وزیراقتصاد بیان داشت: در حقیقت بورس با این اصلاحات خود را از چرخه اظهار نظر در خصوص کمیت و کیفیت اطلاعات منتشر شده از سوی ناشران خارج و مانند بیشتر بورس های دنیا صرفا به عنوان رکن ناظر بر نحوه اقدامات اعضا درقبال قوانین و مقررات، نظارت و اطلاع رسانی می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی رستگار مقدم اعتمادی در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین  در خصوص دستورالعمل اصلاحی نحوه توقف و بازگشایی نماد ها ابلاغ شده از سوی وزیر اقتصاد گفت: این اصلاح از دیرباز یکی از مهمترین مطالبات سهامداران از سازمان بورس بوده است، بهبود عملیاتی این دستورالعمل و کاهش زمان توقف به افزایش معاملات و روان تر شدن بازار کمک شایانی می کند،  بسیاری از سهامداران خرد هنگام معاملات خرید و فروش سهم با توقف نمادها روبرو می شوند که این امر بر میزان نقدشوندگی آن ها اثرگذار بوده و ریسک عملیاتی آن ها را تا حد زیادی بالا می برد.

مدیرعامل کارگزاری آریا بورس با تاکید بر اینکه  میزان توقف نمادها از نظر تعداد و زمان توقف در بورس تهران به صورت قابل توجهی از بسیاری از بورس های سایر کشورهای دنیا بیشتر است، تصریح کرد:  یکی از دلایل این موضوع منوط کردن بازگشایی نمادهای معاملاتی به انتشار و افشای کامل اطلاعات مطابق مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان است به طوریکه تا زمانیکه اطلاعات توسط ناشر منتشر نشده یا توسط سازمان مورد تایید قرار نگیرد.

وی افزود: همچنین نمادهای مذکور متوقف باقی می مانند، توقف این نمادها به هر دلیلی از جمله عدم شفافیت، حساب سازی و تقلب صورت ها و اطلاعات مالی، بیشتر از همه گریبان سهامداران خرد را گرفته و آن ها را با ریسک و ضرر و زیان قابل توجهی مواجه می کند.

رستگار مقدم  این را یادآور شد؛ درست است که رسالت مهم نهاد ناظر، مسئله شفافیت اطلاعات است و علت توقف ها نیز به همین موضوع بر می گردد، اما بایستی به این موضوع توجه داشت که توقف طولانی مدت از هدف شفافیت می کاهد و عملا اعتماد سرمایه گذار به بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: به نظر می رسد اصلاح این مقررات به شیوه ای که درصورت عدم اطلاع رسانی نیز بتوان با آگاه نمودن فعالان بازار نسبت به این موضوع اقدام به بازگشایی نماد کرد، مناسب تر باشد؛ چرا که همین امر به گونه ای اطلاع رسانی محسوب می شود با این تفاوت که درجه ریسک و حساسیت را نیز نشان خواهد داد.

به اعتقاد وی؛ می بایست ساز و کاری با ضمانت اجرایی مشخص اتخاذ گردد که مدیران و هیات مدیره شرکتها ملزم به ارائه اطلاعات و صورتهای مالی در زمان تعیین شده باشند و با استقاده از دستورالعمل انضباطی با اعمال جرایم نقدی و محرومیت از فعالیت منافع سهامداران حفظ گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حقیقت بورس با این اصلاحات خود را از چرخه اظهار نظر در خصوص کمیت و کیفیت اطلاعات منتشر شده از سوی ناشران، خارج می کند و مانند بیشتر  بورس های دنیا صرفا به عنوان رکن ناظر بر نحوه اقدامات اعضا درقبال قوانین و مقررات، نظارت و اطلاع رسانی می کند.