۰ نفر

جوابیه عجیب «پدیده » به گزارش اقتصاد آنلاین؛

وقتی جای شاکی و متهم عوض می شود

۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۰۸
کد خبر: 154421
 وقتی جای شاکی و متهم عوض می شود

یکی از الزامات راه اندازی بازار خارج از بورس یا اتاق OTC امکان افشای اطلاعات مالکان سهام و ارایه فهرستی دقیق از میزان درصد مالکیت هر یک از سهامداران است که متاسفانه در جوابیه روابط عمومی گروه شرکت های پدیده به آن توجهی نشده و یا شاید نخواسته اند که توجهی شود.

پس از درج خبری با عنوان « پدیده شاندیز روی میز سازمان بورس/ فرصت ٢ ماهه برای افشای دارایی ٧۵ درصد مالکان/ عده‌ای سهام قلابی خریده‌اند» با کد خبر شماره ١۵٣٠٩۵ مورخ اول آبانماه ۹۵ در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین، مدیر کل روابط عمومی و بین الملل گروه شرکت های پدیده در نامه ای با سربرگ شرکت پدیده و البته بدون مهر رسمی، جوابیه ای را خطاب به مدیر مسئول این رسانه ارسال کرده که قابل تامل است.

متن کامل این جوابیه بدین شرح است:

« پیرو درج گزارش خبری با عنوان « پدیده شاندیز روی میز سازمان بورس/ فرصت ٢ ماهه برای افشای دارایی ٧۵ درصد مالکان/ عده‌ای سهام قلابی خریده‌اند» با کد خبر شماره ١۵٣٠٩۵ مورخ ١/٠٨/٩۵ به استحضار عموم می رساند که موارد اعلامی از سوی فرد ناشناسی که به عنوان بازرس بورس در خبر از وی یاد شده است اساسا کذب می باشد.

در این گزارش به نقل از این بازرس ناشناس آمده است: سازمان بورس به هیات مدیره شرکت پدیده شاندیز و پذیره نویسان آن برای مدت ٢ ماه مهلت داده تا ضمن ارایه مستندات مالی شفاف نسبت به افشای دارایی ٧۵ درصد از سهامداران این شرکت اقدام کنند.

در این خصوص به اطلاع می رساند تا تاریخ درج خبر هیچ درخواست مکتوب یا شفاهی از سوی بورس در این خصوص به شرکت پدیده ارائه نگردیده است.

در ادامه این مطلب از انتشار برگه های تقلبی تحت عنوان سهام پدیده برای ٧٠٠ هزار نفر یاد شده است که در این خصوص به اطلاع می رساند این موضوع نیز کذب محض است و تاکنون از سوی هیچ مرجعی چنین موردی اعلام یا گزارش نشده است و اعلام این بازرس بی نام و نشان بورس دراین باره یا مصداق نشر اکاذیب است و یا اطلاع از وجود موضوعی است که می طلبد با معرفی نامبرده به نهادهای نظارتی محل بررسی بیشتر دستگاه قضایی قرار گیرد. ضمنا آمار سهامداران شرکت پدیده بر اساس اعلام مراجع ذیربط حدود ١٣٠ هزار نفر است و طرح موضوعات این چنینی تنها با هدف ضربه زدن به اعتماد مردم به این شرکت صورت می گیرد.

همچنین به اطلاع می رساند بحث دادن فرصت از سوی بورس به شرکت پدیده برای حسابرسی نیز اساسا کذب می باشد زیرا همانگونه که در جلسات مختلف عنوان شده است از الزامات ورود هر شرکتی به بورس وجود گزارشات حسابرسی می باشد که به دلیل عدم امکان ارایه این گزارشات در شرکت پدیده در حال حاضر، ازسوی مسئولان ذیربط بحث اتاق OTC طرح و هم اکنون در حال پیگیری است.»

و اما جوابیه اقتصاد آنلاین ...

۱-اقتصاد آنلاین در حالی به حفظ حقوق منابع خبری خود و عدم افشای نام آنها در صورت عدم تمایلشان پایبند است که اگر به اصطلاح مدیر کل روابط عمومی و بین الملل گروه شرکت های پدیده پیش از نوشتن جوابیه خود کمی با دقت و حوصله بیشتری اقدام به خواندن گزارش مذکور می کرد به روشنی و وضوح بالا در می یافت که از لید تا انتهای متن این گزارش خطاب به سازمان بورس اوراق بهادار و استناد به اظهار نظر علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در مصاحبه های اخیر این مقام مسئول است.

۲-جوابیه فاقد مهر رسمی منتسب به « گروه شرکت های پدیده» با عبور از اظهارات اخیر استاندار خراسان رضوی و راهکار وی برای برون رفت از بن بست پدیده شاندیز در حالی هیچ پاسخی برای مشکلات بوجود آمده ارایه نمی دهد که بر گزارش اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه « تا کنون هیات مدیره کنونی شرکت پدیده شاندیز (سهامی خاص) نتوانسته اند حتی یک برگ گزارش حسابرسی شده را خروجی بگیرند» صحه گذاشته و در جوابیه خود آنرا تایید کرده است.

۳-هیات مدیره شرکت پدیده شاندیز و مدیر کل روابط عمومی و بین الملل گروه شرکت های پدیده پس از این همه ریخت و پاش تبلیغاتی و مشکلاتی که برای خود و توده ای از مردم بوجود آورده اند چرا به طور دقیق و شفاف برای یک بار هم که شده نمی توانند و یا شاید نمی خواهند قانون را مبنای حل این مسائل قرار دهند.

۴-برای روشن شدن اذهان یادآور می شود که شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز با ماهیت حقوقی سهامی عام نزد سازمان بورس ثبت شده و شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (سهامی خاص)  با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان که در سال ۸۸ تاسیس شده از جمله شرکت های سرمایه پذیر و تحت مالکیت ۹۹ درصدی آن به شمار می رود.  بر اساس بند ب ماده ۱۳دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و لزوم افشای فوری اطلاعات مهم ناشران اوراق بهادار موظف به افشای فوری اطلاعات مهم درخصوص تصمیمات و شرایط مؤثر بر ساختار سرمایه و تأمین منابع از جمله افزایش یا کاهش سرمایه ناشر یا شرکت های تحت کنترل است.  با توجه به اینکه شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (سهامی خاص) پیش از این اقدام به افزایش سرمایه کرده قدر مسلم می بایست فهرستی از سهامداران و میزان دارایی آنها را به شرکت مادر خود یعنی شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز با ماهیت حقوقی سهامی عام جهت تکمیل فرآیند سپرده گذاری و ثبت شرکت ها ارایه می داد. بنابراین اجرای قانون نیازی به ارسال نامه کتبی یا شفاهی از سوی سازمان و یا نهاد دولتی و غیر دولتی ندارد .

۵-پذیره نویسی اوراق موسوم به پدیده به پشتوانه خدمات یک نهاد مالی که وظیفه مشاور سرمایه گذاری را بر عهده دارد و بر اساس قوانین بازار سرمایه می تواند علاوه بر شرکت های بورسی در فرآیند تعهد پذیره نویسی، بازار گردانی و یا خدمات مشاور سرمایه گذاری به سایر شرکت های غیر بورسی نیز فعال باشد صورت گرفته است. چرا در جوابیه فوق نام و نشانی از این شرکت مشاور سرمایه گذاری وجود ندارد و صرفاً روابط عمومی مذکور همه تمرکز خود را بر تکذیب و شناسایی «بازرس ناشناس» گذاشته است؟ آیا بهتر نیست به جای فرار رو به جلو برای همان ۱۳۰هزار شخصی که از آنها به عنوان سهامدار یاد شده یک بار برای همیشه بطور شفاف فهرست سهامداران و درصد سهامداری هر یک آنها افشاء شود و یا دستکم به همان نهاد های نظارتی ارایه شود؟

۶-در بخشی از گزارش اقتصاد آنلاین با آوردن لفظ «شنیده می شود» درابتدای جمله نقل قول از منبع خبری، عنوان شده که « ورقه های فروخته شده به اصطلاح سهام از سوی ۷۰۰ هزار نفر وجود دارد. برگه هایی که بخشی از آنها قلابی و بی ارزش بوده و بطور گسترده چاپ و فروخته شده است» در جوابیه مذکور بی آنکه مستند و یا مدرک رسمی از تعداد دقیق به اصطلاح سهامداران پدیده شاندیز و میزان دارایی های آنها بر اساس آخرین مجمع سالیانه برگزار شده ارایه دهد بی آنکه مبنا و مرجع آماری خود را اعلام کند عنوان کرده « آمار سهامداران شرکت پدیده بر اساس اعلام مراجع ذیربط حدود ١٣٠ هزار نفر است و طرح موضوعات این چنینی تنها با هدف ضربه زدن به اعتماد مردم به این شرکت صورت می گیرد.»

۹- در این جوابیه عنوان شده که تعداد سهامداران بنابر «اعلام مراجع ذیربط حدود ١٣٠ هزار نفر است» در حالیکه هیچ تضمین و یا مستنداتی مبنی بر وجود این تعداد سهامدار برای پدیده شاندیز وجود ندارد زیرا بنا به گفته همین مراجع زیر ربط نیز پیش از این ۱۱۰ هزار و ۱۲۰هزار نفر به عنوان سهامداران اعلام شده اند در حالیکه فهرست سهامداران تا کنون حتی برای یک بار در هیچ مرجع ذی صلاحی افشاء نشده است. بنابراین احتمال افزایش و یا کاهش این تعداد همواره وجود دارد.

۸- در بخش پایانی این جوابیه عنوان شده که « فرصت از سوی بورس به شرکت پدیده برای حسابرسی نیز اساسا کذب می باشد» در حالی که در گزارش اقتصاد آنلاین چنین ادعایی نشده ونشان می دهد که جوابیه نویسان این شرکت تحت فشار همان مردمی که دغدغه خسارت بر اعتماد آنها را دارد بی آنکه گزارش را بخوانند سراسیمه برای نوشتن مطلبی که حداقل سر و صدای مطالبه گران و کسانی که همه هستی خود را به این شرکت باخته اند دست به کار شده اند.

۹- در ادامه این مطلب عنوان شده که « از الزامات ورود هر شرکتی به بورس وجود گزارشات حسابرسی می باشد که به دلیل عدم امکان ارایه این گزارشات در شرکت پدیده در حال حاضر، ازسوی مسئولان ذیربط بحث اتاق OTC طرح و هم اکنون در حال پیگیری است» که این موضوع تایید مطلب اقتصاد آنلاین مبنی بر عدم ارایه یک برگزارش حسابرسی تا کنون است. از سویی دیگر پیگیری اتاق OTC که به معنای بازار خارج از بورس می باشد نیز موید و دلیلی بر صحت گزارش اقتصاد آنلاین مبنی بر مهلتی است که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان تنها نهاد ناظر بر بازار اولیه داده شده تا ضمن ارایه مستندات مالی شفاف نسبت به افشای دارایی ۷۵ درصد از سهامداران این شرکت اقدام کنند.

۱۰- یکی از الزامات راه اندازی بازار خارج از بورس یا اتاق OTC امکان افشای اطلاعات مالکان سهام و ارایه فهرستی دقیق از میزان درصد مالکیت هر یک از سهامداران است که متاسفانه در جوابیه روابط عمومی گروه شرکت های پدیده به آن توجهی نشده و یا شاید نخواسته اند که توجهی شود.

۱۱- اقتصاد آنلاین با چشم های باز و در راستای رسالت اطلاع رسانی خود برای عموم مردم ایران تحرکات شرکت های این چنینی را برای کمک به افزایش آگاهی وجلوگیری افتادن مردم در دام سوداگران نو کیسه که هیچ مرزی برای خود نمی شناسند با جدیت ادامه می دهد .