۰ نفر

غالب شدن جو روانی مثبت بر بازار سرمایه

۱۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰:۱۸
کد خبر: 138699
غالب شدن جو روانی مثبت بر بازار سرمایه

در هفته گذشته شاپور محمدی به عنوان سکان دار جدید ساختمان ملاصدرا معرفی شد و طی مراسم معارفه‌اش برنامه‌های خود را برای بهبود وضعیت بازار سرمایه ایران بیان کرد.

خبر تغییر و تحولات مدیریت جدید سازمان بورس در هفته گذشته توانست به بازار سرمایه تهران رمق بیشتری دهد، به طوری که در روز معارفه شاپور محمدی شاخص کل بازده نقدی و قیمتی توانست نزدیک به ۸۰۰ واحد رشد کند و شاخص آزاد شناور هم در این روز رشد بیش از ۱۰۰۰ واحدی را تجربه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این جو نسبتا هیجانی در رشد نماگر بازار سرمایه در حالی به وقوع می پیوندد که حسن روحانی رئیس دولت یازدهم سه شنبه هفته گذشته در گفت وگویی که از طریق صدا و سیما پخش می شد گفت گروه ۱+۵ در عمل به تعهداتشان اهمال‌هایی داشته اند و سنگ اندازی‌هایی در روند اجرایی شدن برجام، وجود دارد.

در ماه های گذشته همین جملات کافی بود که بورس اوراق بهادار ایران محتاطانه به حرکت خود ادامه دهد، ولی در عمل روز بعد از این صحبت ها بورس تهران بیشترین افزایش را در شاخص کل تجربه کرد که این موضوع به خودی خود می تواند نشان دهنده بالا رفتن آستانه صبر سهامداران و پیام آور روزهای بهتری برای بازار سرمایه ایران باشد.

البته سیاست های پولی مانند کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی که از ماه‌های گذشته صورت گرفته و در حال اجرا است را می توان از دلایل رشد این روزهای بازار سرمایه به حساب آورد، چرا که هرچند این کاهش ها چندان افراد ریسک گریز را به سرمایه گذاری در بورس تهران راغب نمی‌کند، ولی باعث ایجاد جو مثبتی در بازار شده و همین جو مثبت شرایط به ظاهر بهتری را برای بورس تهران به همراه داشته است؛ هرچند که دیر یا زود بازار خود را برای شرایط اصلاحی آماده خواهد کرد.

علاوه بر این فروش نفت و میعانات گازی ایران بعد از برجام به مقدار قابل توجهی رشد کرده و آنگونه که بیژن نامدار زنگنه گفته پول‌های فروش نفت از خریداران به یورو دریافت می شود این موضوع می تواند مقدار خوشبینی‌ها را به آینده اقتصاد و بورس ایران بیشتر کند و افراد بیشتری را به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه سوق دهد.

کل شاخص‌های بازار سرمایه ایران در هفته گذشته نشان از رشد نسبتا زیادی دارند به طوری که نماگر کل که در ابتدای هفته گذشته در تراز ۷۶ هزارو ۲۲۵ قرار داشت در طول ۴ روز معاملاتی گذشته هزار و ۶۵۸ واحد رشد کرد و با عبور از کانال ۷۷ هزار واحدی به رقم ۷۷ هزار و ۸۸۲ واحدی رسید.

همچنین شاخص آزاد شناور در طول هفته معاملاتی گذشته با بیش از دو هزار واحد رشد رقم ۸۷ هزار و ۵۳۷ واحدی را تجربه کرد.

شاخص بازار اول نیز هزار و ۴۹۷ واحد افزایش یافت و به رقم ۵۵ هزار و ۲۶۶ واحدی رسید. همچنین شاخص بازار دوم توانست با هزار و ۶۴۹ واحدی در تراز ۱۶۵ هزار و ۸۲۰ واحدی بایستد.