۰ نفر

دیدار سفیر کشورمان با رئیس شورای ملی اسلوونی

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۵
کد خبر: 373084
دیدار سفیر کشورمان با رئیس شورای ملی اسلوونی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس شورای ملی اسلوونی، مواضع کشورمان در خصوص توافق هسته ای و آخرین تحولات منطقه، تشریح شد و عرصه های همکاری دو جانبه بویژه در حوزه روابط اقتصادی و تجاری، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، کاظم شافعی سفیر جمهوری اسلامی ایران با آلویز کوشتسا رئیس شورای ملی اسلوونی دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات مواضع و نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران پیرامون برجام و توافق هسته ای بویژه در خصوص تصمیمات اخیر کشورمان در تعلیق داوطلبانه برخی تعهدات بواسطه خروج یکجانبه آمریکا از برجام تبیین و آخرین وضعیت و تحولات منطقه، تشریح  شد.

رئیس شورای ملی اسلوونی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و خاطرنشان ساختن برخی محدودیت ها، اظهار کرد: این محدودیت ها نمی تواند از همکاری ها در عرصه بین المللی در زمینه هایی که مقررات و قوانین بین المللی مقدور می سازد، مانع شود.

 وی با اشاره به شرایط خطیر فعلی، افزود: ملت و کشور ایران از یک پیشینه و تاریخ و فرهنگی با قدمت طولانی برخوردار است.

کوشتسا ضمن اشاره به عواقب و پیامدهای جنگ بویژه در رابطه با ملت اسلوونی، اظهار کرد: بدین لحاظ تلاش می کنیم که به حفظ صلح، تقویت تعامل و همکاری و برابری ملت ها، مساعدت و کمک کنیم.

رئیس شورای ملی اسلوونی در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های همکاری دو کشور از جمله در حوزه‌های گردشگری و قطعه‌سازی خودرو، محدودیت‌های فعالیت شرکت‌ها و صنایع کوچک و متوسط اسلوونی را از جمله وابستگی به بازار منطقه‌ای، برشمرد و اضافه کرد: در زمینه اقتصادی و تجاری آماده همکاری و تعامل هستیم.

سفیر کشورمان در اسلوونی نیز با ارائه توضیحاتی مواضع و نقطه نظرات کشورمان را پیرامون توافق هسته‌ای، دلایل و علل تعلیق برخی تعهدات داوطلبانه کشورمان در این توافق در پی خویشتنداری یکساله در قبال عدم انجام تعهدات از سوی سایر طرف ها و اقدامات و تصمیمات یکجانبه و خودسرانه آمریکا و اعمال مجدد و تشدید سخت ترین تحریم ها از سوی آن کشور، تشریح کرد.

 شافعی ضمن تأکید بر امکان گسترش تبعات و  پیامدهای منفی هرگونه تشدید تنش در منطقه به سایر مناطق و کشورها، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران واقعا بدنبال حل مسائل و چالش ها از طریق گفتگو می باشد.

 سفیر کشورمان ضمن اشاره به منافع متقابل همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور خواستار تشویق و ترغیب شرکت ها و صنایع کوچک و متوسط اسلوونی جهت ورود به عرصه همکاری و محروم نساختن خود از منافع تجارت با ایران شد.

وی ضمن اشاره به تبادلات تجاری هفتاد میلیون یورویی دو کشور طی سال گذشته به رغم چالش ها و مشکلات ناشی از تشدید تحریم ها، اظهار کرد که تبادلات تجاری دو کشور ظرفیت افزایش تا چندبرابر طی دوره زمانی 5 ساله را دارا می باشد.لازم به ذکر است شورای ملی اسلوونی به عنوان نهادی مجزا از پارلمان این کشور، نمایندگی منافع اجتماعی، اقتصادی، حرفه ای، محلی را با برخوردار بودن از نمایندگانی از کارمندان، کارفرمایان، کشاورزان، تاجران و صنعتگران، و حرفه های مستقل و نمایندگانی از حوزه های غیرتجاری و حافظان منافع منطقه ای، عهده دار است. این نهاد در قالب قوه مقننه فعالیت می کند و کارکرد قانونگذاری دارد، هرچند به تنهایی قانون وضع ننموده و قوانین مصوب پارلمان را اصلاح می کند.