۰ نفر

تقاضا‌ی زیاد مردم برای دریافت وام قرض‌الحسنه

۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۳
کد خبر: 448004
تقاضا‌ی زیاد مردم برای دریافت وام قرض‌الحسنه

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت اعلام کرد: یکی از عوامل اصلی عدم برخورداری بانک‌ها از سرعت لازم در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، محدودیت منابع قرض الحسنه در نظام بانکی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "محمدحسین حسین زاده" افزود: میزان منابع قرض الحسنه با تقاضای وام قرض الحسنه تناسب کافی ندارد.

وی،ضمن تقسیم بندی بانک ها به دو دسته تجاری و قرض الحسنه، افزود: بانک های تجاری سپرده های بلندمدت دریافت کرده و باید سود این سپرده های را پرداخت کنند؛ از این رو، قادر نیستند که از این سپرده ها، برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه استفاده کنند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت تصریح کرد: در حال حاضر اختلافی وجود دارد که آیا منابع حساب های جاری را باید به عنوان منابع قرض الحسنه هم به حساب آورد یا خیر؟

وی، ادامه داد: بخش قابل توجهی از منابعی که امروزه در سرحد منابع قرض الحسنه بوده، تابع حساب های جاری است و به عنوان منابع پایدار قرض الحسنه به شمار نمی رود چرا که رفتار مشتریان قابل پیش بینی نیست و در هر زمانی ممکن است این منابع را از بانک خارج کنند.

حسین زاده اظهار داشت: از طرفی بانک های قرض الحسنه نیز به میزانی که منابع آن ها اجازه دهد، می توانند تسهیلات قرض الحسنه بپردازند اما وام های دیگری نظیر وام های تکلیفی که وام ازدواج نیز جزو آن ها است، قسمتی از منابع بانک را به خود اختصاص می دهد.

وی، تاکید کرد: موارد دیگری نیز از منابع بانکی می کاهد و به عنوان وظیفه و تکلیف به بانک القا می شود از جمله امهال قسط ها که در بازه زمانی کرونا بانک ها به مردم ارائه کردند.

حسین زاده اضافه کرد: این موضوع که برخی بانک ها منابعی را که باید به قرض الحسنه اختصاص دهند در امور دیگری مصرف می کنند، وجود دارد اما به میزانی نیست که در حال حاضر در مورد آن صحبت می شود.

وی تصدیق کرد: نظارت بانک مرکزی بر بانک ها در زمینه اعطای تسهیلات بسیار دقیق است و کاملا این موضوع پیگیری می شود اما باید توجه داشت که تقاضای مردم برای وام قرض الحسنه بسیار زیاد بوده و مدیریت آن هم دشوار است.