۰ نفر

بانک‌ها زیان ناشی از تفاوت نرخ ارز را تقبل نمی‌کنند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۲
کد خبر: 440118
بانک‌ها زیان ناشی از تفاوت نرخ ارز را تقبل نمی‌کنند

یک عضو انجمن صنایع پلیمری ایران اظهار داشت: در حال حاضرنرخ بهره تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان به ۲۸ درصد می‌رسد و این در حالی است که برخی مدیران، منت بر سر مردم می‌گذارند که بهره تسهیلات را به ۱۸ درصد رسانده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، محسن صفائی تصریح کرد: در برخی کشورها به صنایع، تسهیلاتی با بهره دو درصد تعلق می گیرد و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا نرخ بهره را به صفر درصد رسانده اند.

وی اذعان داشت: صنایع مجبور هستند که 28 درصد از سود خود را برای بانک کنار بگذارند و 30 درصد آن به تامین اجتماعی تعلق می گیرد، 9 درصد نیز برای ارزش افزود و 25 درصد برای مالیات عملکرد صرف می شود.

صفائی افزود: این بدین معنا است که یک تولیدی باید 200 درصد سودآوری داشته باشد که در حال حاضر چنین صنعتی وجود ندارد.

وی "تفاوت نرخ ارز" را یک مشکل عمده برای تولید کنندگان تلقی کرد و افزود: بانک ها تفاوت نرخ ارز را تقبل نمی کنند و باید صنعتگران زیان ناشی از آن را متحمل شوند؛ در صورتی که بخش خصوصی هیچ نقشی در افزایش نرخ ارز و بحران های اقتصادی نداشته است.

عضو انجمن صنایع پلیمری ایران تشریح کرد: در چنین شرایطی یا باید اعلام ورشکستگی کرد یا با بانک جنگید که در هر صورت این خسارت نباید بر دوش صنعتگر بیفتد و هر کسی که این بحران ها را ایجاد کرده است باید زیان آن را بپردازد.

صفایی از " رانت بازی در برخی بانک ها " گله کرد و گفت: بانک ها در سال جهش تولید برای حمایت از کارآفرینان، نه تنها باید مهلت دریافت قسط را عقب بیندازند، بلکه باید آن را فریز کنند؛ نه این که بعد از شش ماه بهره هم بگیرند.

عضو انجمن صنایع پلیمری ایران افزود: از طرف دیگر، نرخ تسهیلات باید بسیار کاهش پیدا کند و دیوان سالاری پیچیده ای که افراد عادی بدون رانت باید طی کنند، برداشته شود.