۰ نفر

رئیس کل بانک مرکزی:

سیستم بانکی بیش از 19.3هزار میلیارد تومان وام به یارانه‌بگیران پرداخت کرده است/ در شرایط کنونی انتشار اوراق بدهی روش مناسب‌تری برای تأمین کسری بودجه و تورم است

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۳
کد خبر: 435807
سیستم بانکی بیش از 19.3هزار میلیارد تومان وام به یارانه‌بگیران پرداخت کرده است/ در شرایط کنونی انتشار اوراق بدهی روش مناسب‌تری برای تأمین کسری بودجه و تورم است

رئیس بانک مرکزی در اینستاگرام خود نوشت: با توجه به اقبال مردم به حضور در بازار سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی و بانکهای و تکمیل سهام شناور شرکتهای بورسی از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه است.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در اینستاگرام خود به سه نکته راجع به  شرایط کنونی اشاره کرد و نوشت: در اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا سیستم بانکی تاکنون بیش از 19.3هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه به خانوارهای یارانه بگیر پرداخت کرده و در حال تدارکات منابع لازم جهت اجرای مرحله دوم طرح، و پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی به بنگاه ها و واحدهای آسیب‌دیده از کرونا می باشیم.

با توجه به اقبال مردم به حضور در بازار سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی و بانکهای و تکمیل سهام شناور شرکتهای بورسی از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه است. در راستای اجرای ضوابط قانونی کاهش بنگاه‌داری بانک‌ها، بخشنامه ای را در خصوص ضرورت واگذاری سهام شرکت های وابسته به بانک ها در بورس صادر کردم. نحوه اقدام و عملکرد بانک‌ها، شاخص مهم ارزیابی عملکرد مدیران بانک ها در همراهی با سیاست‌های اقتصادی دولت است.

photo_2020-05-01_15-24-13

در خصوص کسری بودجه دولت، ناشی از سقوط شدید قیمت نفت و فرآورده های نفتی، برای چندمین بار تاکید می کنم؛ در شرایط حاضر اقتصادی، انتشار اوراق بدهی روش مناسب تری برای تأمین کسری و نیز جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه و تورم است. بانک مرکزی آماده استفاده گسترده از عملیات بازار باز، برای کمک به دولت و رشد اقتصاد کشور است. دولت با انتشار اوراق بدهی، نه تنها می تواند نیازهای خود را پوشش دهد، بلکه به تعمیق بازار بدهی و اصلاح ترازنامه بانک ها نیز کمک کرده و ابزار کنترل بهتر تورم را در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد. سطح پایین بدهی های دولت نسبت به استانداردهای دنیا، و روند آتی نرخ سود حقیقی و رشد اقتصادی، افق مناسبی در پیش روی دولت برای استفاده از این ابزار قرار داده است.

photo_2020-05-01_13-10-52