۰ نفر

بانک‌ها برای مقابله با کرونا چه کرده‌اند؟

۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۳۰
کد خبر: 425594
بانک‌ها برای مقابله با کرونا چه کرده‌اند؟

بانک‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های انتقال ویروس کرونا به شمار می‌روند که برای مقابله با این تهدید، تلاش‌هایی برای کاهش مراجعه حضوری به بانک‌ها و افزایش تراکنش‌های غیر حضوری انجام شده است؛ اقدام دیگر دیگر شبکه بانکی برای مقابله با عواقب کرونا، همراهی با مشاغلی است که از کرونا آسیب دیده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تاکنون نزدیک ۲۰ کارمند بانکی به علت ابتلا به کرونا، جان باخته اند، شمار دیگری نیز بستری و تحت درمان قرار گرفته اند، این آمار بالا نشان دهنده جولان کرونا در شعب بانکی است.

بر این اساس، در هفته های اخیر، نظام بانکی تلاش کرده است با اتخاذ تصمیماتی، چرخه انتقال ویروس کرونا در شعب بانک ها را قطع کرده و به حداقل برساند.

همچنین با توجه به آسیب مشاغل گوناگون از شیوع کرونا، نظام بانکی و بانک مرکزی تلاش کرده است، با ارایه تسهیلاتی از صاحبان مشاغل آسیب دیده حمایت کند.

پرداخت وام کم‌بهره به ۴ میلیون شاغل آسیب‌دیده از کرونا

قرار است وام یک تا ۲ میلیونی چهار درصدی بدون ضامن برای چهار میلیون نفر شاغل آسیب‌دیده از کرونا همچون کارگران و اصناف پرداخت شود.

این وام بدون ضامن برای چهار میلیون نفر شاغل آسیب‌دیده پرداخت می شود.

تعویق ۳ ماهه پرداخت اقساط

با توجه به آسیب برخی مشاغل از شیوع کرونا، تصمیم گرفته شده است که پرداخت اقساط آنها تا سه ماه به تاخیر بیفتد.

بر این اساس، بخشنامه بانک مرکزی درباره مصادیق بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند،   پس از مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص مساعدت به صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کسب و کار خود با مشکلاتی مواجه شده اند، ابلاغ شده است.

طبق این بخشنامه ۱۰ رسته و گروه شغلی که بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند، مشخص شده اند.

 مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت) به عنوان یکی از گروه های شغلی آسیب دیده از کرونا به شمار می روند.

مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیرها مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز جزو این گروه ها هستند.

از دیگر گروه های شغلی آسیب دیده می توان به حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مراکز تولید و توزیع پوشاک و مراکز تولید و توزیع کیف و کفش اشاره کرد.

همچنین مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی نیز به عنوان رسته های شغلی محسوب شده اند که بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند.

بر اساس تصمیمات اخذ شده، این تعویق مشمول جریمه و کارمزد نمی شود.

گفته می شود که برخی بانک ها، اقدام به برداشت اقساط معوقه از حساب های ضامن ها کرده اند که به گفته رییس کل بانک مرکزی، اقدامی اشتباه بوده و بانک ها باید این مبلغ را بازگردانند.

 عدم توقف ارایه خدمات بانکی به صاحبان چک‌های برگشتی

به منظور همراهی با مشاغل آسیب دیده از کرونا، خدمات بانکی برای صاحبان چک های برگشتی در ماه های (اسفند، فروردین و اردیبهشت) متوقف نخواهد شد.

با توجه به اصلاح قانون چک، اگر کسی چک برگشتی داشته باشد، بانک ها نمی توانند به وی خدمات بدهند، که این موضوع با تصمیم دولت برای مدت سه ماه به تعویق می افتد.

کاهش مراجعه حضوری به بانک ها و افزایش تراکنش های غیر حضوری

با توجه به اینکه بانک ها به عنوان یکی از مهم ترین مکان های انتقال ویروس کرونا به شمار می روند، تلاش هایی برای کاهش مراجعه حضوری به بانک ها و افزایش تراکنش های غیر حضوری انجام شد.

در نتیجه اقدامات انجام شده، برآورد می شود که تراکنش‌های غیرحضوری بانک‌ها پس از شیوع کرونا حدود ۳۷ درصد رشد کرده است.

افزایش سقف برداشت از عابر بانک ها به ۵۰۰ هزار تومان

سقف برداشت از دستگاه‌های خودپرداز بانک ها در روزهای اخیر به پنج میلیون ریال افزایش یافت.

با توجه به تفاوت ساختارها و سامانه های هر بانک، شماری از بانک ها این روند را اجرایی کرده اند، اما برخی تاخیر داشته اند.

 تمدید خودکار تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی

کارت های بانک پس از منقضی شدن تاریخ درج شده در آنها، غیر فعال می شوند که برای رفع این مشکل، مشتریان باید به شعب مراجعه و درخواست کارت جدید کنند.

اما با توجه به شیوع کرونا، مسوولان بانکی تصمیم گرفتند، تاریخ انقضای همه کارت ها بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه از تاریخ انقضاء تمدید شود.

 سقف کارت به کارت ۱۰ میلیون تومان شد

برای کاهش مراجعه حضوری به شعب بانک ها، سقف کارت به کارت انتقال وجه به ۱۰ میلیون تومان در ابزارهای خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک افزایش یافته استو

پیش از این سقف عملیات کارت به کارت در ابزارهای خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک سه میلیون تومان بود که در گام اول به روزانه پنج میلیون تومان و سپس ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

البته سقف کارت به کارت در نرم افزارهای پرداخت سازان همچنان سه میلیون تومان است.

افزایش شمار ورود ناموفق رمز دوم به ۵ بار

پیش از این اگر مشتریان تا سه بار رمز دوم را اشتباه وارد می کردند، سیستم بانکی آن را به عنوان کارت سرقتی شناسایی و مسدود می کرد. بر این اساس، صاحب کارت باید به شعبه مراجعه و درخواست رفع انسداد می کرد.

پس از شیوع کرونا با هدف کاهش مراجعه حضوری، شمار ورود ناموفق این رمزها به ۵ بار در روز افزایش یافته است.

اختصاص باجه مخصوص دریافت و پرداخت اسکناس در بانک‌ها

در روزهای اخیر برخی بانک ها، اقدام به اختصاص باجه مخصوص به‌منظور دریافت و پرداخت وجوه نقد با رعایت نکات بهداشتی کرده اند.

این تصمیم با توجه به خطر اسکناس در انتشار ویروس کرونا و با هدف کاهش مراجعه به شعب اتخاذ شده است.

اجرای طرح ملی پرداخت با کد QR بدون نیاز به کارت بانکی

با توجه به شیوع کرونا قرار است طرح ملی پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت مبتنی بر کدهای QR برای مقابله با ویروس کرونا برای انجام عملیات پرداخت در فروشگاه‌ها بدون تماس با کارت بانکی و دستگاه کارتخوان بزودی عملیاتی شود.

بر اساس این طرح، مشتریان می توانند بدون استفاده از کارت بانکی با تلفن همراه و اسکن کردن یک بارکد، پرداخت‌های خود را انجام دهند که با توجه به عدم نیاز به استفاده از دستگاه کارتخوان و کارت بانکی نکات بهداشتی برای حفظ سلامت شهروندان رعایت می‌شود.