۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی؛

حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری تفکیک می‌شود/ اعمال نظارت موثر بر اصول بانکداری مدرن و تراکنش‌های پولی

۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹
کد خبر: 413076
حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری تفکیک می‌شود/ اعمال نظارت موثر بر اصول بانکداری مدرن و تراکنش‌های پولی

رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: باهدف تداوم حمایت و پشتیبانی نظام بانکی از فعالان اقتصادی و توسعه کسب و کار و فعالیت های شفاف در کشور یکی از اقدامات برزمین مانده و بسیار مهم بانک مرکزی، برای جلو گیری از پولشویی و سفته بازی، اعمال نظارت موثر و مبتنی بر اصول بانکداری مدرن، برحجم و دلیل و ذینفعان تراکنش‌های پولی در شبکه بانکی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: با هدف تداوم حمایت و پشتیبانی نظام بانکی از فعالان اقتصادی و توسعه کسب و کار و فعالیت‌های شفاف در کشور یکی از اقدامات بر زمین مانده و بسیار مهم بانک مرکزی برای جلوگیری از پولشویی و سفته‌بازی، اعمال نظارت مؤثر و مبتنی بر اصول بانکداری مدرن برحجم، دلیل و ذی‌نفعان تراکنش‌های پولی در شبکه بانکی است.

پس از اعمال موفق کنترل‌های لازم در تراکنش از طریق پوزهای بانکی، محدودیت‌های پشت‌نویسی چک‌های تضمینی، تعیین سقف برای تراکنش‌های غیرحضوری بین‌بانکی (ساتنا) و درون‌بانکی دیروز و در ادامه اقدامات اصلاحی برای مبارزه با پولشویی تصمیم بانک مرکزی مبنی بر ضرورت ارائه اسناد مثبته برای انتقال وجوه بیش از یک میلیارد تومان در درون (شبکه) بانکی و بین‌بانکی را به کلیه بانک‌ها ابلاغ کردند.

این اقدامات جهت ساماندهی نقل و انتقالات پولی به نظارت کامل در چرخه ریال ادامه خواهد یافت. در هیچ کشوری مقام ناظر بانکی اجازه نمی‌دهد که نقل و انتقال بانکی بدون مستندات و اطلاع بانک از مبدأ‌ و مقصد و دلیل انتقال وجوه از ذی‌نفعان انجام گیرد.

قدم بعدی بانک مرکزی جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری است. با تشدید نظارت در رده توفیق سیاست پولی هم بهبود خواهد یافت.