۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

کارت‌های متصل به سپرده‌های سودده باید جمع شود/ پرداخت سود و نگرفتن کارمزد منطقی نیست

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱
کد خبر: 379094
کارت‌های متصل به سپرده‌های سودده باید جمع شود/ پرداخت سود و نگرفتن کارمزد منطقی نیست

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد: کارت‌های بانکی باید تنها باید به سپرده‌های غیرسودده تعلق بگیرد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ کامران ندری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بانک‌ها برای تراکنش‌ها کارمزد اولیه‌ای را به بانک‌ مرکزی پرداخت می‌کنند و  غیر از پوزها از برخی تراکنش‌های دیگر کارمزد هم دریافت می‌کنند اما بخش عمده تراکنش‌ها از طریق پوزها انجام می‌شود که عملا رایگان است و بانک‌ها هزینه‌ای از مشتریان بابت این خدمات دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: حدود دو سال قبل هم بحث اخذ کارمزد از پوزها هم مطرح بود که البته کار سختی است زیرا سوال پیش می‌آید که وقتی کسی از یک فروشگاه ده هزار تومان خرید بکند باید چقدر کارمزد بپردازد و یا آن را باید فروشنده پرداخت کند یا خریدار؟

ندری با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید کارت‌های متصل به سپرده‌های سودده را جمع آوری کنند، گفت: این کار منطقی نیست که هم به سپرده‌گذار سود پرداخت شود و هم از او کارمزدی گرفته نشود.

وی ادامه داد: بانک‌ها برای این که سپرده‌ها را جذب کنند هر دو خدمت را ارائه‌ می‌دهند و در واقع دو نوع سود به سپرده‌گذار پرداخت می‌کنند؛ یکی سود روی سپرده‌ها و دیگری اینکه کارمزدی که باید برای خدمات کارتی پرداخت شود را از آن‌ها دریافت نمی‌کنند.

البته به گفته این کارشناس به نظر می‌رسد این دو بار پرداخت سودها برای بانک‌ها مسئله‌ای نباشد و ظاهرا به دلیل رقابت با بانک‌های دیگر و یا هر مسئله‌ای به انجام این کار تمایل داشتند.

ندری در خصوص راه‌حل این مشکل گفت: سپرده‌های سودده نباید متصل به کارت باشند و کارت باید فقط برای حساب‌هایی باشد که سودی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و از این طریق مشکل تا حدودی حل خواهد شد. فکر می‌کنم در سایر کشورهای توسعه یافته هم اینگونه است و کارت فقط به سپرده‌های غیر سود ده تعلق می‌گیرد.