۰ نفر

بانک کشاورزی در امسال ۵۲۰هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌کند

۵ شهریور ۱۳۹۸، ۲۱:۴۵
کد خبر: 376649
بانک کشاورزی در امسال ۵۲۰هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌کند

مدیرعامل بانک کشاورزی از برنامه این بانک برای پرداخت ۵۲۰هزارمیلیارد ریال تسهیلات در سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، روح‌الله خدارحمی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور به دلیل تحریم‌ها با سختی‌هایی مواجه شده است، گفت: اما تولیدات بخش کشاورزی با وجود همه دشمنی‌ها نقطه اتکایی در کشور بوده است و خوشبختانه مشکلی برای تامین مایحتاج مردم نداشتیم.

وی افزود: بانک‌ کشاورزی در گذشته به منابع دولتی متکی بود اما امروزه خودش در سراسر کشور شعبه دارد و منابع خود را تجهیز می‌کند.

خدارحمی در خصوص روند رشد سپرده‌های بانک‌ کشاورزی گفت: بانک کشاورزی طی دو سال اخیر رشد خیلی خوبی داشته است و از ۵۰۶هزار میلیارد سپرده مردمی به حدود ۹۰۰هزار میلیارد رسیده‌ایم. در ۴ماه اول سال، ۴۵درصد برنامه سالانه ما در بخش سپرده‌ها تحقق یافته است که این امر دست ما را برای پرداخت تسهیلات باز می‌گذارد.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه صرف تامین منابع کافی نیست و باید منابع نیز با نرخ معقول در اختیار مردم قرار گیرند، ادامه داد: سهم منابع ارزان قیمت در مقایسه با گران قیمت‌ها از ۴۰درصد در سال۹۶ به ۵۴درصد در پایان سه ماه نخست سال ۹۸ رسیده است.

 

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما برای امسال پرداخت ۵۲۰هزار میلیارد ریال است و تا این لحظه ۱۱۹هزار میلیارد آن را پرداخت کردیم که بین ۲۵تا ۳۰ درصد آن جدید است.

وی در خصوص پرداخت‌های بانک در زمینه‌های مختلف تاکید کرد: در ۵ماهه اول سال ۹۸ برای اشتغال پایدار روستایی ۴۴۸۵۵میلیارد ریال هزینه کردیم که بواسطه آن ۸۸هزار شغل ایجاد شد.

خدارحمی با اشاره به اینکه بانک کشاورزی برای توسعه مکانیزاسیون بدون محدودیت به کشاورزها تسهیلات می‌دهد، گفت: در ۶سال گذشته حدود ۶هزارمیلیارد تومان تسهیلات برای این کار پرداخت شده است و می‌توان گفت هیچ تقاضای بدون پاسخی در این حوزه نداشته‌ایم.

وی در خصوص واگذاری‌ شرکت‌های زیرمجموعه بانک کشاورزی خاطر نشان کرد: دو تا از شرکت‌های بزرگمان را برای واگذاری گذاشتیم که برای شرکت کشت و صنعت کارون مزایده‌ای هم برگزار شد اما کسی نبود که بتواند ۳۰درصد پیش پرداخت را بپردازد‌ و ترجیح دادیم صبر کنیم. اما عرضه اولیه سهام شرکت سیمرغ در بورس انجامش شد که موفقیت آمیز و هم‌اکنون نمادش در بورس باز است و امیدوارم عرضه بقیه سهام آن هم انجام شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه این اولین سالی است که در حوزه بیمه کشاورزی تمامی پرداخت‌ غرامت‌ها به روز است، افزود: امروز ما بدهی زیادی نداریم و با وجود اینکه بودجه ما محدود است اما حتی با وقوع سیل هم پرداخت‌ها و پوشش‌ها انجام شده است.

وی در خصوص امهال‌ بدهی‌ کشاورزان خسارت دیده گفت:  تا کنون ۳۷۰۰میلیارد تومان از مطالبات بانک از آن‌ها مورد مساعدت قرار گرفته است و ۱۶۵۰۰میلیارد ریال آن هم بخشیده شده است.

خدارحمی در پایان با بیان اینکه سود تسهیلات این بانک طیف‌های وسیعی دارد، ادامه داد:  نرخ سودهای ما از ۴درصد برای تسهیلات اعطایی به سیل زد‌ه‌ها شروع می‌شود تا سود ۶ و ۹ درصدی برای تامین برق فعالیت‌های کشاورزی بالا می‌رود و تسهیلات اعطایی به برخی فعالیت‌‌های دیگر ۱۵درصد است که در نهایت برای سرمایه در گردش‌ها به ۱۸ درصد می‌رسد و در مجموع میانگین سود‌ها از ۱۲تا۱۴درصد است.