۰ نفر

رییس سابق کانون صرافان در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

نوسان غیر معقول نرخ دلار زیان‌بار است/ بانک مرکزی مراقب طایفه‌‌های مخرب بازار باشد

۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۰
کد خبر: 367312
نوسان غیر معقول نرخ دلار زیان‌بار است/ بانک مرکزی مراقب طایفه‌‌های مخرب بازار باشد

رییس اسبق کانون صرافان ایرانیان با اشاره به کاهش نرخ دلار در روزهای گذشته تاکید کرد: نوسان دلار چه به سمت افزایش و چه کاهش، بیش از 2درصد در روز مخرب است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ اصغر سمیعی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره کاهش چشمگیر نرخ دلار در چند روز گذشته اظهار کرد: وقتی قیمت‌ها نوسان پیدا می کند به خودی خود امر مثبتی نیست، چه این نوسان روبه پایین باشد و چه به طرف بالا؛ در هر صورت نوسانات بیش از یک تا حداکثر دو درصد روزانه امری ویرانگر و مخرب است و رانت خوارانه و فساد انگیز برآورد می شود.

وی ادامه داد: اگر قیمت واقعی ارز امروز که 11500تومان است صحیح باشد، با توجه به اختلاف نرخ تورم ما با کشور های حوزه، قیمت دلار در سال گذشته باید کمتر از ده هزار تومان می‌بود؛ بنابراین باید مسئولین پاسخ دهند که چگونه اجازه داده شد نرخ دلار در سال 97 تا مرز 20  تومان هم افزایش یابد و اگر آن قیمت صحیح بود به چه علتی قیمت دلار تا این حد کاهش یافته است؟

به گفته این کارشناس بازار، اگر کاهش نرخ ارز به ضرب تزریق و تبلیغ انجام شده، چه مصلحتی ایجاب می کند که با حراج کردن منابع ارزی کشور در این زمان حساس که به دست آوردن ارز از هر زمانی مشکل تر شده، اینطور فنر ارز را فشرده نموده و دلار ارزان در اختیار جامعه قرار گیرد و از این گذشته اگر پایداری این قیمت ها کمتر از شش ماه است، چه توجیهی برای این کار وجود دارد جز اینکه چنین سیاست‌هایی تنها به نفع عده‌ای سودا گر و سودجو و احتمالاً رانت خوار خواهد بود.

سمیعی با بیان اینکه به جز مسئولان اقتصادی کشور، دو طایفه دیگر هم در بازار ارز نقش مهمی ایفا می‌کنند، افزود: اولین طایفه سودا گران و سود جویان هستند که همیشه در صدد گل آلود کردن آب برای صید ماهی های خود هستند، این طایفه در همه جوامع حضور دارند و سود جویی خصلت آنها است و به نظر من چندان هم قابل سرزنش نیستند.

وی برای جلوگیری از ورود این دسته افراد به بازار ارز پیشنهاد کرد: وظیفه ذاتی بانک‌های مرکزی و دولت‌ها است که اولا با تزریق به موقع ارز با ایجاد تلاطم توسط این دسته افراد مقابله کند و ثانیا با وضع مقررات و مالیات های خاص بتواند آنها را مهار کرده و اجازه تاخت و تاز ندهد.

این فعال بازار با تشریح دسته دوم گفت: طائفه دوم که بسیار خطرناک‌تر هستند، عمال دولت‌های متخاصم و مرتجع‌اند که با هماهنگی یکدیگر و نیز با تزریق بسیار زیاد در زمان های خاص، باعث فرو ریختن قیمت ارز در کشور ما می‌شوند و با جمع شدن فنر و ذخیره انرژی در زمان خاص دیگر، فنر را رها کرده و ضربه خود را به اقتصاد کشور و روحیه مردم ما وارد می کنند؛ توصیه می‌شود مسئولان کشور مراقب بوده و همسو با این طائفه قرار نگیرند و با آنها مقابله کنند.