۰ نفر

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی؛

تشکیل کارگروه ویژه مالیات سکه/ مستندات دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی اخذ شد

۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۵۱
کد خبر: 359910
تشکیل کارگروه ویژه مالیات سکه/ مستندات دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی اخذ شد

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با اشاره به مستندات قانونی دریافت مالیات از سکه گفت:‌ برای اجرای آن، کارگروهی ویژه تشکیل و تمامی اطلاعات دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی دریافت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نادر جنتی معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی ، با اشاره به تلاش برخی افراد به منظور ایجاد تشکیک در قانونی نبودن اخذ مالیات از دریافت‌کنندگان سکه، اظهار داشت: طبق بند ۲ ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، هر شخص حقیقی و طبق بند ۴ این ماده هر شخص حقوقی که درآمد تحصیل نماید مشمول مالیات است.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه صاحبان املاک، مشاغل، شرکت‌ها و سایر افراد حقوقی و حقیقی به استناد همین ماده و دیگر مواد مکلف به پرداخت مالیات درآمد هستند، عنوان کرد: مالیات اخذ نمی‌شود مگر به موجب قانون؛ همچنین درآمدی از مالیات معاف نخواهد بود به موجب قانون.

جنتی با اشاره به اینکه طبق ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم فعالیت‌هایی از پرداخت مالیات معاف هستند، بیان داشت:  طبق بند ۲ ماده ۱۴۵ سود سپرده بانکی از مالیات معاف است. همچنین طبق ماده ۱۴۱ همین قانون صادرات از مالیات معاف است. بنابراین طبق قانون افراد و فعالیت‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و یا بر اساس قوانین مالیات می‌پردازند.

به گفته معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی، هر خرید و فروشی که صورت می‌گیرد باید مالیات آن پرداخت شود، اکنون بسیاری از صاحبنظران، کارشناسان و افکار عمومی این مطالبه را از سازمان مالیاتی دارند که چرا از ارز، خودرو و مسکن مالیات دریافت نمی‌شود که پاسخ روشن است برخی از این موارد نیاز به وضع قانون جدید دارد و سازمان مالیاتی در تلاش است تا  لایحه مالیات بر عایدی سرمایه  تهیه و به دولت و مجلس ارائه شود.

جنتی با تأکید بر اینکه اطلاعات و مستندات مربوط به دریافت‌کنندگان سکه را از بانک مرکزی گرفته‌ایم، یادآور شد: مالیات این دسته از افراد مقطوع است و حتی میزان سکه‌های خریداری شده مشخص است.

*شیوه اخذ مالیات از دریافت کنندگان سکه که اظهارنامه ندهند

وی در مورد اینکه اگر دریافت‌کنندگان سکه اظهارنامه ندهند چگونه مالیات آنها اخذ خواهد شد، گفت: طبق ماده ۲۲۹ قانون مالیات‌ها برای این افراد دعوت‌نامه ارائه مدارک می‌فرستیم تا اسناد مربوط به خرید و فروش سکه را ارائه دهند به همین منظور کارگروه ویژه رسیدگی به مالیات دریافت‌کنندگان سکه این اطلاعات را اخذ و بر اساس مستندات خرید سکه که از بانک مرکزی دریافت شده نسبت به وصول مالیات اقدام می‌شود.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی ادامه داد: ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌ها، جریمه غیرقابل بخشش عدم تسلیم اظهارنامه و تأخیر در پرداخت مالیات را نیز مشخص کرده است که بر این اساس در هر ماه ۲.۵ درصد اصل مالیات قطعی، جریمه پیش‌بینی شده است.