۰ نفر

یک بام و دو هوای ما در برخورد با شبکه‌های اجتماعی

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۵
کد خبر: 351689
یک بام و دو هوای ما در برخورد با شبکه‌های اجتماعی

سید محمد حسین استاد برخورد این روزهای مسئولین با فضای مجازی را یک بام و دو هوایی دانست که نشان از نگاه غیر تخصصی به حوزه رسانه و فضای مجازی دارد که گسترش آن نه تنها کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد، بلکه موجب خدشه به اعتماد مردم خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین در گفت و گویی با موضوع نقش شبکه های اجتماعی در اطلاع رسانی اظهار داشت: هر روز شاهد تاثیر فضای مجازی در برخورد با موضوعات مختلف از قبیل دلار، بنزین، گرانی، معضلات اجتماعی و غیره هستیم اما هنوز از گوشه کنار می شنویم که برای کنترل این موضوعات باید استفاده کنندگان از فضای مجازی را کنترل و یا محدود کنیم.

وی افزود: هنوز زمان زیادی از فیلترینگ برخی از این شبکه ها نمی گذرد و آنچه در پس این محدودیت اتفاق افتاد خالی شدن فضا از رسانه هایی است که می توانستند افکار عمومی را به شکلی صحیح مدیریت کنند و اما در عمل این فضا را دو دستی تحویل به شایعه پراکنانی دادیم که به دنبال ایجاد تشنج و بحران هستند.

استاد با اشاره به رشد تکنولوژی و امکاناتی که در اختیار عامه مردم قرار گرفته، گفت: امروز اگر نگاهی به منابع خبری بی اندازیم در بسیاری موارد این منابع از خبرگزاری ها و رسانه های رسمی به اشخاص تغییر یافته اند. در این شرایط هر فرد به عنوان یک رسانه موثر می تواند به عنوان منبع خبر مطرح شود.

در این فضا ما از رسانه های تخصصی که می توانستند نقش محوری در آگاه سازی مردم داشته باشند خواستیم که شبکه های اجتماعی را که مردم در آن حضور داشتند ترک کنند و نتیجه آن این شد که بر خلاف آنچه برنامه ریزی شده بود، رسانه ها رفتند اما مردم نیامدند.

استاد ادامه داد:  باید بپذیریم کارکرد رسانه ها اکنون تغییر کرده، شبکه های اجتماعی خود به رسانه های فعالی تبدیل شده اند که استفاده کنندگان و خوانندگانش خود تبدیل به رسانه شده اند.

مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین با بیان این نکته که شبکه های اجتماعی مجازی با توجه به قابلیت ها و توانایی های منحصر به فرد خود از جمله اطلاع رسانی، آگاه سازی، تقویت گسترش ارتباطات میان افراد، قدرت بسیج مردم و ... مورد اقبال عمومی قرار گرفته اند و این موضوع باید مورد بررسی دقیق قرار گرفته و راهکارهایی برای فرهنگ استفاده صحیح از این فضا در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت ارتقاء سطح سواد رسانه ای در سطوح مختلف جامعه اظهار داشت: امروز سرعت و قدرت انتشار اخبار افزایش یافته، اما قدرت تشخیص مخاطبین به همان حد رشد نکرده است و ضرورت رشد سواد رسانه ای احساس می شود تا مخاطب بتواند اخبار و اطلاعات درست را تشخیص دهد.

استاد با اشاره به ضرورت تقویت زیر ساختهای لازم برای شبکه های اجتماعی داخلی و حضور متخصصین در این عرصه گفت: آنچه می تواند در این فضا راه گشا باشد این است که فضا را به نحوی مدیریت کنیم که مخاطبین ضمن حضور در این شبکه ها،خود به دنبال ارتقای سطح آن نیز باشند.

مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین در انتها با اشاره به نقش موثر تکنولوژی های جدید در تعاملات مختلف اجتماعی از مسئولین خواست تصمیمات خود را بر پایه نظر متخصصین و فعالین عرصه رسانه و تجربه های کسب شده از گذشته قرار دهند تا بتوانیم مخاطبین خود را به استفاده صحیح از این فضا سوق دهیم.