۰ نفر

اجاره صندوق امانات بانک چند تمام می‌شود؟

۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 342055
اجاره صندوق امانات بانک چند تمام می‌شود؟

صندوق‌های امانات بانکی که در آستانه تعطیلات نوروز مشتریان بیشتری پیدا می‌کنند، شرایط و اجاره‌بهای آنها از سوی بانک‌های مختلف، متفاوت است. اما به طور کلی اجاره بهای سالانه برای صندوق‌های کوچک از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، صندوق‌های متوسط از ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و صندوق‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و اجاره‌بهای سالانه یکی از صندوق‌های امانات خیلی بزرگ بیش از ۶۵ میلیون تومان و ودیعه‌ای بالغ بر ۵۲۶ میلیون تومان دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با نزدیک شدن به ایام نوروز برنامه‌ریزی برای سفرهای داخلی و خارجی افزایش یافته و بسیاری از افراد حداقل بخشی از این مدت را در سفر به سر می‌برند؛ حال آن‌که تعطیلات نوروز زمان بسیار خوبی برای سارقان است تا بتوانند از خالی بودن منازل مسکونی برای سرقت از آن استفاده کنند.

از همین رو، صندوق‌های امانات بانکی در آستانه تعطیلات نوروزی همواره طرفداران بیشتری پیدا می‌کند؛ هرچند که بانک‌ها در زمان‌های دیگر سال نیز صندوق‌های امانات خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، اما تقاضا در پایان سال افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند؛ به طوریکه بسیاری از بانک‌ها دو هفته پیش از عید دیگر صندوق خالی برای ارائه به مشتری ندارند.

صندوق‌های امانات بانک‌ها محل‌های بسیار خوبی برای نگهداری از اشیای قیمتی است که می‌تواند در داخل خانه در معرض خطر قرار گیرد و به همین دلیل، صندوق امانات بانکی محل بسیار خوبی برای این اشیا می‌شود تا مردم بتوانند تا هر زمانی که می‌خواهند، اشیای خود را در آن‌ها نگهداری کنند.

استفاده از صندوق‌های امانات بانکی نه تنها می‌تواند سبب محافظت از اشیای قیمتی افراد مقابل سرقت شود، بلکه از آتش‌سوزی و موارد این‌چنینی نیز در امان است و از سوی دیگر هیچکس به جز خود شخص از محتوای صندوق مطلع نمی‌شود؛ البته قوانینی در این زمینه وجود دارد که به فرد اجازه نمی‌دهد اشیای خطرناک، فاسد شدنی و ممنوعه را در این صندوق‌ها قرار دهد.

شرایط استفاده از صندوق امانات بانکی

استفاده از این صندوق‌ها نیز شرایطی دارد و افراد در صورتی که این شرایط را داشته باشند، می‌توانند از صندوق امانات بانکی استفاده کنند.

نخست اینکه افراد برای استفاده از صندوق امانت در هر بانک، باید یک حساب در آن بانک داشته باشند؛ به عبارت دیگر بانک‌ها صندوق امانات را فقط به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

همچنین متقاضیان صندوق امانات در بانک‌ها باید مبلغی را به عنوان اجاره بهای صندوق به بانک مورد نظر بسته به شرایط و تعرفه‌های آن بانک پرداخت کنند. مضاف بر آن مبلغی نیز به عنوان ودیعه از سوی بانک‌ها از مشتریان گرفته می‌شود که این مبلغ معمولاً تا هشت برابر مبلغ اجاره است و در صورتی که فرد هیچ‌گونه بدهی به بانک نداشته باشد، پس از اتمام مدت قرارداد اجاره صندوق به فرد بازگشت داده می‌شود.

در حال حاضر بانک‌های مختلف اقدام به ارائه صندوق امانات به مشتریان خود می‌کنند، اما عوامل متعددی در قیمت‌های ارائه شده برای اجاره بهای صندوق از سوی بانک‌ها دخیل است که این عوامل شامل میزان امنیت ساختمان محل صندوق، ابعاد صندوق، نوع ساختمان محل نگه‌داری (شعب یا ساختمان‌های اداری)، بانک مورد نظر و … می‌شود.

بدیهی است که مشتری نمی‌تواند هرگونه وسیله‌ای را که بانک یا صندوق آسیب برساند، در این صندوق‌ها نگهداری کند، اما اجاره‌کننده صندوق و وکیل قانونی وی می‌توانند در ساعات اداری تا هر تعداد دفعاتی که بخواهند از صندوق استفاده کنند اما صندوق قابلیت انتقال به غیر را نخواهد داشت.

اجاره‌بهای صندوق‌ها

معمولاً اجاره بهای استفاده از صندوق‌های امانات از سوی بانک‌ها بر اساس سانتی‌متر مکعب محاسبه می‌شود؛ بهطوریکه اجاره بهای سالانه برای صندوق‌های کوچک در بانک‌های مختلف از ۵۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان متفاوت است و ودیعه آن نیز بین ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان تغییر می‌کند.

از سوی دیگر، اجاره بهای صندوق‌های امانات متوسط بالاتر از صندوق‌های کوچک است و از ۱۵۰ هزار تومان شروع شده و عموماً تا ۲۵۰ هزار تومان است. اما اجاره بهای صندوق‌های بزرگ در بانک‌های مختلف، تفاوت زیادی با هم پیدا می‌کند و میزان امنیت این صندوق‌ها نیز اهمیت بسیاری در اجاره بهای آن دارد.

برای مثال یکی از صندوق‌های امانات خیلی بزرگ در ساختمان مرکزی یکی از بانک‌های دولتی کشور اجاره بهای سالانه بیش از ۶۵ میلیون تومان و ودیعه‌ای بالغ بر ۵۲۶ میلیون تومان دارد.

اما به طور میانگین صندوق‌های امانت بزرگ رقمی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به عنوان اجاره بهای سالانه دارند.

اما نکته مهمی که در اجاره صندوق‌های امانات در بانک‌های مختلف وجود دارد این است که علاوه بر اینکه میزان اجاره‌بها در بانک‌ها بسته به نوع مشتری و میزان حساب سپرده او متفاوت است، برخی بانک‌ها با توجه به محدودیت صندوق‌های امانات، این صندوق‌ها را فقط در اختیار مشتریان خاص خود قرار داده و شرایط ویژه‌ای برای دریافت این صندوق‌ها دارند.

بنابراین مشتریان بانک‌های مختلف می‌توانند برای دریافت صندوق‌های امانات، به بانک‌های خود مراجعه کرده و شرایط آن‌ها را جویا شوند یا با مراجعه به سایت‌های بانک‌ها، شرایط دریافت صندوق از بانک‌های متفاوت را بخوانند.