۰ نفر

ادغام باعث افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها می‌شود

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 339810
ادغام باعث افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها می‌شود

یک کارشناس بانکی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را مناسب دانست و گفت: ادغام در نظام بانکی موجب می‌شود، بانکی قوی‌تر با سرمایه بیشتر تشکیل شود و با کاهش شعب، شاهد کاهش هزینه‌ها و بالارفتن نسبت کفایت سرمایه و بهبود وضع مالی خواهیم بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، احمد مجتهد، استاد دانشگاه علامه طباطبایی به تشریح ابعاد ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح پرداخت و اظهار کرد: مثبت‌ترین ویژگی ادغام این است که باعث افزایش نظارت و کنترل بانک مرکزی بر این بانک‌ها می‌شود و با توجه به اینکه تحت یک قانون و مقررات قرار می‌گیرند و بانک سپه در نظام بانکی، بانک منظمی محسوب می‌شود، می‌توانند به خوبی سر و سامان بگیرند.

وی افزود: برخی از این بانک‌ها وارد فعالیت‌های بنگاه‌داری شدند و ضررهایی داشته‌اند که با توجه به ماهیت متفاوت‌شان و با استناد به صورت‌های مالی آنها می‌توان گفت برخی سودآور و برخی زیان‌ده هستند و تشخیص اینکه از نظر سوددهی در چه جایگاهی قرار دارند، فرایندی زمان‌بر است.

مجتهد ضمن ضروری خواندن کمک دولت به بانک سپه عنوان کرد: این بانک از بانک‌های قدیمی و با سابقه است که در سیستم بانکی، بانک منظمی شناخته می‌شود اما در سال گذشته توجه کافی به آن نشده و نسبت کفایت سرمایه‌اش پایین است که در این راستا این بانک نیازمند کمک دولت است تا از فرآیند اصلاح و ادغام بتواند به صورت مثبت خارج شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه ضمن اشاره به نقش بانک مرکزی در شرایط ادغام، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید سیستم‌های مالی بانک‌های ادغامی را نظارت و مشکلات احتمالی را بررسی کند و اجازه ندهد در این اقدام خللی ایجاد شود.

بانک مرکزی یازدهم اسفند ماه امسال اعلام کرد که بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام می‌شوند.

البته قرار است تا زمان انجام فرایند ادغام، چهار بانک و یک مؤسسه مذکور برجا بمانند و خدمات بانکی را به سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان ارائه کنند. همچنین کلیه کارکنان شاغل در بانک‌ها و مؤسسه اعتباری موضوع این فرآیند همانند گذشته مشغول به فعالیت بوده و تمامی حقوق و مزایای آنان مطابق قراردادهای منعقده قبلی برقرار است.