۰ نفر

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور مطرح کرد؛

احتمال رده‌بندی بانک‌ها از نظر امنیت مبادلات بانکی

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۱۷
کد خبر: 336557
احتمال رده‌بندی بانک‌ها از نظر امنیت مبادلات بانکی

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با بیان اینکه ما باید به سمت ارتقای امنیت در مبادلات پیش برویم، گفت: در آینده شاید مجبور شویم که بانک‌ها را از نظر توجه به امنیت مبادلات کاربران‌شان رده‌بندی کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  جواد جاویدنیا در نشست تخصصی پیگیری جرایم سایبری در حوزه بانکداری الکترونیک اظهار کرد: متأسفانه جرایم مالی در میان جرایم فضای مجازی گسترش داشته است و تراکنش‌های مالی شهروندان نیز روز به روز بیشتر از قبل به سمت بانکداری الکترونیکی حرکت می‌کند. نیازهای مردم به فضای مجازی نیز هر روز بیشتر می‌شود و در مجموع این عوامل سبب شده تا مجرمان و جرایم در فضای مجازی نیز بیشتر شود.

وی با بیان اینکه با گسترش استارت‌آپ‌ها فعالیت‌هایی که مردم را به سمت بانکداری الکترونیکی سوق می‌دهد نیز بیشتر می‌شود، اظهار کرد: در این میان تأمین امنیت مبادلات الکترونیکی یک مسئله مهم است. در همین راستا ضمن تشکر از دست اندرکاران راه‌اندازی سامانه کاشف و با وجود کارایی بالایی که این سامانه دارد، به نظر می‌رسد که باید به پیشگیری و مراحل قبل از جرم نیز توجه شود. این سامانه عمدتاً مربوط به پس از وقوع جرم است و البته خیلی از مردم از آن اطلاعی ندارند.

جاویدنیا با تاکید بر اینکه باید به فکر پیشگیری از جرایم در فضای مجازی باشیم، اظهار کرد: در این میان یکی از وظایف اصلی بر عهده بانک‌هاست و در آینده قطعاً هر بانکی که بتواند امنیت مبادلات الکترونیکی مشتریانش را بیشتر تأمین کند، موفقیت بیشتری خواهد داشت.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با بیان اینکه امروز با مطالبه جدی از سوی مردم مواجه هستیم که چرا با برخی خلأها که منجر به بروز جرایم مجازی می‌شود، برخورد نمی‌کنید، گفت: یکی از مصادیق این موارد کلاهبرداری است. متأسفانه گاهی به ساده‌ترین و خنده‌دارترین شیوه از شهروندان کلاهبرداری شده و همچنان نیز به روش‌هایی همچون کشاندن افراد به پای دستگاه عابربانک از طریق تلفن از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند. بنابراین چقدر خوب می‌شود که خود بانک‌ها همانطور که در زمینه چک‌ها وارد شده و امنیت را تأمین کردند، در این زمینه نیز پا پیش گذاشته و مشکلات را رفع کرده و امنیت را ارتقا دهند. ما به عنوان دادستانی از بانک‌ها می‌خواهیم که مطالبه مردم در تأمین امنیت مبادلات بانکی را جدی گرفته و آن را رفع کنند.

جاویدنیا با اشاره به فعالیت رمزهای پویا و موارد آن خاطرنشان کرد: ما باید به سمت ارتقای امنیت در مبادلات پیش برویم و در آینده شاید مجبور شویم که بانک‌ها را از نظر رده‌بندی امنیتی و توجه به امنیت مبادلات کاربران‌شان رده‌بندی کنیم.

معاون دادستان کل کشور در رابطه با فعالیت سایت دیوار نیز گفت: هر روز با آمار زیادی از کلاهبرداری‌ها و جرایم در این سایت مواجه هستیم اما آیا باید تمام اقدامات را همان شرکت خصوصی انجام دهد. خوشبختانه هر اقدام فنی که ما از مدیران این شرکت خواستیم انجام دادند که از جمله آن می‌توان به ممنوعیت ارائه خدمات به IPهای خارج از ایران، رجیستری و تأیید شماره تلفن آگهی دهندگان و … اشاره کرد، اما تا کجا باید تنها بخش خصوصی را مسئول جلوگیری از این جرایم کنیم. بنابراین تمام دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی مثلاً می‌توان از این الگو استفاده کرد که هنگام برداشت از حساب در مرحله دوم پیامک تاییدیه برای کسر از حساب به مشتریان صادر شود.

جاویدنیا با تاکید بر ضرورت توجه بانک‌ها به تراکنش‌های مشکوک و گزارش آن به مراجع قضائی خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند به جلوگیری از گسترش مواردی چون قمار آنلاین، پولشویی و … منجر شود و به زودی نیز ما جلسه‌ای در این زمینه برگزار کرده و از بانک مرکزی و مسئولان بانک‌ها می‌خواهیم که به این مسائل توجه کنند.

وی با بیان اینکه جدی گرفتن حفاظت اطلاعات در بانک‌ها امر بسیار مهمی است، افزود: ما بعضاً با مواردی مواجه هستیم که افراد به اطلاعات حساب بانکی مشتریان اشراف داشته و از آن باخبرند. این موارد نادر است، اما متأسفانه نشان می‌دهد که در بعضی از موارد نفوذهایی به بانک انجام شده و توانسته‌اند اقدامات مجرمانه‌ای انجام دهند. بانک‌ها باید این خلأها را رفع کرده و به امنیت اطلاعات مشتریان‌شان توجه کنند؛ چرا که اگر خدای نکرده حتی همین یک مورد انگشت شمار نیز افشا شود، ضربه‌های جدی به هویت و اعتبار بانک‌ها خواهد خورد.