۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

سود ماه‌شمار، ترمزی در مقابل خروج سپرده‌ها/ در صورت ثبات نرخ ارز نقدینگی کنترل می‌شود

۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۲۹
کد خبر: 332170
سود ماه‌شمار، ترمزی در مقابل خروج سپرده‌ها/ در صورت ثبات نرخ ارز نقدینگی کنترل می‌شود

یک کارشناس اقتصادی هر اقدامی که در جهت کاهش سود سپرده‌ها انجام شود را مفید دانست و خاطرنشان کرد: اگر نرخ ارز ثابت بماند سود ماه‌شمار می‌تواند نقدینگی را کنترل کند.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ وحید شقاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین ضمن مثبت خواندن سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر محاسبه ماه شمار سود سپرده‌ها گفت: بر اساس این الگو کمترین میزان موجودی حساب شما در طول ماه محاسبه شده و سود به آن تعلق می‌گیرد و این کار باعث می‌شود افراد در طول ماه کمتر به سپرده‌های خود دست بزنند.

این کارشناس افزود: در گذشته که محاسبه سودها به صورت روزشمار بود، میانگین موجودی حساب افراد در طول ماه ملاک پرداخت سود بود اما تغییر این روند مانند ترمزی در مقابل خروج سپرده‌ها به سوی بازارهای غیرمولد عمل می‌کند.

شقاقی تاکید کرد: از طرفی پرداخت سود روزشمار مغایر با بانکداری بدون ربا است و در هیچ کشوری به حساب‌های جاری سود تعلق نمی‌گیرد و این مشکلی است که به اقتصاد ما تحمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه هر چه سود پرداختی به مردم کمتر شود به نفع بانک مرکزی و اقتصاد کشور است، افزود: براساس قانون بانکداری بدون ربا بانک‌ها سپرده‌های مردم را جذب و ازمحل فعالیت‌های عمرانی و تعاونی و یا ارائه تسهیلات به آن‌ها سود یا زیان پرداخت می‌کند.

او اضافه کرد: اما به کدام فعالیت سرمایه گذارانه سود روزشمار تعلق می‌گیرد که بخواهیم به سپرده‌گذاران اینگونه سود پرداخت کنیم؟حتی بهتر است سودها سه ماه شمار محاسبه شوند.

وحید شقاقی با بیان اینکه راهبرد بانک مرکزی در این راستا بود که همزمان با کاهش نرخ ارز، سود سپرده‌ها را هم کاهش بدهد، تصریح کرد: اینگونه با کاهش نرخ سود افراد انگیزه‌ای برای خروج سرمایه‌هایشان از بانک و تزریق آن به بازارسکه و ارز ندارند و ثبات بازار حفظ می‌شود.

وی درپایان افزود: اگر ثبات فعلی نرخ ارز حفظ بشود با تغییر سیاست بانک مرکزی درمحاسبه سود سپرده‌ها تحول خاصی در اقتصاد رخ نخواهد داد.