۰ نفر

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین:

بانک‌ها باید از وضعیت کاسب کارانه و دلالی دور شوند/ بانک مرکزی بیشتر نظارت کند

۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 289275
بانک‌ها باید از وضعیت کاسب کارانه و دلالی دور شوند/ بانک مرکزی بیشتر نظارت کند

یک عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر نقش نظارتی بانک مرکزی که جزو مهم‌ترین وظایف آن است، اظهار کرد: بانک‌های کشور باید از وضعیت فعلی خود که نقش دلال و کاسبی پیدا کرده‌اند دور شوند و بانک مرکزی نیز باید نظارت خود را بر این وضعیت بیش از قبل کند.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ رضا پدیدار در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به وظایف بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی هم باید نقش ناظر و کنترل‌کننده در اقتصاد داشته باشد اما این بانک تا کنون از ابزار‌های خود کم‌تر استفاده کرده است.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: روسای قبلی بانک مرکزی نتوانسته‌اند جنبه نظارتی بانک مرکزی را انجام دهند.

پدیدار یکی از عارضه‌هایی که اقتصاد کشور را دچار التهاب کرد موسسات پولی، مالی و اعتباری دانست و گفت: این موسسات بدون نظارت و رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی و بر اساس رانت ایجاد شده است در حالی که نظارت و کنترل این موسسات جزو وظایف نظارتی مستقیم بانک مرکزی بود که البته کوتاهی کرد.

وی در خصوص انتظارات بخش خصوصی از رییس بانک مرکزی افزود: بخش خصوصی انتظار دارد بانک‌ها بر اساس یک نظام تعریف شده تشخیص صلاحیت اعتباری عمل کنند و به جای این که بانک‌ها نظام محافظه‌کاری در پیش گیرند مانند بانک‌های بین‌المللی دنیا، که با دولت کاری ندارند و به دنبال جذب سرمایه های بخش خصوصی‌اند، نظام اعتباری اسناد ریالی برای بخش خصوصی باز کنند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر این که بانک‌ها باید از وضعیت کاسب‌کارانه و دلالی دور شوند، تصریح کرد: تغییر وضعیت فعلی معجزه نیست و بانک مرکزی ایران نیز باید از سیستم‌های تعریف شده‌ای که در دنیا وجود دارد استفاده کند.