۰ نفر

افزایش سرمایه بانک‌ها در بودجه۹۷

۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۴۶
کد خبر: 249793
افزایش سرمایه بانک‌ها در بودجه۹۷

شریعتمداری با بیان اینکه اگر در دولت نتوانیم ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای بخش صنعت و معدن جذب کنیم نمی توانیم موفق شویم گفت: کیک اقتصاد کشور باید بزرگتر شود، : برای رسیدن به رشد ۸درصدی هدف گذاری شده، ۷۷۰هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شاتا، محمد شریعتمداری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان همدان در تویسرکان این شهرستان را بهشت غرب و پایتخت طلای سبز معرفی کرد و افزود: تلاش‌ها و زحمات زیادی برای توسعه در این استان کشیده شده است اما قدم‌ها را باید سریعتر برداریم و پیگیری‌های بیشتری تا رسیدن به نتیجه نهایی به خرج دهیم تا رضایتمندی را در چهره شهروندان ببینیم.
وی با بیان اینکه علاقمندیم وقتی در جمعی حاضر می شویم کمتر از مشکلات گلایه کنند و بیشتر رضایتمندی خود را از پیشرفت‌ها اعلام کنند، تصریح کرد: جلب مشارکت مردم و حضور آنها در صحنه اجتماع، اقتصاد و سیاست مرهون تلاش‌های نمایندگانشان در مجلس و دولت است
شریعتمداری اقتصاد مقاومتی را مقاوم کردن اقتصاد در مقابل تکانه‌های مختلفی که آن را تهدید می‌کند، تعریف کرد و گفت: آنچه که امروز به عنوان اولین و مهترین رکن در اقتصاد مقاومتی نیاز داریم موضوع اشتغال و رفع معضل بیکاری است و باید به سمت تولید و سرمایه گذاری برای تحقق این هدف حرکت کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه اهداف باید به صورت معین، مشخص، کمیت پذیر و قابل سنجش حول محور تولید و اشتغال چیده شود، یادآور شد: تولید فقط کالا نیست، گردشگری نیز تولید است. اگر در دولت نتوانیم 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای بخش صنعت و معدن جذب کنیم نمی توانیم موفق شویم.
شریعتمداری با بیان اینکه کیک اقتصاد کشور باید بزرگتر شود، گفت: برای رسیدن به رشد 8 درصدی هدف گذاری شده، 770 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرارداد ژئوفیزیک هوایی در استان همدان، ادامه داد: این قرارداد در سه فاز سه ساله از اردیبهشت شروع می‌شود و برای تحقق آن از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت سال 97 را سال امید در اقتصاد ایران دانست و گفت: 97 سال خوبی برای فعالیت‌های تولیدی و صنعتی در کشور خواهد بود.
شریعتمداری با تأکید بر لزوم نوساز و بهسازی واحدهای تولیدی در جهت افزایش کیفیت ، یادآور شد: امسال 10 هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای نوسازی و بهسازی در نظر گرفته شده است که این موضوع در دستور کار این استان برای واحدهای تولیدی نیز قرار بگیرد.
وی با اعلام اینکه برای تولید کالای رقابتی نیازمند منابع بانکی مالی هستیم، تصریح کرد: به صورت سنتی به منابع مالی بانک‌ها وصل هستیم که هم حجم کافی ندارند و هم نرخ تسهیلات مناسب نیست.
شریعتمداری با اشاره به اینکه موضوع افزایش سرمایه بانکها در بودجه 97 دیده شده است، گفت: برای این کار روش ابداعی مشارکت خصوصی عمومی را در بودجه 97 پیش بینی کردیم، بخشی از منابع از طریق دولت و با استفاده از منابع و بودجه عمومی تامین می‌شود، معادل آن را صندوق توسعه ملی در اختیار می‌گذارد و معادل هر دو را نظام بانکی پیش بینی می‌کند و مابقی به میزان 20 درصد توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود و اگر این اتفاق بیفتند حدود 80 هزار میلیارد تومان منابع جدید به فعالیت‌های توسعه‌ای کشور با مشارکت بخش خصوصی عمومی اضافه می‌شود که این اتفاق بسیار مهمی در اقتصاد ایران خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن وتجارت با اعلام اینکه 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای روستاها و بخش‌های زیر 12 هزار نفر در نظر گرفته شده است، گفت: این تسهیلات با نرخ سود 4 درصد برای مناطق محروم، 4 درصد برای فعالیت‌های دانش بنیان و 6 درصد برای سایر فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است که استان شما نیز می‌تواند در این زمینه کار کند.
شریعتمداری با بیان اینکه در زمینه طرح آمایش سرزمین قدم‌های خوبی برداشته شده است،گفت: سندی باید تدوین شود که در ابتدای سال 97 مشخص شود این طرح در هر منطقه تا چه اندازه پیشرفت داشته است و متناسب با اولویت‌های این سند کار را پیش ببریم.
وی با اشاره به اینکه نقشه راه معدن و صنایع معدنی تدوین و ابلاغ شده است، گفت: 273 معدن فعال در استان همدان وجود دارد که سهم تویسرکان 13 معدن است و با افزایش اکتشافات معادن بیشتری نیز اضافه خواهد شد.
شریعتمداری میزان رشد متقاضیان تأسیس واحدهای صنعتی استان همدان در 100 روز دولت دوازدهم را 33 درصد دانست و افزود: این رشد تقاضا نشانگر این است که مدیریت استان یک امید حداقلی را به وجود آورده است و تقاضا برای سرمایه گذاری در استان بیشتر شده است که نشانه امید به آینده واقبال به سرمایه گذاری است.