۰ نفر

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

پرداخت ۴۵میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در زمینه‌های مختلف/ طرح مدیریت صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی/ پرداخت ۲۴هزار فقره تسهیلات ازدواج از ابتدای سال

۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۲۱
کد خبر: 229638
پرداخت ۴۵میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در زمینه‌های مختلف/ طرح مدیریت صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی/ پرداخت ۲۴هزار فقره تسهیلات ازدواج از ابتدای سال

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران از اعطای تسهیلات این بانک در قالب طرح‌های مختلف و به‌صورت قرض الحسنه خبر داد.

مرتضی اکبری  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، درباره میزان تسهیلات پرداخت شده در طرح ضربتی ازدواج اظهارکرد: از ابتدای سال تاکنون 24هزار فقره تسهیلات ازدواج بالغ بر 2500میلیارد ریال از طریق بانک قرض الحسنه مهر ایران پرداخت شده که از این میزان، 15هزار و سیصد فقره جزء طرح ضربتی بانک مرکزی بوده است.

وی درباره سرعت این بانک در اعطای تسهیلات طرح ضربتی وام ازدواج نیز گفت: بانک قرض الحسنه مهر ایران از اولین بانک‌هایی بود که سهم خود را در اعطای این تسهیلات در 15مهر تمام کرد البته اعطای تسهیلات در این بانک ادامه دارد و علاوه بر طرح ضربتی تسهیلات ازدواج، طرح‌های دیگری نیز در این بانک دنبال می‌شود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران  درباره میزان تسهیلات پرداختی در سایر حوزه‌ها از ابتدای سال تصریح کرد: امسال رشد بسیار خوبی در منابع  قرض الحسنه داشته‌ایم، به طوری که طی 7ماهه گذشته رشد  42درصدی منابع قرض الحسنه بالغ بر 25هزار میلیارد ریال اتفاق افتاده است این در حالی است که کل منابع تامین شده در سال قبل 37درصد (14هزار میلیارد ریال) رشد داشت.

اکبری  با بیان این‌که رشد منابع و مصارف ما در شرایط کنونی یکسان است، گفت: تعداد تسهیلات پرداختی در 7ماهه اخیر حدود 450فقره  بوده است که ارزشی بالغ بر 45میلیارد هزار ریال داشته است از این میزان 25هزار میلیارد از محل رشد منابع در سال اخیر و 20هزار میلیارد نیز از محل وصول اقساط وام‌های قبلی است.

وی درباره طرح‌های در حال اجرا در این بانک خاطر نشان کرد: طرح و برنامه‌های جدیدی در دستور کار بانک قرض الحسنه مهر ایران قرار دارد و در طول 7 الی 8ماه گذشته چند طرح از جمله طرح پیوند نیز اجرایی شده است و به زودی نیز پرداخت آن آغاز می‌شود. علاوه بر آن طرح انگیزش مهر نیز در دست اجرا است که در آن مبالغ 2 تا 3میلیون تومان در ابتدا بدون وجود امتیاز سپرده پرداخت می‌شود، در این طرح در مورد دریافت اقساط نیز بیشتر بنا به تمایل گیرنده وام سعی می‌شود امتیاز وام بعدی با آوردن سپرده جاری و یا ثابت علاوه بر اقساط در طول تسویه وام فعلی ایجاد شود تا وام گیرنده با اتمام اقساط، توان دریافت مجدد تسهیلات را داشته باشد.

وی درباره طرح تداوم مهر نیز افزود: این طرح نیز تقریبا شرایط طرح انگیزش مهر را دارد اما ضرایب آن قدری متفاوت است و برای کسانی که حساب جاری یا حساب پس انداز خود را نزد ما می‌آورند امتیاز بیشتری قائل شده و در اولویت بندی اعطای تسهیلات قدری متفاوت است.

اکبری با اعلام عملیاتی شدن یک طرح دیگر در نیمه دوم سال اضافه کرد: این طرح مربوط به حساب‌های قرض الحسنه صندوق‌های خانوادگی است که در حال حاضر در خانواده‌ها رایج است، به این صورت که خانواده‌ها این حساب‌ها را به بانک منتقل می‌کنند و بانک نیز سهمی به این میزان اضافه می‌کند تا صندوق‌ها  در عین اینکه بزرگتر و پربارتر می‌شوند دغدغه تنظیم قرار داد و وصول اقساط را نخواهند داشت.

مدیرعامل بانک مهر ایران در تشریح مزیت‌های این طرح گفت: در این طرح مدیریت قراردادها و وصول اقساط به عهده بانک خواهد بود و تنها کارمزد مختصری برای پوشش هزینه‌های بانک تعیین می‌شود.

به گفته او این طرح در حال مطالعه بوده و به احتمال زیاد در سالگرد تاسیس بانک مهر ایران  یعنی در 22آذر اجرایی می‌شود.

اکبری در ادامه گفت: بانک قرض الحسنه در اصل بانکی برای مدیریت وجوه  قرض الحسنه است، یعنی وام و تسهیلات اعطایی همه از محل منابع مردم صورت می‌گیرد. بر این اساس همواره به دو صورت عمل می‌کنیم؛ یکی این که مردم می‌توانند با انتقال حساب جاری خود نزد این بانک در عین اینکه از مزایای حساب جاری استفاده می‌کنند و کل پرداخت‌های روزمره خود را از این محل انجام می‌دهند، همزمان بانک برای آن‌ها بر اساس میانگین گردش حسابشان امتیاز اخذ تسهیلات قرض الحسنه ایجاد می‌کند که دارنده حساب جاری می‌تواند بعد از مدتی از این امتیاز خود شخصا استفاده کند یا فرد دیگری را جهت بهره‌برداری معرفی کند مدل دوم نیز  مبلغی توسط متقاضی سپرده می‌شود و با کسب امتیاز در مدت زمان برنامه‌ریزی شده شرایط دریافت تسهیلات ایجاد شود، در هر دو مدل متقاضیان می‌توانند از طریق مشاهده میزان امتیاز خود در سایت بانک درخواست داده و تسهیلات خود را که نهایتا نرخی تا 4درصد دارد ، دریافت کنند.