۰ نفر

هشدار درباره بازی باخت- باختِ بانک‌ها و واحدهای صنعتی

۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۲۶
کد خبر: 174979
هشدار درباره بازی باخت- باختِ بانک‌ها و واحدهای صنعتی

رئیس انجمن فولاد ایران در نخستین گردهمایی دبیران تشکل های ملی وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سیستم بانکی و واحدهای صنعتی وارد یک بازی باخت-باخت شده اند که در صورت ادامه این روند، هم بانک ها و هم صنایع زمین می خورند.

 «محمود اسلامیان» امروز (یکشنبه) در نخستین گردهمایی دبیران تشکل های ملی وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در سالن همایش های اتاق ایران برگزار شد، افزود: در صورتی که راهکاری برای رابطه بانک ها و صنایع اندیشیده نشود، به نقطه‌ای می رسیم که دیگر هیچ کس نتواند مشکلات آن را حل کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،وی ادامه داد: مشکلات را باید اولویت بندی و روی آنها تمرکز کنیم تا بتوانیم برای حل آنان راهکارهایی تحقیقی بیابیم؛ در این زمینه می توانیم از مشاوران بین المللی نیز استفاده کرد.

رئیس انجمن فولاد ایران اضافه کرد: اگر موضوع بانک‌ها یا خصوصی‌سازی اهمیت دارد باید یک مطالعه دقیق درباره آن شود و درخواست‌ها در این بخش را براساس مستندات علمی به مسوولان ارجاع داد.

** ارتقای جایگاه تشکل ها با افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران نیز در این نشست گفت: تشـکل های اتاق بازرگانی به دلیل حضور موثر فعالان اقتصادی در آنها، از یک سو بازوی کارشناسی و مشورتی اند و از سوی دیگر به عنوان رابط اتاق با اعضای خود ایفای نقش می کنند و می توان تشکلها را صدای واقعی و یکپارچه فعالان اقتصادی دانست.

کاوه زرگران گفت: در سالهای اخیر شاهد تحولات مهمی مانند از بین رفتن تحریم‌های بین‌المللی و در دستور کار قرار گرفتن رویکردهای جدیدی همچون سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم؛ در این شرایط افزایش سهم بخش‌خصوصی در اقتصاد ایران باعث رشد جایگاه تشکل ها می شود که از سیاست های مهم و موثر بر افزایش این سهم، اجرای درست قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار است.

** تمرکز بر زمینه های خاص همکاری با کشورهای دیگر

نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست آموزش را مهمترین اقدام برای توانمندسازی ذکر کرد و گفت: مدیران بخش خصوصی افزون بر تجربه به آموزش نیز نیاز دارند که در این زمینه مقرر شده است اتاق ایران یک دوره تخصصی مدیریت ارشد کسب و کار (ام.بی.ای-MBA)، ویژه مدیران غیردولتی در یکی از دانشگاه های معتبر برگزار کند.

پدرام سلطانی ادامه داد: به وزیر امور خارجه پیشنهاد شده است اولویت کسب و کار برای هر کشور مشخص شود و فعالان اقتصادی و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران (سفارتخانه ها) با تمرکز بر آن رشته های خاص، همکاری های اقتصادی را در کشورهای دیگر دنبال کنند؛ به عنوان نمونه، با ایتالیا بر همکاری در زمینه چرم و با روسیه بر صادرات میوه متمرکز شویم.

به گفته وی، وزیر امور خارجه از این پیشنهاد استقبال کرده است و با اجرای این برنامه سالیانه به طور ویژه روی 250 تا 300 زمینه خاص تمرکز می کنیم.

** موازی کاری تشکل ها و صدور مجوز در وزارتخانه های کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مشاور رئیس اتاق ایران نیز در این نشست به موازی کاری تشکل ها به عنوان یکی از مشکلات این بخش اشاره کرد و گفت: گاهی برای یک موضوع و یک بخش از صنعت، سه یا چهار تشکل با نام های مختلف فعالیت می کنند.

احمد پورفلاح ادامه داد: این مساله به جای ایجاد هم افزایی، موازی کاری و تضعیف یکدیگر را به همراه دارد.

وی ثبت تشکل های اقتصادی توسط دستگاه های دیگر را نیز نادرست خواند و گفت: برخی تشکل ها به دلیل نداشتن شرایط لازم موفق به اخذ مجوز از اتاق بازرگانی نمی شوند؛ آنها به دستگاه های دیگری مانند وزارت کشور و وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی مراجعه و مجوز فعالیت اخذ می کنند.

 بنگاه های اقتصادی از بابت تامین نشدن نقدینگی خود در بانک ها به دلیل تنگنای اعتباری و مالی ناراحتند.

در این زمینه رییس پژوهشکده پولی و بانکی امروز در ششمین همایش «سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید» گفت: بخش صنعت و تولید به نقدینگی نیاز دارد و به طور طبیعی آن را با نرخ های پایین می خواهند.