۰ نفر

در گفت‌وگو با یک کارشناس بانکداری الکترونیک بررسی شد:

عدم پرداخت کارمزد؛ پاشنه آشیل توسعه بانکی

۵ دی ۱۳۹۵، ۵:۴۹
کد خبر: 166472
عدم پرداخت کارمزد؛ پاشنه آشیل توسعه بانکی

یک کارشناس بانکداری الکترونیک گفت: عدم پرداخت کارمزد تراکنش‌‌ها، نظام بانکی را به شکست می‌کشاند؛ زیرا بانک‌ها به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر نیاز دارند و منابع آن را باید از طریق ارائه خدمات و دریافت کارمزد تامین کنند.

فرامرز خالقی، کارشناس بانکداری الکترونیک و مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد متعلق به بانک ملی ایران  گفت: ارائه خدمات باکیفیت بانکی نیازمند سرمایه‌گذاری و هزینه است و توسعه فعالیت‌های نوین بانکی نیازمند سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است تا در بلندمدت شاهد توسعه و بازگشت سرمایه‌گذاری باشیم. اگر بانک‌ها از نقطه شکست یا گلوگاه حساس سرمایه‌گذاری‌های بیشتر به سلامت عبور کنند شاهد توسعه خدمات بانکداری الکترونیک، ارائه رفاه و کسب رضایت بیشتر خواهیم بود. چون هزینه‌ها وحشتناک بالا می‌رود و توقعات روزافزون مشتریان وجود دارد، نظام بانکی اگر توان پاسخ نداشته باشد با شکست مواجه می‌شود؛ زیرا باید در نظر داشت نگرانی‌ها حاکی از آن است که سرویس‌دهندگان رایگان همچنان به دنبال استفاده رایگان از خدمات بانکی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، وی افزود: نمی‌توان گفت هزینه‌ها را به مرور زمان انجام می‌دهم اما توقعات‌مان از بانک‌ها به‌وفور است. در فرآیند گذشته نظام بانکی ما می‌بینیم بانک‌هایی مثل بانک ملت که به‌موقع سرمایه‌گذاری کرده‌اند، درواقع به‌موقع ریسک سرمایه‌گذاری را پذیرفته‌اند و هم‌اکنون سهم بالایی از شبکه پرداخت را به خود اختصاص داده  و جلوتر از بقیه بانک‌هاست. وی تصریح کرد: آی‌تی هزینه نیست، زیرا الکترونیکی شدن بانک‌ها الزام است. امروزه در هیات‌مدیره بانک‌‌ها شاهد حضور آی‌تی‌من‌ها هستیم. از گذشته برای معرفی و جاانداختن خدمات الکترونیکی شبکه بانکی، خدمات بانک‌ها به‌صورت رایگان در اختیار مشتریان گذاشته می‌شد، اما هم‌‌اکنون دیگر امکان ارائه خدمات رایگان وجود ندارد و ضرورت دارد مانند کشورهای مختلف جهان برای استفاده از خدمات باکیفیت، امن و آسان بانکی کارمزد پرداخت کرد. ما با اجبار الزامی نمی‌توانیم کارمزد بگیریم، باید اقناع کنیم و با جا انداختن فرهنگ و آگاهی‌بخشی نسبت به توسعه خدمات بانکی الکترونیکی اقدام کنیم.

 در خواست از شورای پول و اعتبار

وی افزود: از شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تقاضا داریم تا هرچه سریع‌تر راجع به ‌موضوع کارمزدها تصمیم‌گیری کنند و این مشکل را که ممکن است آینده بانکداری الکترونیک را با مخاطره مواجه کند، برای همیشه حل کنند. این موضوع با آگاهی‌سازی، تشریح شرایط و هزینه‌ها برای مردم و مشتریان امکان‌پذیر است.

وی افزود: چون از ابتدا پیش‌بینی افزایش استفاده از خدمات بانکی نمی‌شد و قرار نبود سطح خدمات‌دهی به این شکل افزایش یابد، در حال حاضر مهم‌ترین چالش صنعت پرداخت در ایران، بحث عدم پرداخت کارمزد از سوی سرویس‌گیرندگان است. آگاهی دادن به مشتریان باعث می‌شود تا مخاطرات و مقاومت مشتریان کاهش یابد و مشتریان فکر نکنند قرار است به آنها اجحاف شود. در حالی که با تشریح موضوع می‌توان مشتریان بانک‌ها را به درجه‌یی از درک موضوع رساند تا متناسب با دریافت خدمات هزینه و کارمزد پرداخت کنند. وی در ارتباط با موضوع مقاومت مشتریان و مردم در برابر شرایط جدید گفت: مدیران ما باید ریسک‌پذیر باشند؛ زیرا مثلا اگر قرار بود به واسطه مقاومت مردم اتوبان‌ها گسترش پیدا نمی‌کرد، آیا هم‌اکنون شاهد اتوبان‌های نواب و کردستان در تهران بودیم. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به زیان‌ده بودن شعب، مقاومت‌های بسیاری برای جلوگیری از بستن شعب وجود دارد و در این رابطه چگونه می‌توان ارائه خدمات بانکی را توسعه داد، گفت: آینده بانک‌ها با گسترش موبایل بانک‌هاست و شعب زیان‌ده باید کاهش یابد. وی افزود: هم‌اکنون در اروپا توسعه شعب دیگر مورد توجه نیست و همه به دنبال استفاده از خدمات نوین بانکی و الکترونیکی هستند. در افتتاحیه برق منطقه غرب تهران که سیستم آن را در IBM طراحی کردیم همه فکر می‌کردند به مرور شمال شهر استفاده را شروع کند، اما متوجه شدیم از جنوب‌شهر استقبال بیشتری صورت گرفته است. بنابراین مسوولان باید ذهنیت خود را نسبت به تصورات مردم در استفاده از خدمات تغییر دهند؛ زیرا نظام آینده بانکداری جهان به سمت کارمزدمحوری است. حرکت برخلاف آن ما را با چالش مواجه می‌کند.

 درخواست از بانک مرکزی

مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد گفت: درخواست شرکت‌های پرداخت از بانک مرکزی، تشکیل کارگروه‌هایی متشکل از تمام فعالان این عرصه برای بررسی فناوری‌های نوین، پرداخت و تعیین چارچوب برای آن با اجماع جمعی است.

 فرامرز خالقی با اشاره به فاصله زیاد بین فناوری‌های نوین در حوزه پرداخت و قوانین آن در کشور گفت: شرکت‌های پرداخت الکترونیک در کشور برای حفظ و ارتقای جایگاه خود در بازار و رقابت در آن به دنبال تولید محصولات و خدمات بر اساس نیازهای پنهان مشتریان هستند.

 وی افزود: از این رو تفاوت عمده شرکت‌های پرداخت سنتی و با نسل جدید این است که نسل قدیم محصولات خود را براساس نیازهای روز مخاطبان طراحی و تولید می‌کردند؛ در حالی که نسل جدید محصولات را بر اساس خواسته‌های پنهان مشتریان طراحی و ارائه می‌کنند.

خالقی یادآور شد: این وجه تمایز منجر به ایجاد یک فاصله زمانی بین فناوری‌های نوین و قوانین و مقررات در این بخش شده است از این رو استارت‌آپ‌هایی که در کشور شکل‌ گرفته‌اند با رویکرد ایده‌محور مجبور به کنار گذاشتن چارچوب‌های سنتی بودند.

وی با اشاره به زیاد بودن فاصله زمانی ورود فناوری در ایران تا قانون‌گذاری به نسبت دنیا اظهار داشت: راهکار کاهش این فاصله زمانی توجه مسوولان و نهادهای ناظر به فناوری‌های نوین با توجه به ترویج و توسعه آن در دنیاست؛ زیرا در قرن فناوری اطلاعات قرار داریم. خالقی درخصوص پذیرش و ورود کارت‌های ویزا و مستر به کشور با طراحی یک سوییچ از سوی بانک مرکزی گفت: درنهایت اتصال کشور به شبکه پرداخت بین‌المللی و ورود کارت‌های ویزا و مستر در کشور، رویکردی است که محقق می‌شود.

وی افزود: برای تحقق این هدف باید به دنبال راهکار بود؛ زیرا انطباق با استانداردهای ویزا و مستر برای پذیرش کارت‌های اعتباری بین‌المللی، مساله مهمی است که نیازمند زمان و تصمیم‌گیری جمعی است. خالقی در پایان با اشاره به سامانه بام که از سوی شرکت داده‌ورزی سداد و بانک ملی طراحی و عرضه‌ شده است، گفت: استقبال ۸۰۰ هزار نفری از این سامانه بیانگر موفقیت آن است و انتظار داریم در 3ماه آتی این عدد از مرز چندین میلیون نیز عبور کند.