۰ نفر

تورم تک نرخی، برنامه سال آینده؛

سیف: الان زمان حذف صفر از پول ملی نیست

۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۰۸
کد خبر: 163445
سیف: الان زمان حذف صفر از پول ملی نیست

رئیس کل بانک مرکزی ‌به موضوع حذف صفر از پول ملی کشور اشاره کرد و گفت:برای اجرای این مهم چند سال باید صبرکرد تا با کارشناسی دقیق و استفاده از نظر صاحب‌نظران به آن پرداخته شود.

ولی‌الله سیف عصر امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان فارس که در سالن شهیدقاضی استانداری فارس برگزار شد اظهار داشت: در سال آینده رسیدن به تورم تک نرخی در برنامه است و امیدواریم این مهم محقق شود تا به یک ثبات اقتصادی دست یافت. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رئیس کل بانک مرکزی به تورم رو به شتاب، بازرهای مطلاطم و همچنین تحریم‌ها اشاره کرد و  افزود: دولت یازدهم با توجه به این مشکلات توانسته به دلیل هماهنگی بین دستگاه‌ها در ابعاد مختلف به نتیجه مثبت دست یابد.

سیف گفت: امروز در کشور تصیمات خوبی در سرمایه‌گذاری گرفته می‌شود و این نیز به دلیل آرامش اقتصاد و آینده‌نگری در آن به وجود آمده است.

وی به موضوع حذف صفر از پول ملی کشور اشاره کرد و گفت:برای اجرای این مهم چند سال باید صبرکرد تا با کارشناسی دقیق و استفاده از نظر صاحب‌نظران به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بانکی تکمیل کننده حلقه‌های چرخه‌های اقتصادی است گفت: بانک ساختار ارائه کننده خدمات مالی به تولید است و نخستین اصل این است که باید به فعالیت خود ادامه دهد.

سیف با بیان اینکه بانک دولت نیست تصریح کرد: امروز حجم عملیات بانک‌های خصوصی کمتر از دولتی نیست و ممکن است در سال‌های آتی به لحاظ فغالیت با بخش خصوصی این عملکرد جابجا شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: امروز توصیه ما به سرمایه‌گذاران این است که طرح‌های آنان، سودآور بوده و خلق ارزش کند.

سیف با اشاره به اینکه بانک‌های ما در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارند گفت: 45 درصد دارایی‌ها منجمد است و زاییدگی ندارند که تاثیر برقیمت محصول و همچنین محدود کردن محصول آنان می‌گذارد.

وی بیان کرد: اگر نظام بانکی بتواند دارایی‌های منجمد را تبدیل به دارایی کرده و تسهیلات دهد، حجم خدمات تسهیلاتی آن رونق در کشور را به دنبال دارد و در نرخ سود تسهیلات نیز موثر است.

سیف خاطرنشان کرد: امروز هیچ راهی نداریم جر اینکه سعی کنیم خدمت‌رسانی نظام بانکی به کشور را به حداکثر ممکن رسانیده و اصلاحات لازم در ساختار بانک‌ها را انجام دهیم که در حال انجام این مهم هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد مبحث وثیقه‌ها گفت: تمرکز افراطی در وثیقه نظام بانکی کشور را دچار مشکل می‌کند.توصیه این است در این حوزه، واقع بینی در تهیه جدول زمان‌بندی پرداخت ستهیلات دنبال شده و از ابزارهای ممکن و موجود استفاده شود که طرح‌ها دچار بلاتکلیفی نشود.

وی خاطرنشان کرد: بلوکه شدن بخشی از تسهیلات از نظر ما درست نیست ما در این رابطه بحث‌های زیادی کردیم و در این موضوع، یک طرف قضیه بانک‌ها هستند که باید حل شود.

سیف در مورد اختیارات به بانک‌های استانی گفت: به نظر من بانک‌ها باید با توجه به حجم فعالیت استانی اختیار داشته باشند.اگر اختیارات زیاد شود فرهنگ بررسی پرونده‌ها در مرکز نیز از بین می‌رود و احتمال تخلف بالا می‌رود.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد ممنوع‌الخروج کردن بدهکاران بانکی نیز گفت: این مهم باید دقیق و شفاف باشد و نمی‌تواند یک بانک از این ابزار استفاده کند. بلکه نیاز است بررسی و شفافیت و وضوح کامل عمل کند.